Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LasseKongo
Hej!

Suget i köpa-nybil-tarmen har tilltagit på senare tid, och jag har tittat på lite olika bilar, bl.a V60 T6. Denna gången skall jag ha bränsledriven värmare istället för
el som jag har idag, skönt att kunna värma innan man åker från jobbet till exempel.
Har surfat runt i lite trådar för att få klarhet i vad man skall välja för att få SMS fjärrstyrning utan att köpa Volvo on call, är inte så sugen på en löpande kostnad då jag
bara är intresserad av fjärrstart av värmaren. Så här kommer ett par frågor:

* I grundinstallationen (13000 kr) antar jag att tidur ingår, men ingen fjärrkontroll ?
* I vissa trådar har jag läst att man måste ha fjärrstyrd (med fjärrkontroll) värmare för att ha rätt programvara för att kunna stödja SMS styning. Stämmer det ? Kan man isåfall
bara köpa mjukvaruuppgraderingen av Volvo om man köper SMS prylarna från Webasto ?

Känns lite surt att köpa fjärrkontroll för massa stålar (om det inte ingår) som man aldrig kommer att använda p.g.a. SMS styrningen.
av mikebike
Mjukisdjur skrev:du måste ha volvo on call hur som helst... :/
Nej
av Soft
mikebike skrev:
Nej
Veldig oppklarende !!!
Seriøst? :-)
Användarvisningsbild
av Momentum
Enl vad jag sett i någon annan tråd så kan man om man har vanlig fjärrstart även montera till Webasto orginal SMS start, men det är ju frågan om det blir billigare än VOC
av mikebike
Soft skrev:
mikebike skrev:
Nej
Veldig oppklarende !!!
Seriøst? :-)
Värmaren är en Webasto. Volvos fjärrkontroll är en Webasto. Webasto har även en SMS-fjärr som kan väljas istället för vanlig fjärr, dock är den ganska ganska dyr.
Enligt den Webasto-installatör jag haft kontakt med så finns det en ingång på den vanliga fjärrmottagaren så att man kan ansluta en egen SMS-start där...

Momentum skrev:Enl vad jag sett i någon annan tråd så kan man om man har vanlig fjärrstart även montera till Webasto orginal SMS start, men det är ju frågan om det blir billigare än VOC
Ja, det är riktigt. Eftersom jag köpte min bil begagnad var aldrig VOC aktuellt och jag köpte till en "vanlig" fjärrstart när Bilia hade kampanj på dessa. På ELFAs rea köpte jag även ett SMS-interface*, och på semestern tänker jag försöka koppla ihop dessa enligt tips från "min" Webastoinstallatör.

*1400:- + moms. :D
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Intressant, tackar för svar.
Det är som sagt frågan om det lönar sig att köpa både fjärr från Volvo & SMS från Webasto jämfört med att ta Volvo on call enbart. Jag har faktiskt inte kollat vad det kostar efter dom första 2 fria åren, är det tillräckligt billigt kanske det är ett bättre alternativ trots allt.

@Mikebike, jag utgår från att du postar hur det gick med din Elfa SMS. :D
Användarvisningsbild
av oilburner
Jag skickade denna mejl til Webasto førhandlaren i sverige för et tag senn:
Jag har en volvo XC60 2010 med original diesel värmare som jag har förstått
är en webasto. Denna har redan en innbygd timer för inställning av start tiden. Nu funderar jag på at sätta i en fjärrkontrol men tycker at Volvo är lite väl dyra på original volvo fjärr. Jag undrade därför på om det går at använda webastos egna fjärr typ T100HTM på denna. I såfall undrade jag på om ni kunne skicka mig en offert på en sådan fjärr kontrol inkluderat montering i min bil.

Detta är svaret jag fick tilbaka : Hej..nej det går inte att använda enbart Webastos fjärr,bilen måste programmeras så att mjukvaran i bilen accepterar fjärrstyrningen.
Fjärrstyrningen som Volvo säljer är Webastos,men då förberedd med kontakter som passar i bilen.
T100 kostar 4 040:- exkl moms och montering :idea: :?:
av mikebike
oilburner skrev:Detta är svaret jag fick tilbaka : Hej..nej det går inte att använda enbart Webastos fjärr,bilen måste programmeras så att mjukvaran i bilen accepterar fjärrstyrningen.
Fjärrstyrningen som Volvo säljer är Webastos,men då förberedd med kontakter som passar i bilen.
T100 kostar 4 040:- exkl moms och montering :idea: :?:
Den fjärr som Volvo säljer är en Webasto T91 = enklare och billigare. Mjukvaran som krävs kostar 500:- enligt uppgift.

http://www.webasto.se/personbil/startsystem/

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]