Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Är det någon här som hunnit få reda på om någon sänkt sin nya S60 och fått några problem eller liknande ?

På V50 gnälldes de ju om lite allt möjligt som "kunde" hända om man sänkte bilen.. tänkte höra om de finns nackdelar med att sänka S60N med ?

Tips och tricks, thanx :)
av Erst
Rent allmänt så kan köregenskaperna försämras av en sänkning, men jag antar att det är av kosmetiska skäl du vill sänka bilen och då spelar väl det mindre roll.
Användarvisningsbild
av opA
Erst skrev:Rent allmänt så kan köregenskaperna försämras av en sänkning, men jag antar att det är av kosmetiska skäl du vill sänka bilen och då spelar väl det mindre roll.
Inte min bil i fråga utan en polares ;)

Jag får dock tycka tvärtom.. jag får "känslan" av att bilen fick bättre köregenskaper när jag sänkte min V50, kom närmare vägen och gav mer körkänsla.. så känner jag iallafall :)
av perhall
En bra sänkning, t ex Heico eller R-design, förbättrar i princip alltid väghållningen. Men nackdelar finns alltid: sämre komfort, lägre markfrigång (dåligt på väg till svenska faluröda stugor på sommaren m m)... PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
perhall skrev:En bra sänkning, t ex Heico eller R-design, förbättrar i princip alltid väghållningen. Men nackdelar finns alltid: sämre komfort, lägre markfrigång (dåligt på väg till svenska faluröda stugor på sommaren m m)... PH
Väldigt dåligt på vintern också. Även inne städer när snöröjningen sviktar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För att en sänkning ska funka krävs ju att det finns tillräckeligt många justeringsmöjligheter för nya hjulvinklar för att du inte ska drabbas av snedslitning av däcken.

I bland krävs ju tex flytting av infästningspunkterna högst upp i karossen för för att hjulen ska ha rätt vinklar vid sänkning.
av perhall
Ökat slitage av däck och chassidetaljer blir det nästan säkert. Ett 65-profil-däck kan vara lite snedslitet men funka ändå. Ett 35- eller 40-profil som börjar bli snedslitet skapar mer extraslitage på chassidetaljer + mer oljud + blir snabbare ännu mer snedslitet.

Det luriga är ju att när man provkör en ny bil med sportchassi, extrasänkt och 19-tumshjul (265-35-19 - typisk Audi-dimension) så funkar det bra på slät asfalt. Men över tiden blir det en hel del saker som är känsligare, dyrare och irriterande.
PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Största felet många gör -enligt en kille som jsuterade in mina KONI som jag hade på en bil- är att dom sänker bilen och sen lämnar in den på 4-hjulsinställning, och då ställer de in bilen efter orignalvärden. Då blir det knas enligt honom, och han jobbar med chassiefrågor hela dagarna..
Användarvisningsbild
av opA
Variosboy skrev:Största felet många gör -enligt en kille som jsuterade in mina KONI som jag hade på en bil- är att dom sänker bilen och sen lämnar in den på 4-hjulsinställning, och då ställer de in bilen efter orignalvärden. Då blir det knas enligt honom, och han jobbar med chassiefrågor hela dagarna..
Det är därför man säger att man sänkt bilen så kör dom på "Sport-värden" istället.. det gjorde dom på min när jag gjorde 4-hjulsinställning och sa att jag hade sänkt min 35mm. Så istället för "original" stod de sedan "Sport" på mitt 4-hjuls"kvitto" jag fick efteråt.

Jag tackar för all respons jag fått.. tar den med mig till polaren ! =)

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]