Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tallberg
Hej på er!
Jag är i vägvalet på en V60 T5 R-design med antingen manuell eller med powershift låda.
Jag har provkört d5 automat och den gick riktigt bra samt en t3 med manuell låda.
men vad jag har hört om powershift lådan så verkar det bara vara tråkigheter. Typ slöa växlingar vid "kick down",
vandrar mellan rätt växel, törstig och sämre prestanda än med en geartronic automat.
Är det någon som har provat den och kan säga att den är "sportig" eller är det en gubb automat?
Vill ju ha en sportig låda när jag ändå väljer T5 motorn.. Automat hade varit ett skönt alternativ..
Kör idag en V40 T4 med manuell låda.
Mvh Johan
av oskobe
Jag har en V60 T5 powershift. I familjen finns även en Seat Leon FR DSG. Om man jämför så är DSG lådan mycket bättre och sportigare.

Däremot tycker jag att Powershift är mycket bättre än geartronic som jag provkört.

Jag saknar mest ett sportläge på powershift. Att den skulle vara slöare i växlingar än geartronic håller jag inte med om, dock mycket trögare än DSG.

Sammanfattningsvis kan jag ändå rekommendera powershift.
ok
Oskobe hur menar du med trögare än Dsg. vad är det som du hade velat varit annorlunda med powershiftlådan ?
av oskobe
Tallberg skrev:ok
Oskobe hur menar du med trögare än Dsg. vad är det som du hade velat varit annorlunda med powershiftlådan ?
Vid manuell växling (vi har rattpaddlar på DSG bilen) så växlar den upp ögonblickligen utan fördröjning. Powershift behöver några tiondelar vid manuell växling. Även vid fullgasacceleration i autoläge tar det lite längre tid för Powershift att växla. Men jag tycker absolut inte att Powershift är dålig, särskilt i kombination med den adaptiva farthållaren!
Tack för svaren oskobe! :-) jag ska med ljus och lykta försöka hitta någon säljare som har en bil för provkörning. Hittills har de lyst med sin frånvaro.. :( mvh Johan
Användarvisningsbild
av Tallberg
Hej igen, ja har en fundering till om powershift. Hur funkar den den vid start i en backe eller när jag ska dra upp båten vid en brant ramp ? Som en traditionell automatisk eller? Tänkte om man måste stå med ena foten på bromsen och den andra på gasen för att inte rulla bakåt..? /Johan
av Erst
Den kommer med Hill hold så bromsarna ligger an i ytterligare ca 2 s efter du släppt bromspedalen så du hinner över med foten till gaspedalen. Den släpper bromsen när du kommit upp i tillräckligt moment för att köra framåt.

Men lådan kan liksom vw:s dsg överhettas om du kör långsamt med mycket last i uppförsbackar. Innan dess så kommer den dock att bete sig lite märkligt med ryck och liknande så du blir förvarnad och kan stanna bilen och kyla ner lådan lite.
av Twendor
Ordinær automatlåda er fortsatt moderne.
Det produseres like gode "normale" lådor.
Kan bare nevne de siste 8 trinns som Bmw har i de siste modellene sine.
Twendor
av rojo8515
Det låter ju som att om jag ska dra upp en båt rakt fram på en fin trailerramp är det inte några problem alls med Powershifts lådan med en inte alltför tung båt. Under 1500 kg?

Hur beter den sig om jag backar med ett mindre släp? Ofta kan ju backen vara högre växlad än 1:ans växel på vissa bilar. Om jag ofta ska dra ett tvåtons släp antar jag att en riktigt automatlåda är bättre.

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]