Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrmuscle
Är det någon som kan uttala sig om skillnaden mellan T3 och T4. Jag har inte provkört någon av dem än, men jag skulle nog kunna betala 15000kr mer för en T4. Men då jämför jag med kampanjpriset på T3 (249000).
Men hur mycket starkare, snabbare känns T4 motorn?
Kanske kommer det en grym kampanj på T4 snart också.....
av bilgalen
Jag hade tänkt att provköra V60 T4 idag, men handlaren hade bara en T3. Den tyckte jag var för slö och kraftlös i min smak, så gissar att jag inte tycker T4 räcker till heller. Så skulle jag köpa V60 skulle det bli D3.
av vicster
Hade jag varit du så hade jag gått på en T5:a eller en D3:a eftersom T4:an är exakt samma motor som en T3:a. Dvs, inte värt så mycket pengar för annan programvara - speciellt inte nu med kampanjen på T3.

För att svara på ditt senaste inlägg;
Dieslar är generellt kraftigare vid låga varv så en T4:a och en D3:a är ung. lika starka men vid olika varvtal.
Senast redigerad av 1 vicster, redigerad totalt 0 gånger.
av Linqid
bilgalen skrev:Jag hade tänkt att provköra V60 T4 idag, men handlaren hade bara en T3. Den tyckte jag var för slö och kraftlös i min smak, så gissar att jag inte tycker T4 räcker till heller. Så skulle jag köpa V60 skulle det bli D3.
D3 med automat eller manuell? Den manuella tycker jag inte är någon höjdare rent kraftmässigt, urstark mellan 1500-3000 r/min men helt orkeslös under och över. Blir ett himla vevande med spaken i stadstrafik och ryckigt och påfrestande vid kökörning. Kör man mest längre sträckor funkar det nog bättre. Pratar vi automat föredrar jag dock D3 före T4. Bortser man från ljudet från femman är den dock inte mycket att hänga i granen jämfört med TTiD.. 8)
av bilgalen
vicster skrev:För att svara på ditt senaste inlägg;
Dieslar är generellt kraftigare vid låga varv så en T4:a och en D3:a är ung. lika starka men vid olika varvtal.
Fast D3 har ju 400nm i vrid mot 240nm för T4 (eller om det var T3). Det borde kännas en rejäl skillnad när man ska iväg från stillastående?
av menbj0
Jag har kört både T3, T4 och D3. D3 är en skön långkryssare och den är helt underbar när man ligger och pendlar mellan 80 och 120. Men den manuella lådan är bedrövlig. Jag var så besviken när jag provade den. Min S40 2.4i har rena racer-lådan i jämförelse.

Med T3 och T4 får man inte samma kraft i mellanregistret som med D3 men däremot en betydligt piggare och roligare motor. Jag upplevde T3 riktigt pigg även på relativt höga vartal vilket var förvånande. P.g.a. att T4 var utrustad med automat har jag svårt att avgöra skillnaden mellan T3 och T4. Men det borde ju vara bättre spets på höga varv med T4.

Jag var riktigt nöjd med den manuella lådan till T3. Jätteskön känsla men något mer långslagit än min nuvarande 2.4i.
av vicster
bilgalen skrev:
vicster skrev:För att svara på ditt senaste inlägg;
Fast D3 har ju 400nm i vrid mot 240nm för T4 (eller om det var T3). Det borde kännas en rejäl skillnad när man ska iväg från stillastående?
Jo, visst är den piggare såvida du ligger under 3-3.5 k rpm men efter det så blir D3:an mer orklös än t.ex. T3:an, så den går inte att varva på samma sätt. D3:an har också som någon skrev en ganska medioker manuell växellåda vilket är ännu ett plus för den just nu billiga T3:an :wink:
av bilgalen
Är det skillnad på de manuella växellådorna i T3 resp D3 menar ni? För jag upplevde den manuella i T3 som ganska långslagig och tråkig.

Men så roligt att alla upplever bilar så olika. Jag tyckte ju inte det hände nåt knappt på höga varv i T3, så om D3 är ännu sämre på höga varv är det ingen Volvo jag ska ha!
av menbj0
bilgalen skrev:Är det skillnad på de manuella växellådorna i T3 resp D3 menar ni? För jag upplevde den manuella i T3 som ganska långslagig och tråkig.

Men så roligt att alla upplever bilar så olika. Jag tyckte ju inte det hände nåt knappt på höga varv i T3, så om D3 är ännu sämre på höga varv är det ingen Volvo jag ska ha!
Ja, lådan i T3/T4 är från Ford. D3:an har Volvos egentillverkade. Jag skrev ju också att lådan i T3 är något långslagig och jag ska säga att jag var nöjd med den eftersom jag tidigare hade kört D3an och var rädd för att T3an inte skulle kännas bättre.

Det låter definitivt inte som att du ska ha en D3a. Det är en skön motor men den känns verkligen helt död efter mellanhöga varv. Kanske funkar bättre med automat, jag vet inte.

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]