Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
Har nu kört ett par tre veckor med min nya xc60 my11b. En riktig kanon bil och är nöjd med den på alla sätt. Något som dock är lite störande är att vid lättare gas pådrag hörs ett lätt vinande ljud som antagligen kommer från turbo snurren. Inget högt ljud som uppfattas av alla. Har kanske känsliga paraboler som tar in frekvensen. Ingen big deal, kan lätt leva med det. Skulle ändå vara intressant att höra hur ni andra upplever det som kör xc60. Hör ni nåt eller?
av Steff 99
Jag har detta också, men jag har lokaliserat det till två olika källor, det ena kommer från elservon till styrningen, det andra skall jag åka in till Bilia och få kollat, men jag tror det kommer från automatlådan.
av Herkulez
Ok! tack för svaren. Hade en gång i tiden en Audi 80 -89. Vid ca 5 års ålder och 12000 mil fick jag lämna in den och få växellådan renoverad (pinjong lager). Det var faktiskt samma ljud fast värre till mycket värre. Lite intressant att lådan tas upp i det här sammanhanget. Får se om det blir värre. Just nu är det inte så farligt i alla fall. Återkom gärna om de hittar något på bilia .
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Min D5 awd aut Polestar har något litet "störljud" från motorn, måste vara från turbo (dubbelturbo). Men det låter bara ibland och vid vissa lägen. Har än så länge bara hört det när jag har släppt gasen när det är som mest snurr stressfläktarna. Gnällande ljud.
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Köper man hastighetsanpassad styrservo får man en dyrare och tystare styrservo tydligen....
av Steff 99
Hastighetsanpassad ?? Tycker mer att den är inställbar i tre olika läge, och ja, den hörs med ett vinande bara man rör det minsta på ratten. !
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Den hastighetsanpassade styrservon använder sig av sofistikerad, hastighetssensitiv teknik för att reglera servoeffekten som föraren behöver. På motorvägar är styrningen fastare och mera direkt. Vid parkering och i låg hastighet är styrningen lätt och kräver ingen ansträngning.
Systemet kan ställas in i tre nivåer så att du kan välja den nivå som passar dig för vägkänsla eller styrsensitivitet. "

Kostar väl 1500 spänn eller nåt, men då kan man inte få R-design av någon anledning... Blev någon krock..
Användarvisningsbild
av XC60D3
har inte märkt några missljud på min XC60 D3 DRIVe, tycker mest att motorn sjunger :D fast den bara är på 2 liter. R-paketet känns bara mer och mer rätt, trots att man inte kan fälla passagerarstolen fullt, som man kan på den vanliga modellen.

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]