Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bupsen
Hej

Har tittat runt en hel del och tittar på olika trim/dieseloptimering till min xc60 men blir inte klok på vilket man ska välja.
Dom jag tittat mest på är bsr och kcr är tacksam för all hjälp jag kan få.
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Hur mkt effekt är du ute efter? Några tankar kring
garantier? Är det din bil eller tjänstebil?
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade aldrig i livet satt box i en så ny dyr bil.

Chip från välrenommerade företag om du vågar skippa garantin men litar på väl beprövade och utprovade siffror. Ex. Heico, BSR, RICA. Jag hade i alla fall aldrig velat spara nån enstaka tusing på ett biligare chip när man kan få från en känd pålitlig aktör.

Annars finns ju alltid polestar om du nöjer dig med lite mindre effekt men inget krångel, bara lämna in hos volvo och så är allt lagligt godkänt och klart.
Användarvisningsbild
av opA
Autotech eller BSR hade väl jag tittat på om jag var du..
( Eller Polestar om du vill behålla garantier från Volvo )

KCR kan du glömma.. KCR-boxar sätter man i traktorer.. inte i personbilar. :roll:
Användarvisningsbild
av oilburner
opA skrev:Autotech eller BSR hade väl jag tittat på om jag var du..
( Eller Polestar om du vill behålla garantier från Volvo )

KCR kan du glömma.. KCR-boxar sätter man i traktorer.. inte i personbilar. :roll:
Jag är av samma mening. Lure box typ KCR är för traktorer och inte en ny pers bil til 400 000.
Men sen sitter man igen med Polestar som ju är det säkra valget med volvos garantier och bilprovningen.
Problemet är då bara ens eget ego då man som regel vil ha mest mulig efekt och det är inte roligt med Polestars 225hk när polar'n kommer med bsr och 245 hk/520Nm.
Jag går själv och funderar på bsr äller Rica som har näst intill samma efekt/vrid (skiller 20Nm i vrid). Var bestämd på bsr intill dom høyde priset med 1000 spenn för då ble plutselig bsr ca 600 kr dyrare änn Rica. Rica har ungefär samma efekt men det är lite svårt at se hur efekt/vrid kurvan är mot bsr då ingen av dom har några bra diagram ute på sina webb sidor. Som jag ser det så har man felkods läsare på båda som är en hygglig tilleggs function. Instaleringen för Rica kan tas hemma i garaget mens för bsr måste antigen bilen inn til bsr för (D5 motor) avkoding äller boxen skickas inn och därmed är bilen ute av drift i några dar.
Om man ser på svaren som kommit inn på fråga om negativ erfaring med trim i annan tråd under her på forumet så är det inte många som har någott negativt om varken bsr äller rica så det lovar ju bra.
Sen så vet jag inte om ochså vaxel lådan blir omprogramert när man lastar inn nytt program typ bsr/rica men har før mig at så ar fallet på bsr i alla fall. Då vil ju lådans växlingar bli annorlunda och den tar hennsyn til det exstra vridet som motoren har fått vilket ju är positivt. Säkert många som kan korrigera mig om inte detta stämmer men jag har för mig å ha lest detta i en tråd.
Själv ska jag ha inn optimeringen i nästa månad när jag bara får bestämd mig för vilket. ?:-/
av Twendor
oilburner: ang Bsr kan dette enkelt utføres hjemme: http://sv.bsr.se/news/volvo-optimering/

Jeg fikk selv gleden av å se dette utført hos en kompis i går. En my 11 R-Design D3-awd ;-//
Og hvilken skillnad, over 4 sec raskere 0-100 :mrgreen: Og et drag mellom 70-120 km/h som man ikke får oppleve i mange normale familiebiler.
Optimaliseringen ble utført hjemme i garasje til kompisen :-)-)
Twendor
Användarvisningsbild
av XC60D3
Det jag ställer mig frågande till är BSR's krav på olja/filterbyte var 1500:e mil. Då ska man alltså in till Volvo och "serva" dubbelt så ofta som det normala. Hur ska detta fungera med serviceboken? Det är ju en smal sak att utföra detta själv, men jag förutsätter att om garantin skall gälla så ska det utföras och stämplas av verkstaden.
av Amli
Jag skulle vilja se ett prestanda test mellan BSR och Polestar. Ok att man får mycket mer effekt men hur stor skillnad det blir rent prestanda mässigt skulle vara kul att se.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det hade faktiskt varit riktigt kul om någon tidning eller så kunde köra ett test där man tar in en bsr, en rica, en autotech och så polestar och bänkar före och efter på alla.
Undrar egentligen varför detta inte redan är gjort. Är ju inga vansinniga pengar det handlar om.
av menbj0
crumpets skrev:Det hade faktiskt varit riktigt kul om någon tidning eller så kunde köra ett test där man tar in en bsr, en rica, en autotech och så polestar och bänkar före och efter på alla.
Undrar egentligen varför detta inte redan är gjort. Är ju inga vansinniga pengar det handlar om.
Jag mejlade en Fredrik på Auto Motor Sport förra veckan och föreslog ett sånt test. Han svarade att han tyckte det var en bra idé och att han hade skickat vidare förslaget till testchefen.

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]