Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Jag har en xc60 -09 som nu har gått ca 4700 mil och 2 säsonger. Sommardäcken som är Pirelli 18 tum,som levererades med bilen har bara ca 4mm kvar. Detta trots att ca 1500 mil har körts med vinterdäcken som är 17 tum.
Är Pirelli extra dåliga eller är det bilens tyngd som gör att däcken slits ut i förtid? Finns det några här med liknande eller andra erfarenheter. Vinterdäcken är Good Year och de har inte alls slitits mer lika mycket och då menar jag proportioonellt mot milantalet.
Funderar på att köpa nya sommardäck men vill då ha ett fabrikat med högre slitstyrka om det finns.
Jag kör inte hårt eller vårdslöst och däcken till min gamla XC70-02 gick dubbelt så långt innan de byttes, Orgonalet var även den gången Pirelli.
Vad för däck ska jag köpa och ev.andra med samma erfarenheter som jag.
Hälsar
Ulf
av grålle1
Du har alltså kört 4700-1500=3200mil på de 8(nya däck)-4=4mm du hittills slitit vilket ger 800mil per mm däck. Om det fortsätter i samma takt skulle du i slutändan om du byter däck vid 2mm kvar få ut 6mm*800mil/mm = 4800mil på dina sommardäck.

Jag tycker det lät som bra hållbarhet? Eller är det mer än 8mm däcksmönster från början på så stora däck alternativt har jag missat något annat?
Senast redigerad av 1 grålle1, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Jag har kommenterat Pirelli tidigare och konstaterat att slitstyrkan är extremt dålig.
Att få ut 3000 mil på dina däck tycker jag ändå låter väldigt bra, jag konstaterade på min V70 MY-10 som jag precis bytt ut, klarade knappt 1500 mil då var det mindre än 4 mm kvar på framdäcken.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det låter riktigt bra med över 3000 mil!! :shock:

Har inte hunnit köra så långt med mina 20" sommardäck på XC60in så jag kan inte riktigt kommentera slitage än. Men har haft några SUVar innan och senaste SUVen innan, en XC90 D5 awd Executive MY07 med Pirelli Pzero Rosso (255/50 19"). Efter 1200mil var det mindre än 3mm kvar på höger fram...

Jag kör dock rätt hårt. Men ändå!
av perhall
Det luriga är att däck slits snabbare i början. Så 8 till 6 mm går kanske dubbelt så snabbt som 3 till 1 mm. En del byter vid 3,5 mm, andra vid 1 mm... sen är ju både körstil och körtyp avgörande för däckslitage. Generellt sliter:
- en tyngre bil mer
- däck med hög viktkod mindre
- diesel mer
- stark motor mer
- 4WD mindre
- långsam landsvägskörning på slät asfalt minst

PH
av Biltoken
Däcktrycket spelar in också. Värst är för lågt tryck, då slits däcken ner på halva tiden. Optimalt är att ligga ca 0,5 över rek, på en XC60 ca 3.0.
av Steff 99
Jag kör för det mesta på 3.0 eller strax över , det hjälpte inte på min V70, den formligen åt upp mönstret, nu tror jag inte det var bilens fel utan Pirellidäcken som har en extremt dålig hållbarhet.
Jag vet inte vad det är för märke på mina sommardäck till XC60 , men det ser jag när dom kommer på, tyvärr tror jag att det sitter Pirelli orginal på 20" fälgarna.
Så det blir spännande att se om de överlever mer än en säsong
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vill ni ha däck som håller in-i-helvetes länge så har jag den kombinationen på bilen nu.

Pirelli Scorpion på sommardäcken och Michelin Latitude på vinterdäcken

Snart rullat 6000 mil och de ser ut som sprillans nya allihop. Med den slitagehastigheten borde det rulla 12000 mil innan det är dags för byte. Eller kanske ändå mycket längre..... 15.000 mil kanske är möjligt ?:-/

295:orna i klister-suddgummi på supran är raka motsatsen, håller ett varv runt kvarteret känns det som
av Ulf13
Hej Volvo B20
Är dina erfarenheter med en xc60?
På min gamla xc70-02 , höll mina Pirelli Scorpio också väldigt bra, medan nuvarande Pirelli modelltyp okänt, är bara skit, tycker jag ur slitagesynpunkt
Ulf
av bilgalen
Biltoken skrev:Optimalt är att ligga ca 0,5 över rek, på en XC60 ca 3.0.
Nu blev jag nyfiken. Varför skulle det vara optimalt att ligga 0.5 bar högre än vad biltillverkaren rekommenderar?

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]