Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torslanda
Kommer beställa en vit V60 T3 imorgon. Jag velar som f-n mellan en Summum eller en R-design. Vet att det är lite olika karaktär på de olika paketen, men är det någon här som har åsikter i frågan gällande skillnaden i utrustning/design etc?

Hls,
T-landa
av grålle1
Åsikter finns det nog lika många som forumsanvändare.... här kommer mina (hoppa inte på mig nu, för jag har full respekt för att andra tycker helt annorlunda):

Summum = mer lull-lull för pengarna, R-design = mest plast och dekaler

Personligen tycker jag R-designbaken är snygg (även om jag tycker den är lackad i fel färg, borde vara samma färg som backspeglarna och fönsterlisterna), dock tycker jag vanliga fronten är snyggare än R-design (som i mitt tycke är överdesignad men ändå saknar de sportiga detaljerna som borde matcha baken).

Givetvis får du ett sportigare chassi i R-design (även om jag tror att "vanliga sportchassit" och 18" som jag valt kommer att bli stötigt och sportigt så det räcker och blir över för mig ändå).

Så min summering är att R-design är för dyrt för vad man får, skulle tveklöst valt summum.... (fast min hustru vägrade en bil till med skinn, så jag valde momentum :lol: :shock: :lol:) Gillar man sen R-designbakdelen så kan man ju alltid eftermontera den för knappt 2000kr, det var vad jag först tänkte göra men jag börjar tveka för, vilket också får bli min sista åsikt i ämnet, det känns som att R-design börjar bli urvattnat!!! Många som väljer det och tillgängligt på alla motorer. Annat var det förr när man visste vad en T-gul och/eller R stod för (åhh vad gammal jag känner mig plötsligt).

Lycka till med valet!
Användarvisningsbild
av XC60D3
Summum ger diverse elstyrningar, 17" och skinn
R-Design ger design, 18" och designklädsel

Fördel summum kan vara de olika färgvalen på klädseln och personligen, snyggare fälgar. Samt elstolen, som är guld värd om flera skall köra bilen.
Fördel R-Design är den yttre designen (bra mycket snyggare än vanliga karossen), samt 15mm sänkning. Jag tycker personligen att R-paketet ger bra mycket mer på XC60 än det ger på V60. Prisskillnaden är mer eller mindre samma.
av Torslanda
Tack för inspel!

Har nog dock ändå bestämt mig för r-design. Kan inte komma ifrån att jag tycker den är jäkla fin :D

Så, vit R-design men med skinn ist för tygklädseln blir det. Troligen, om jag inte hinner ändra mig tills imorrn.
Tycker du har gjort rätt val, grattis.

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]