Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johantd04
Fan!

Jag har så svårt att bestämma mig och idag är sista dagen på kampanjen. Jag sålde min bil i lördags och jag har aldrig köpt en ny bil förut, tanken var att jag skulle beställt en bil i februari men har dragit ut på det.

Det jag tittar på är en V60 T3 Summon med RTI, Teknikpaket, Four-c och Variabelt styrservo. Jag fick en offert på 300.000 jämt. Men är det värt det? ni som har köpt en sprillans ny kärra, har ni ångrat er? eller är de det bästa ni gjort?
Att köpa en ny bil är ju sällan det smartaste rent ekonomiskt. Men känslan är svårslagen (vilket givetvis också har ett ekonomiskt värde!). Jag har plockat ut två helt nya bilar tidigare och väntar på min tredje.

Om du planerar att behålla bilen länge och det är en V60 du vill ha så är det bara att slå till. Det lär dröja innan man kan välja och vraka bland olika V60s på begagnatmarknaden. Kampanjen är ju dessutom väldigt bra!

/j
av vicster
Tycker du har fått ihop en mycket fin bil och skulle om jag hade råd slå till direkt. Som jajon säger är det aldrig ekonomiskt att köpa ny bil, men känslan är oslagbar.

Det du möjligtvis skulle kunna slänga med för bästa andrahandsvärde är avstängningsbar krockkudde, och kanske laminerat (/tonat)-glas om du vill ha bästa komfort (herrgårdsvagns-paketet finns ju också, men blir lite dyrare). Försök pressa priset lite till, om inte annat rabatt på tillvalen!

Lycka till med bilköpet :D
Bakre skidplate, rails för bagageutrummet och Krockkudde var med faktiskt, ja och 25% toning på fönster ser jag nu. Laminerat känns bra men då drar den iväg mer i pris - om jag inte kan försöka få med den på köpet.

Tidigare hade jag en törstig Saab 9-3 SS Aero Automatare och räknar jag på att köra 2000mil per år så blir volvon 1500kr dyrare per månad än Saaben (hade inget lån på den). Känns inte blodigt och speciellt inte när jag fick ett lönelyft för ett par månader sedan som täcker den kostnaden.

Men i slutändan står jag och tänker "fan behöver jag det är? är det värt alla pengar?" och sedan far jag ut på blocket och letar begagnat.
Låter som ett riktigt bra pris du fått. Riktigt välutrustad nybil för 300 jämnt är inte alls illa, särskilt inte en sprillans modell också.

Klarar du att få ihop det: slå till :-)-)

EDIT: Som svar på din senaste fråga: kör du bil ofta? 2000/år borde kunna innebära att du pendlar en mindre sträcka dagligen.
Varje gång du sätter dig i bilen lär du tacka dig själv för valet. Om du sedan när du säljer den om några år känner att den kanske kostat lite väl mycket så borde det ju inte ha inneburit ekonomisk ruin sett över en livstid, bara ett smärre bakslag.

Men i slutändan handlar det såklart om känsla kontra pengar. I det här fallet tycker jag att det låter väldigt prisvärt för så mycket utrustning så jag tror du kommer känna glädje varje gång du sätter dig och ska till att köra nånstans. Det borde vara värt kostnaden, men om det verkligen är det för dig vet ju bara du :)
Senaste 3 åren har lag legat runt 2000 mil per år, kör bil varje dag till jobbet (bor i sthlm) för jag sparar över 1h i tid varje dag sedan blir det regelbundna tripper till Småland och Norrköping (släkten). Till sommaren kommer det en tillökning i familjen och då behövs en kombi.

Som ni säger, det är känslan och lyxen man får betala för. Eftersom jag aldrig köpt en helt ny bil så vet jag inte hur det känns :)
Det är ju rätt nice att slippa bry sig om saker och ting de första åren.
Pajjar nåt så åker man in till verkstaden och ryar lite bara :)
Äger du den längre än 5 år så svider inte värdeminskningen på samma sätt men om du skulle få för dig att byta inom två år så är det väl mer eller mindre galenskap med ett nytt ekipage.
Fan!

Jag har så svårt att bestämma mig och idag är sista dagen på kampanjen. Jag sålde min bil i lördags och jag har aldrig köpt en ny bil förut, tanken var att jag skulle beställt en bil i februari men har dragit ut på det.

Det jag tittar på är en V60 T3 Summon med RTI, Teknikpaket, Four-c och Variabelt styrservo. Jag fick en offert på 300.000 jämt. Men är det värt det? ni som har köpt en sprillans ny kärra, har ni ångrat er? eller är de det bästa ni gjort?
För sådär 8-9 veckor sedan hade vi precis samma funderingar som du angående nybilsköp. Köpa nu eller sen? Köpa nytt eller lätt begagnat? Så jag förstår verkligen dina funderingar. Eftersom jag till yrket är ekonom så brottades jag med frågan "är det värt det?" ganska mycket.

Efter att ha vänt och vridit på alternativen så kom vi fram till att "ja, det är det!" och beställde en V60 D3 summum automat + lite extra som delbart drag, tidur till värmaren, gummimattor, bagagematta+ lite smågrejer till priset av 338 500 kr. Sen är det ju en väldigt subjektiv bedömning huruvida det är värt att köpa en ny bil eller ej. Mycket beror ju på den egna ekonomin. Har man redan en topplånad villa som man inte amorterar på kanske man inte skall låna 300-400 tkr till en ny bil men om man som vi har ett inbyte för nästan halva summan och sedan lite sparat samt väldigt låga villalån till bra ränta så blir ju situationen en annan. Men visst tvivlar ekonomen lite i mig ännu................är det värt det ? :wink:

Precis som övriga kommentarer i tråden så kan jag bara säga att om du har ekonomiska möjligheter och är ute efter lite extra körglädje så skall du så klart slå till och belöna dig med en ny bil i vår/sommar.
Senast redigerad av 1 emberblack, redigerad totalt 0 gånger.
Hej,

Som många skriver så är känslan av ny bil aldrig fel. Låter som ett bra pris
du har fått dessutom. Har du tänkt behålla bilen länge är det nog läge att
slå till. Samtidigt kan man ju resonera så att om du vill göra dej av med bilen
inom de närmaste åren så blir det ju en av de första beg. V60 på marknaden
och det kan ju inebära ett bra andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
av Jensen
Vet inte om du hann beställa någon bil igår, men det var sista beställningsdag för intropriset.
Här har du mailet från vårt Orderkontor om slutbeställningen .

Hej,

S60/V60 T3 Limited Edition

Introduktionsperioden på S60 och V60 T3 Limited Edition går mot sitt slut och där av även

det mycket attraktiva introduktionspriset. Detta innebär att sista beställnings datum för

S60/V60 T3 Limited Edition introduktions bilar är fredagen 25/3-2011.

Säkerställ därför snarast att alla kunder med utestående affärsförslag eller offerter

kontaktas så att det ej finns några utestående affärsförslag efter 25/3-2011 då

spekulationsbeställningar av dessa bilar ej är tillåtna.

TÄNK PÅ ATT SKICKA IN ERA ORDER I TID, SENAST 15.00 IDAG, DETTA PGA ATT VI SKA HINNA MED SAMT ATT VI FÅR HA KONTAKT MED ORDERKONTORET I VISSA FALL NÄR VI BESTÄLLER DESSA BILAR

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]