Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Vid resa i helgen mellan Nynäshamn-Visby och Visby -Nynäshamn gick larmet på bilen igång vid båda resorna på färjan, detta har aldrig hänt på någon av mina tidigare bilar med larm, det var ganska lugna förhållanden på sjön så larmet på V60 måste vara väldigt känsligt, ska kolla med volvo om larmet går att justera när det gäller känsligheten vid skakningar, under "my car" så kan man tydligen inaktivera larmet, funderar på när/var denna funktion ska användas?
Kan inte tänka mig att denna funktion finns för bl.a när man åker färja!
Någon som upplevt liknande?
Senast redigerad av 1 Lazy, redigerad totalt 0 gånger.
av vicster
Funktionen för att stänga av larmet tillfälligt är t.ex. om någon sitter kvar inne i bilen men ändå vill låsa bilen helt.

Om larmet som du säger går när du åker färja måste något vara lite galet.
Gillar dock att nivåsensor är standard på S/V60, bra gjort av Volvo!
av Erst
Ynot skrev: Kan inte tänka mig att denna funktion finns för bl.a när man åker färja!
Någon som upplevt liknande?
varför inte använda den funktionen på färjan? Jag har åkt stena färjan ett antal gånger och det är alltid någon som glömmer av sig och larmar bilen så att den börjar tjuta när rampen hissas upp eller det börjar röra sig lite.
av vicster
Så de ska alltså vara såpass känsliga? De gånger jag åkt färja har minsann aldrig någon bil larmat...

Men då ska du alltså avaktivera larmet på färjan - tror det finns en inställning (finns iaf i V70) där bilen frågar efter att du har stängt av motorn om den ska avaktivera larmet. Kanske kan komma till användning om du åker färja ofta :)
av Steff 99
Jag har upptäckt att mitt larm gått när bilen stått på bildäck på färjor, det är lätt att glömma att reducera larmnivån.
Men jag tror det är mer viberationerna i båten än sjögång som löser ut, eftersom det har varit lungt väder när detta hänt mej.
av Lazy
Ok, fick idag samma info. från volvo som några här säger att vid resor med färjor är det lämpligt att reducera larmnivån då skakningarna på dessa kan utlösa larmet från taksensorn.

Tack för svaren. :)
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Hur reducerar jag larmnivån?

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]