Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biltoken
Har nu kört 4 dagar i min nya XC60 D3 Summum och förvånas över alla nyheter jmfrt med den XC60 MY10 2,4D som jag körde för 5 dagar sedan. Gick alltså från ett modellår till ett annat från en dag till en annan.

Trodde att det enda som skilde var just multimedia skärmen på MY11 kontra kepsen i MY10.

Men efter några dagar kan jag rada upp följande förändringar:

- Ny styrning (mer fast och inte lika okänslig och "simmig" som i MY10)
- Klart sämre ljudisolering i MY11B (skillnaden för stor för att jag kan tro på naturliga skillnader just i mina exemplar)
- Nyckelmottagningen i tändningslåset i MY11B klart enklare än tidigare (sämre känsla)
- Säkerhetsbälteslås i MY11B känns som de är köpta på ÖB (illa med tanke på säkerhetsimage)
- Ratten i MY11B har ett klart tunnare (billigare känsla) skinn än MY10
- Växelspaksknopp ny i MY11B (nu går det inte längre att se växellägena)
- Watchdials nya i MY11B - mer otydliga mot tidigare instrument

Jag förstår att man pressar underleverantörerna hårt och säkert också har bytt några stycken senaste året men känslan är ändå att man halkar efter de tyska prestigemärkena ytterligare när kostnadsjakten får bestämma.

Jag tror inte att dessa förändringar är enligt Stefan Jacoby önskemål.

Måste förtydliga att jag är nöjd med nya bilen. Gillar fortfarande den höga sittpositionen "King of the road" känslan och den lite sävliga gången som bidrar till en avslappnad lugn körning. XC60 kommer att vara Volvos bäst sålda modell totalt i flera år framöver.
Användarvisningsbild
av petkas
kompisen äger en xc60 my-10 och det som vi märkte direkt var att ratten ÄR mindre på en my-B11,o sportläge är nytt i my-B11,återkommer när vi har hunnit utforska resten.
Användarvisningsbild
av na96gen
nja, jag skulle ju själv bli lite ledsen om jag köpte en årsmodell nyare eller 1,5 nyare och så har upplevda kvaliteten blivit sämre. Det brukar ju faktiskt bli bättre med åren inte tvärtom.. :shock:
Användarvisningsbild
av petkas
na96gen skrev:nja, jag skulle ju själv bli lite ledsen om jag köpte en årsmodell nyare eller 1,5 nyare och så har upplevda kvaliteten blivit sämre. Det brukar ju faktiskt bli bättre med åren inte tvärtom.. :shock:
det är ju inte så att allting i bilen har blivit sämre,det finns det som säkert har blivit bättre också,jag personligen kan inte säga så mycket för att det är min första XC60,men t.e.x sensus o sportläge måste vara några av dom.
Användarvisningsbild
av na96gen
Det var ju tur det.. :lol:
Men lite tråkigt ändå att läsa det..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Varför köpa en XC60 när man tydligen vill ha en "tysk"??
Man sparar ju några hundra tusen......

Klart man skulle kunna få fetare ratt om man höjde priset några hundra tusen brände av det på tex fetare rattkringla.....
av Steff 99
Ratten är samma som sitter i V70. Ljudnivån är känslomässigt lägre än i V70 och den är ju erkänt tyst i kupen trots att jag har 20"
Nu kan jag inte jämföra med en äldre XC60 , men jämfört med V70 MY10 är det stor skillnad till det bättre, på det mesta.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Konstigt med isoleringen. jag har hört att den tvärtom skulle vara förbättrad i MY11B. Ratten bryr jag mig inte så mycket om, jag har beställt R-Design och den lär vara bra. Tycker ändå att det är bra av dig att märka dessa små skillnader, det är uppmärksamt. Eftersom jag inte haft XC60 innan så lär jag bli nöjd oavsett.

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]