Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Urkel
Behöver smakråd nu...ska jag tona eller inte tona rutorna därbak samt bagageutrymmet? Har en V60 silvermetallic.
Användarvisningsbild
av na96gen
klart du ska ha toning, det gör minst halva utseendet. Supersnyggt, mindre insyn och svalare bil soliga dagar. 8)
av Steff 99
Nackdel är att man ser sämre i mörker , jag har haft toning i de senaste bilarna, men i XC60 som jag har nu är det väldigt mörktoning.
Det blir väldigt svårt att se vem som ligger bakom, upptäckte detta en sen kväll i veckan...tur att jag bra låg 15kmh över hastighetsbegränsningen, den blå/vita bilen med två konstaplar som låg bakom i några km, tycket tydligen inte att jag var en tillräckligt stor fartsyndare så de lät det passera med tanke på att det var bara vi två på en fyrfilig väg.
av mikebike
Jag tycker det är rätt fult med (mörk) toning i baksätet. Däremot kan det vara OK med mörkt toning på bagaget och en ljusare toning i baksätet.
av grålle1
Jag röstar absolut FÖR toning, tycker det är snyggt och dessutom komforthöjande!

Men menar du att du vill eftermontera toning eller skall du beställa bil och funderar på "mörka rutor" som tillval?

Jag själv valde till mörka rutor till vår V60, tycker det var väldigt prisvärt, billigare än att lämna in och tona. Dock kan jag tycka att de mörka rutorna till V60 nästan är väl mörka, jämfört me de till V70II som är för ljusa!?! Så om du skall eftermontera skulle jag rösta för en mellenmörk toning, blir elegantare och gör inte så stor skillnad på bakåtsikten. Jag hade detta på våran V70 och har det även på vår S40.
Användarvisningsbild
av na96gen
Om man filmar manuellt kan man välja olika toningar, det har jag nu. Det mörkaste på tredje sidorutorna och ett snäpp ljusare bakåt. Utifrån ser man ingen skillnad på toningen men inifrån blir tex mörker och regn ett mindre problem. Jag ångrar att jag inte tog bakdörrarna med, har gardiner där nu men det är krapp. Så nästa bli blir mörkast på bagagen, ett snäpp ljusare på bakrutan samt bakdörrarna.
Användarvisningsbild
av opA
Steff 99 skrev:Nackdel är att man ser sämre i mörker , jag har haft toning i de senaste bilarna, men i XC60 som jag har nu är det väldigt mörktoning.
Det blir väldigt svårt att se vem som ligger bakom, upptäckte detta en sen kväll i veckan...tur att jag bra låg 15kmh över hastighetsbegränsningen, den blå/vita bilen med två konstaplar som låg bakom i några km, tycket tydligen inte att jag var en tillräckligt stor fartsyndare så de lät det passera med tanke på att det var bara vi två på en fyrfilig väg.
Har aldrig haft problem att se i mörker och jag kör ute i skogarna utan gatubelysning.. det man har sidospeglar till, i värsta fall öppnar man bara dörren och tittar ut.

Sen att man inte ser vad de är för bil bakom har jag inga problem med heller.. varken i ljus eller mörker.. ändå har jag inte värst perfekt syn.

Jag säger kör på full toning och mörkast på alla rutor.. inte två olika nyanser då det ser olika ut i diverse ljus... jag tänkte ta olika nyanser men min solfilms-tonare avrådde detta starkt då de ser knasigt ut i längden.

Det är även synd att man "enligt lag" inte får tona dom främre sidorutorna.. jag har verkligen blivit bortskämd med detta då när jag lånade en V60 i helgen inte hade toning blev man ju bländad stup i kvarten av solen, solreflektioner m.m m.m och på kvällen var det gryyyyyyyyyymt jobbigt när folk sätter på helljuset innan dom kört förbi, det problemet har jag avhjälpt genom tonade främre sidorutor på min V50 och det kommer även komma på nästa bil... vare sig de är lagligt eller inte så är det väldigt skönt.

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]