Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCThord
Råkade precis komma in på en ganska brutal recension av det nya premium sound-systemet i s60n: http://blogs.insideline.com/straightlin ... eview.html

Är det nån som faktiskt testat en s60 med premium sound och kan komma med ett eget utlåtande?

Riktigt synd att Volvos ljudanläggningar bara verkar bli sämre och sämre... Som tidigare konstaterats här på forumet har High Performance-anläggningen försämrats rejält och jag har väldigt lågt ställda förhoppningar på min kommande s60 (med HP multimedia), men nu behöver man iaf inte gå och irritera sig över att man inte hostade upp 17 000 till för PS ;)
av Linqid
Jag förstår inte riktigt hur Volvo resonerar. Man strävar efter att bygga bilar i klass med tyskarna - om än på sitt eget sätt om man ska tro Jacoby - men lyckas på något sätt alltid ta ett steg bakåt när man väl tagit två steg framåt.

Ta lanseringen av nya S80 och V/XC70 exempelvis. Klart bättre bilar än sina föregångare - men med betydligt sämre stolar. Bilarna får finare och lyxigare interiörer, och en himla massa teknikgodis som tillval, samtidigt drar man ner standarden på sina stereoanläggningar brutalt. Förut var ju Performance helt ok, HP var riktigt bra. Vindrutetorkarlösningen (inkl spolarna) ska vi inte tala om, även den var ju kanon innan. En lista som går att fyllas på...

Snacka om att skjuta sig själva i foten i jakten på kronor. De spekulanter som normalt kikar på BMW, Audi och Merca pungar uppenbarligen gärna ut lite extra för att slippa knakande inredning och halvtaskiga lösningar - de säljer ju som smör. Så länge Volvo fortsätter ta ett steg bakåt varje gång lär det ta en herrans massa år innan man är ikapp.
av sweborn
Volvo skall bygga livsstilsbilar framöver. Då behövs inte rejäla framstolar eller erkänt fina ljudanläggningar. Enbart tråkiga människor prioriterar sådant. Det viktigaste är en design så att vuxna personer inte får plats i baksätet och att bagaget inte får plats i bagageutrymmet (V60).
av viktore
Jag har inte haft möjligheten att lyssna på PS i S/V60 men väl HP. Har själv high performance i min S40 och skillnaden är klart märkbar till nya S60s fördel. Att ljudanläggningen i V70 blivit sämre/inte blivit bättre betyder inte att så är fallet i andra modeller. Mig veterligen har S/V60 inte exakt samma ljudkomponenter som exv. V70.

Och även om Volvos ljud i vissa fall blivit sämre så tycker jag inte det är något att lipa sig hes över. Jämfört med andra tillverkare håller anläggningarna fortfarande mycket hög klass.
Jag var för några veckor sedan och kollade på en BMW 335 -11 med Harmann Kardon ljudpkt och jag kunde inte hålla mig för skratt när jag provlyssnade systemet.
Högtalarelementen i dörrsidorna var marginellt större än min snusdosa och ljudet blev därefter.
av Linqid
viktore skrev:Jag har inte haft möjligheten att lyssna på PS i S/V60 men väl HP. Har själv high performance i min S40 och skillnaden är klart märkbar till nya S60s fördel. Att ljudanläggningen i V70 blivit sämre/inte blivit bättre betyder inte att så är fallet i andra modeller. Mig veterligen har S/V60 inte exakt samma ljudkomponenter som exv. V70.

Och även om Volvos ljud i vissa fall blivit sämre så tycker jag inte det är något att lipa sig hes över. Jämfört med andra tillverkare håller anläggningarna fortfarande mycket hög klass.
Jag var för några veckor sedan och kollade på en BMW 335 -11 med Harmann Kardon ljudpkt och jag kunde inte hålla mig för skratt när jag provlyssnade systemet.
Högtalarelementen i dörrsidorna var marginellt större än min snusdosa och ljudet blev därefter.
Att konkurrenternas system inte är så mycket bättre (ffa bas) håller jag med om. Vad jag inte förstår är varför man gör saker som redan är bra SÄMRE än vad de var tidigare. Priserna sjunker ju inte - kunden förväntar ju sig då knappast att få sämre stereo/stolar/whatever än vad man hade tidigare när man pungar upp x antal hundra tusen för att få den nya generationen. Vi betalade 4500 för en stereo som är knappt märkbart bättre än den stereo vi hade i våran V70N, som var standard...

Tack och lov har stolarna blivit bättre i 60-serien, även om dom fortfarande inte är i nivå med gamla 60-70-seriens. Att man övergav de stolarna är för mig helt oförklarligt. Knappt så att BMWs komfortditon för 20+ papp var bättre.

Och vem har lust att betala 17' för en stereo som man vet är sämre än vad den var innan, till samma pris? :roll:
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Gör Dynaudio PS-anläggningen till XC60 fortfarande? S60 har väl en annan tillverkare än Dynaudio?

/ Jacob
Användarvisningsbild
av petkas
Om man jämför premium sound o High Performance så är skillnaden enorm,det var därför jag pungade ut dom extra slantarna för att får PS som jag är nöjd med :D
Användarvisningsbild
av Funk
jajon skrev:Gör Dynaudio PS-anläggningen till XC60 fortfarande? S60 har väl en annan tillverkare än Dynaudio?

/ Jacob
Volvo samarbetar tydligen inte alls med Dynaudio längre....

/Thomas
Användarvisningsbild
av jajoxc60
petkas skrev:Om man jämför premium sound o High Performance så är skillnaden enorm,det var därför jag pungade ut dom extra slantarna för att får PS som jag är nöjd med :D
Har du Dynaudio i din XC60?

/ Jacob

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]