Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Boromir2k
Såg att BSR nu har optimering till D3,D5 och T3 -där de får ut 520 Nm ur D5:an!! Rätt mäktigt!
Jag går i hoppet om att de snart kommer till T5:an. Vad kan man vara säker på att 4:an klarar vad gällande vridet, så att inte optimeringen skickar upp vridet till gränsen för vad motorn tål och således ökar risken till haveri. Visserligen är det garanti på satsen och ev den skada optimeringen skulle ha orsakat. Men ändå. Ngn som vet?

Tacksam för svar. :-)-)
av perhall
Känns ju lite trist att ha starkare varianten av två och köpa BSR,
dvs bättre att köpa till T3 eller 2,0T än till T4 eller T5 (som båda redan har högt effektuttag). Det är ju trots allt en del risker + kostar en del./ Jag skulle ha övervägt det om jag haft en T3 eller 2,0T.../PH
Användarvisningsbild
av oilburner
perhall skrev:Känns ju lite trist att ha starkare varianten av två och köpa BSR,
dvs bättre att köpa till T3 eller 2,0T än till T4 eller T5 (som båda redan har högt effektuttag). Det är ju trots allt en del risker + kostar en del./ Jag skulle ha övervägt det om jag haft en T3 eller 2,0T.../PH
Helt klart at dersom man tänkt at trimma/optimera redan från början så blir det svårt at försvare mer utgiften av at kjöpa den starkaste varianten så lenge man kommer ut med samma efekten efter trim/optimering endå. Det var också derfør at jag kom ut med 163 hk varianten av diesel femman. I Norge kan man kjöpa mycke trim innan man ens kommer i närheten av pris skilnaden. I Sverige blir det inte lika stor skilnad men fremdeles för stor til at spandera dom ekstra pengarna før en 205(nu215) hk kontra 163hk.

Det har ju blivit postat en del om emnet trim gjennom tidene her på forummet men jag kan inte minnas å ha lest noe negativt om BSR/Rica/Polstar ennu. Bortser helt från mindre garage firma men finns det någon som har dårlig erfarenhet med dessa tre trim firmor som väl räknas för at vara dom mest seriösa i bransjen.

Finns det någon som har hatt den äran at testa ut både PPC och för eks Rica sina opptimeringar til D5 an och kan dela sina erfarenhet. Efter at bsr høyt sina priser så blir ju Rica sin soft loader lie rimligare och nästan identiska ytelser.
av perhall
Jag har haft en Rica-optimering som gjorde att bilen ryckte och hade sig och drog mycket soppa. Någon eller två har haft liknande problem med DRIVe-V70 som dessutom levererade en mängd felkoder som ingen vill ta ansvar för. Men oftast funkar det bra! Men, som sagt, jag är skeptisk om det inte rör sig om en nedtrimmad motor där man ju får mycket för pengarna (t ex D3 AWD där 163 hk blir 245 eller så). Min 1,6-motor med 180 hk är redan ganska hårt trimmad och är en ny konstruktion = inte osannolikt med fler typfel än t ex en D5 eller 2,5T. Skulle inte chansa på en optimering för att få 200 hk. /PH
Senast redigerad av 1 perhall, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Det skulle vara intressant att höra om någon har Heicos optimering i sin diesel, Eftersom dom är hustrimmare för Volvo i Tyskland och där är det möjligt att få det installerat hos de Tyska Volvo ÅF

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]