Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oscvol
Funderar på att köpa en Volvo S60 D5 eller D3, jag behöver en diesel för jag kör väldigt mycket. Jag vill ha en bil med lite drag i så jag funderar på D5:an. Men många säger att D3:an räcker, vad säger ni?
Användarvisningsbild
av Its1more
Det är nog bara du själv som kan avgöra genom att prova dom. Jag är nöjd med min D3. Om jag körde mycket (2000+) runt om i Sverige skulle jag valt en D5.
av Oscvol
Jag ska provköra en D3:a och D5:a på tisdag för att känna, tror det lutar åt D5 eftersom det motorn är större. Kör väldigt mycket i jobbet också. Kör du med automat?
av perhall
D5 är ju lite snålare och får 215 hk som MY12. Den svarar snabbare på alla varv. Lär få klart bättre andrahandsvärde. Kostar den 25 mer före rabatt? Inte många extra kronor per mil - när du kör så mycket! - i totalkostnad. D3 är en trevlig motor men D5 är mycket roligare om man gillar att köra, fr a om man som jag gillar bensin lite mer än diesel karaktärmässigt. D5 har både dieselvrid och är kul att varva. Och är inte tom i botten som D3 och T4 t ex./PH
Användarvisningsbild
av Its1more
Ja, jag har automat.
av menbj0
Satsa på D5 om du har råd, det är en riktigt fin maskin.
av Oscvol
Provkörde båda motorerna idag och D3:an var trevlig men det blir en D5:a, beställde idag, en Volvo S60 D5 Summum. Riktigt kul att köra och riktigt bra drag faktiskt. Ska bli kul, jag har kört en V70 2.0f i jobbet tidigare, ganska tråkig motor faktiskt. Ska bli kul med en bil med bra kraft i motorn!
av menbj0
Grattis, bra val! Hur upplevde du skillnaden D3/D5? Jag har bara kört D3 med man. och D5 med aut. så det är svårt att jämföra. Men jag upplevede att D5:an hade ett mycket större register.

Får du den uppdaterade 215-hk-maskinen? Valde du man eller aut? D5 manuell verkar vara extremt ovanlig. Fördelen är att förbrukningen är mkt lägre. Nackdelen är växelkänslan (som ju borde vara samma som D3).

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]