Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lospilotos
Hej!

Jag har haft inbrott i min XC60 MY10 med Keyless Drive. När jag kommer till bilen (som står i låst parkeringsgarage) ser jag att bakluckan (elmanövrerad) är halvt öppen. Tittar in i bilen och ser att det har rotats runt i bilen. Bilen är olåst och indikerar ej utlöst larm. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin glömt låsa bilen (alltså kommit till bilen på morgonen och sett "åhfan, jag glömde låsa") så det vore väl fan om jag skulle glömt det just denna dag när någon tar sig in i vårt garage. Men, jag säger inte att det är omöjligt. Därav två frågor:

1. Loggas låsning/upplåsning eller utlöst larm på något vis i bilen?
2. Finns det möjlighet att kunna "skimma" radiosändarna eller Keyless Drive tekniken i bilnyckeln? Att någon på så vis kunnat larma av/låsa upp bilen?

/L.
av 481609
Tråkigt med sånt där skit!
Låsning/upplåsning loggas ju i pcc:n(nyckeln) den visar ju senaste status genom att trycka på i-knappen.Kanske lite sent att göra det nu då den förmodligen har en annan status,efter att du använt bilen efter inbrottet.
av lospilotos
Jo, jag hade bråttom till jobbet så efter ett snabbt samtal till polisen så åkte jag iväg. Tänkte mest om det lagras någonstans där en Volvoverkstad kan läsa av det?
av XCThord
Riktigt tråkigt :???: Vill minnas att jag, för inte alltför länge sen, läste att keyless-systemen iaf inte var omöjliga att ta sig igenom för duktiga biltjuvar.

Jag var med om ett riktigt korkat inbrott i min Cayenne för ett tag sen. Den stod parkerad på en högtrafikerad gata i centrala Sthlm där nån fick för sig att krossa vänster bakruta. De tog ett tomt laptopfodral som irriterande nog var kvarglömt i baksätet. I framsätet låg en handväska... :wink:
av acr32
481609 skrev:Tråkigt med sånt där skit!
Låsning/upplåsning loggas ju i pcc:n(nyckeln) den visar ju senaste status genom att trycka på i-knappen.Kanske lite sent att göra det nu då den förmodligen har en annan status,efter att du använt bilen efter inbrottet.
Det loggas väl inte i nyckeln? Den kommunicerar väl bara i realtid. M.a.o, om den inte får kontakt med bilen så visas inte heller statusen på nyckeln.
av vicster
Jorå, det senaste nyckeln "känner till" visas även om du är utanför täckning från bilen.

Kolla annars med någon på verkstaden, som du nämde, och fråga om det finns någon "svart låda" i bilen som sparar alla händelser :P
Användarvisningsbild
av gotfredsen
vicster skrev:Jorå, det senaste nyckeln "känner till" visas även om du är utanför täckning från bilen.

Kolla annars med någon på verkstaden, som du nämde, och fråga om det finns någon "svart låda" i bilen som sparar alla händelser :P
Känns inte bra alls om det är på det sättet. T ex så kommer jag å min festmö ha varsin pcc nykel å skulle det vara så att jag vill dubbelkolla att hon verkligen låst bilen å jag är utanför zonen så kommer ju min pcc att ljuga å visa en felaktig status.

Är det verkligen så illa?
av vicster
Ja, fast varför använda din PCC i så fall? Bättre att låna frugans nyckel om du nu är utanför zonen och vill se att hon verkligen låst.

Vad är det som inte känns bra annars? Skulle systemet bli bättre genom att man tar bort minnesfunktionen bara för att den kan visa fel om man är två pers utanför zonen?
Användarvisningsbild
av msi
Är verkligen systemet hos Volvo så här primitivt? Har idag en standardutrustad Renault från 2005 och den låser dörrarna och stänger fönstren efter några minuter om man skulle glömma det. Räcker att man låser upp bilen med fjärrkontrollen och blir stående utanför en stund så låser den allt igen. Ingen risk att man behöver fundera på om man låste eller inte.
av Steff 99
Systemet visar din senaste händelsen (låst eller inte) på den PCC som du har, skulle någon använda sin PCC efter och köra iväg , så anpassar bilen sätesinställningar och speglar och låsinfo till den ny aktiva PCC, allt annat vore konstigt.

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]