Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag nästan bestämt mig för en fast dragkrok till min XC60 MY10 R-design. När jag tittar på några bilar med krokar verkar det skilja något mellan olika krokar. På en del ser det rätt elegant ut med en krok som sitter mycket nära kofångaren. På en del andra sticker den ut onödigt långt tycker jag.

Skälen till att jag är sugen på en fast krok är:

-Slippa krypa under bilen och sätta dit kroken
-Ingen risk för stöld
-Lättare att komma åt elanslutningen
-Lättare att fästa nödwiren
-Skydda den lackade kofångaren mot alla vilda stockholmsbilister som ska "gnugga" sina bilar mot mig när jag står på gatuparkering
-Inga problem med besiktningen
-Snyggare när kroken sitter på plats
-Kroken finns alltid på plats när jag ska använda den

Nackdelen jag funderar på är om man ofta stöter i kroken när jag lastar prylar i bakluckan. Men om kroken inte
sticker ut så mycket minskar ju risken.
Visst är det mycket mer praktiskt med en fast monterad dragkrok och speciellt om man använder den ofta..

Men särskilt estitiskt tilltalande är den inte. Jag drar mycket slät själv men tycker det ser hemskt fult ut med en fastmonterad dragkrok och sedan blir man skititg om byxorna varje gång man ska lasta in lasta ur barnvagn odyl.

Att krypa under bilen för att montera den delbara är bara nys man klickar i den på 2 sekunder och avmonterar den på 3 sekunder. För min del är det väldigt smidigt att ha en krok när jag behöver den och en lackerad kåpa i bilens färg när jag inte är i behov utav draget.

Bilen har kvar sina ursprungliga linjer och inget fult extrahäng där bak förutom när det behövs:))
För att svara på frågan, Ja det finns en uppsjö med olika dragkrikar till XC60. Volvo original, biltema, osv, osv....
Jaså finns det Volvo orginal nu för tiden? Mig veterligen monteras inga dragkrokar i någon av volvo fabriker, det görs hos återförsäljaren innan leverans, och märket på draget kan således variera.
Eller är det så nu att draget sätts på i fabriken??
Eftersom Volvos avtagbara krok har en brutalt ful kåpa som sticker ut som en blöja så finns det ingen anledning att välja avtagbart.

Eller har det kommit fram någon helt ny variant till XC60? Alla andra jag sett till Volvo har sett hemska ut.
Bild
Det är en annan variant på kåpan till xc60.
Kåpan är ful ja, men man slipepr få ont i benet och man slipper köpa nya byxor i onödan!

En ful kåpa är i mina ögon snyggare än en dragkrok alla dagar i veckan..

Men en lösning där man slipper kåpan helt är ju såklart det mest optimala.
Dragkrok är en funktionsdetalj som jag inte stör mig på, vare sig på min egen bil eller andras. Det blir en bruxigare stil bara. Passar förstås inte så bra på sportigare bilar. Det är helheten som avgör.
Variosboy skrev:Kåpan är ful ja, men man slipepr få ont i benet och man slipper köpa nya byxor i onödan!
Nu måste ni förklara, Jag har åkt med fast krok sedan 1986 :-O) :-O) :-O) och inte slagit i benen eller skitat ned byxorna ännu. Hur lyckas ni med det ?:-/ ?:-/ ?:-/
Använt bagaget på bilen någon gång?
Lastat saker långt in i bagaget någon gång?
Parkerat trångt och blivit tvungen att gå bakom bilen någon gång?

Förmodligen är väl dina svar nej.. Men för oss som svarat ja på ovanstående frågor så är det rätt självklart att man vid något av dessa tillfällen slagit benet i kroken någon gång, och är den skitig, eller rättare sagt, efterssom den är skitig så blir brallorna fina av ett möte, NOT!!

:roll: :roll: :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]