- tis 05 apr 2011, 21:17
#516883
Har nu kört 4 dagar i min nya XC60 D3 Summum och förvånas över alla nyheter jmfrt med den XC60 MY10 2,4D som jag körde för 5 dagar sedan. Gick alltså från ett modellår till ett annat från en dag till en annan.
Trodde att det enda som skilde var just multimedia skärmen på MY11 kontra kepsen i MY10.
Men efter några dagar kan jag rada upp följande förändringar:
- Ny styrning (mer fast och inte lika okänslig och "simmig" som i MY10)
- Klart sämre ljudisolering i MY11B (skillnaden för stor för att jag kan tro på naturliga skillnader just i mina exemplar)
- Nyckelmottagningen i tändningslåset i MY11B klart enklare än tidigare (sämre känsla)
- Säkerhetsbälteslås i MY11B känns som de är köpta på ÖB (illa med tanke på säkerhetsimage)
- Ratten i MY11B har ett klart tunnare (billigare känsla) skinn än MY10
- Växelspaksknopp ny i MY11B (nu går det inte längre att se växellägena)
- Watchdials nya i MY11B - mer otydliga mot tidigare instrument
Jag förstår att man pressar underleverantörerna hårt och säkert också har bytt några stycken senaste året men känslan är ändå att man halkar efter de tyska prestigemärkena ytterligare när kostnadsjakten får bestämma.
Jag tror inte att dessa förändringar är enligt Stefan Jacoby önskemål.
Måste förtydliga att jag är nöjd med nya bilen. Gillar fortfarande den höga sittpositionen "King of the road" känslan och den lite sävliga gången som bidrar till en avslappnad lugn körning. XC60 kommer att vara Volvos bäst sålda modell totalt i flera år framöver.
Trodde att det enda som skilde var just multimedia skärmen på MY11 kontra kepsen i MY10.
Men efter några dagar kan jag rada upp följande förändringar:
- Ny styrning (mer fast och inte lika okänslig och "simmig" som i MY10)
- Klart sämre ljudisolering i MY11B (skillnaden för stor för att jag kan tro på naturliga skillnader just i mina exemplar)
- Nyckelmottagningen i tändningslåset i MY11B klart enklare än tidigare (sämre känsla)
- Säkerhetsbälteslås i MY11B känns som de är köpta på ÖB (illa med tanke på säkerhetsimage)
- Ratten i MY11B har ett klart tunnare (billigare känsla) skinn än MY10
- Växelspaksknopp ny i MY11B (nu går det inte längre att se växellägena)
- Watchdials nya i MY11B - mer otydliga mot tidigare instrument
Jag förstår att man pressar underleverantörerna hårt och säkert också har bytt några stycken senaste året men känslan är ändå att man halkar efter de tyska prestigemärkena ytterligare när kostnadsjakten får bestämma.
Jag tror inte att dessa förändringar är enligt Stefan Jacoby önskemål.
Måste förtydliga att jag är nöjd med nya bilen. Gillar fortfarande den höga sittpositionen "King of the road" känslan och den lite sävliga gången som bidrar till en avslappnad lugn körning. XC60 kommer att vara Volvos bäst sålda modell totalt i flera år framöver.