Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pakpak
spelar det någon roll? Skall hämta den imorgon, läst att jag bör bränna gummi inne i butiken i stort sätt..:-), dvs låta motorn bli varm, sen "börna" rakt ut ur affären i stort sätt..:-).. (låter ju inte helt sunt...men rätt kul)

samt byta olja relativt snart

sant/falskt ?
av pakpak
XC90_Executive skrev:Den kommer kännas lite "trög" och lukta lite bränt dom första milen. Sen brukar jag köra som vanligt (dvs hårt),
nu är jag trött och bakis och fattar extra långsamt..första 2-3 milen köra lugnt, sen gasa på? eller skitsamma vad man gör?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Precis..... skit i vad volvos motortekniker/kostruktörer säger och vad som står i instruktionsböckerna för de vet ju inte ett skit om motorer.

Bara plattan i mattan direkt, låt inte saker och ting i motor, koppling, drivlina och bromsar ha en chans att slita in sig lite fint.

Eller ?:-/ ?:-/ ?:-/
av pakpak
VolvoB20 skrev:Precis..... skit i vad volvos motortekniker/kostruktörer säger och vad som står i instruktionsböckerna för de vet ju inte ett skit om motorer.

Bara plattan i mattan direkt, låt inte saker och ting i motor, koppling, drivlina och bromsar ha en chans att slita in sig lite fint.

Eller ?:-/ ?:-/ ?:-/
jag vet inte...:-), finns ju rätt mycket "kommentarer" på nätet från vissa som verkar bränna på med en gång av olika anledningar...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mjukisdjur skrev:motorn är väl körd i bänk men resten är inte så några mil utan plattan i botten kanske är en idé :P
Precis, att brassa direkt vinner man inget på, Tvärs om. För övrigt kräver en motor mera inkörning ju hårdare trimmad den är. Motorcycklar med mycket högt effek-utag måste tex köras in i 100 mil. Nya BMW 1000-rr är ju till och med spärrad i motorstyrningen för att föraren inte ska lockas att gasa fullt innan motorn är fullt inkörd.

Jag tar det alltid lungt i 100 mil innan jag ger fullt.
av greenbay
Inte FÖR lugnt, man vill ha lite tryck i cylindrarna för att kolvringarna skall slita in på rätt sätt. Kör du för lugnt blir cylindrarna bara blanka och oljefilmen fäster sämre. Detta får då resultatet att du tappar lite kompression och får mer gaser ner i vevhuset/ motoroljan. Detta kommer inte försvinna!
Så: kör lagligt första dagarna, använd växlarna, segdra inte, varva absolut inte ur.
Från vecka 2 kan du köra som vanligt. Men undvik segdragning och övervarv, det är aldrig bra.
/greenbay
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greenbay skrev:Inte FÖR lugnt, man vill ha lite tryck i cylindrarna för att kolvringarna skall slita in på rätt sätt. Kör du för lugnt blir cylindrarna bara blanka och oljefilmen fäster sämre. Detta får då resultatet att du tappar lite kompression och får mer gaser ner i vevhuset/ motoroljan. Detta kommer inte försvinna!
Så: kör lagligt första dagarna, använd växlarna, segdra inte, varva absolut inte ur.
Från vecka 2 kan du köra som vanligt. Men undvik segdragning och övervarv, det är aldrig bra.
/greenbay
Det där håller jag inte med om ett dugg. Jag har kört in mina bilar/motorcyklar/båtar lungt och fint och tex har alla dessa bilar konsumerat mindre än 0,5 liter olja över de första 3000 milen.

Det är 0.0000000043 liter olja per kolvslag som har försvunnit på cylinderväggarna, att de skulle vara blanka, otäta och tappa kompression är bara en skröna som hänger kvar sedan cylindrarna var grova och illa bearbetade när man renoverade eller byggde ihop en ny motor.

Dessutom så kräver ju alla tipsen på nätet där man ska köra in nya motorn hårt att du använder en icke-syntet olja som smörjer riktigt dålig så att alla ytor slipas in under den hårda körningen med nya motorn, det kan du heller inte uppnå, för du voidar motorgarantin från volvo om du häller i "dålig" icke syntetolja i nya motorn.
av pakpak
VolvoB20 skrev:
greenbay skrev:Inte FÖR lugnt, man vill ha lite tryck i cylindrarna för att kolvringarna skall slita in på rätt sätt. Kör du för lugnt blir cylindrarna bara blanka och oljefilmen fäster sämre. Detta får då resultatet att du tappar lite kompression och får mer gaser ner i vevhuset/ motoroljan. Detta kommer inte försvinna!
/greenbay
Det där håller jag inte med om ett dugg. Jag har kört in mina bilar/motorcyklar/båtar lungt och fint och tex har alla dessa bilar konsumerat mindre än 0,5 liter olja över de första 3000 milen.

Det är 0.0000000043 liter olja per kolvslag som har försvunnit på cylinderväggarna, att de skulle vara blanka, otäta och tappa kompression är bara en skröna som hänger kvar sedan cylindrarna var grova och illa bearbetade när man renoverade eller byggde ihop en ny motor.

Dessutom så kräver ju alla tipsen på nätet där man ska köra in nya motorn hårt att du använder en icke-syntet olja som smörjer riktigt dålig så att alla ytor slipas in under den hårda körningen med nya motorn, det kan du heller inte uppnå, för du voidar motorgarantin från volvo om du häller i "dålig" icke syntetolja i nya motorn.
som sagt..någon tyckte det var de dummast han hört när jag nämnde att man kanske inte skall feg-köra in en bil..och det verkar drälla av olika rekommndationer, trots teorin om olja. Verkar gälla att ta det lite lungt i början, och kör vanligt efter några gånger..kan nog inte spela så stor roll..jaja, im off och hämtar den. Gick fort, 1,5 månad från beställnign till leverans.
Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]