Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Panjah
Jag har idag en Audi A4 3.0 Tdi - 09. Skall byta nu efter sommaren. Jag är väldigt nöjd med min bil och hade tänkt att köpa en likadan igen. Men det är ju rätt tråkigt att ha samma igen så jag har börjat att fundera på en Volvo V60. Eftersom jag kräver både fyrhjulsdrift och automat så kan jag bara välja på T6 och D5. Så Jag undrar vad ni hade valt ? Eftersom jag räknar med att köra Max 2000 mil per år i fortsättningen så är inte förbrukningen en avgörande sak.
av mojja
Panjah skrev:Jag har idag en Audi A4 3.0 Tdi - 09. Skall byta nu efter sommaren. Jag är väldigt nöjd med min bil och hade tänkt att köpa en likadan igen. Men det är ju rätt tråkigt att ha samma igen så jag har börjat att fundera på en Volvo V60. Eftersom jag kräver både fyrhjulsdrift och automat så kan jag bara välja på T6 och D5. Så Jag undrar vad ni hade valt ? Eftersom jag räknar med att köra Max 2000 mil per år i fortsättningen så är inte förbrukningen en avgörande sak.

T6 alla dagar i veckan, Blir kanske inte den mest lättsålda efter 2-3 år men helt klar en grymm och mycket roligare motor. Men hade jag personligen valt mellan dessa två hade det blivit en d5a då jag kör mycket med släp och hellre ser 0,6l/milen istället för 1.2l/milen på t6an.

Men helt klart if money is not a problem t6a.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nya T6 awd på 304hk/440Nm är en riktig pärla! Skön gång, skönt ljud, bra prestanda!

Jag ska ha T6-motorn vid nästa byte, utan tvekan!
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Har dessvärre inte kört T6an, ännu...

Om inköpspriset och andrahandsvärdet är av vikt så
kanske D5 med Polestar kan vara något. Kör sjäv en
sådan och är helnöjd med bilen och prestandan.

Men om det är absoluteffekt som gäller är säkert
T6 rätt val.
av Arese
Körmässigt är det en no-brainer, välj T6. Givet att en t6 och D5 med samma utrustning kostar samma pengar, tror ni verkligen att T6 får så mycket sämre andrahandsvärde? Om ja, hur mycket sämre i kronor och ören över 2-3 år?

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Panjah skrev: Så Jag undrar vad ni hade valt ?
Nu gör jag mig impopulär, men med tanke på vad du nu kör så skall du ta dig en rejält funderare om du inte skall stanna hos Audi. Enda anledningen i din situation till att gå till Volvo är utrymmen och att du får en massa fin extrautrustning till ett betydligt bättre pris än hos Audi. Så om du t.ex. kör med relativt mager utrustningslista till din nuvarande Audi, och byggkvalitén och allt annat premium hos Audi inte kompenserar för det, utan du vill ha lite mera teknik och bells & wistles, då förstår jag att Volvo lockar.

D5 eller T6 är det finaste i motor väg Volvo har. Låt den personliga smaken avgöra. Du behöver inte tänkta långsiktigt om du byter vart tredje år.
av mojja
StringerBell skrev:
Nu gör jag mig impopulär, men med tanke på vad du nu kör så skall du ta dig en rejält funderare om du inte skall stanna hos Audi. Enda anledningen i din situation till att gå till Volvo är utrymmen och att du får en massa fin extrautrustning till ett betydligt bättre pris än hos Audi. Så om du t.ex. kör med relativt mager utrustningslista till din nuvarande Audi, och byggkvalitén och allt annat premium hos Audi inte kompenserar för det, utan du vill ha lite mera teknik och bells & wistles, då förstår jag att Volvo lockar.

D5 eller T6 är det finaste i motor väg Volvo har. Låt den personliga smaken avgöra. Du behöver inte tänkta långsiktigt om du byter vart tredje år.

Ser att du kör v50. Var även jag i det träsket 5 år totalt en my07 s40n och en v50 my08a, Dessa droskor kan ej jämnföras med v60 s60 i byggkvalitet och upplevd kvalite.
Vågar påstå att nya v60 håller minst samma premium känsla som nuvarande audi a4 kombi och nuvarande bmw 3 serie. Men snart kommer det en ny 3 serie som kommer piska tillbaka volvo till stenåldern, När det kommer en ny a4 kombi kommer även denna att piska v60n tillbaka till mellansegementet.

Det är så synd att volvo släpper bilar som känns omoderna redan 2-3 år in i deras livscykel:(

Vänligen Mojja
av Amli
StringerBell skrev:
Panjah skrev:Enda anledningen i din situation till att gå till Volvo är utrymmen och att du får en massa fin extrautrustning till ett betydligt bättre pris än hos Audi.
Jag skulle säga att man inte ens får det. V60 är inte rymligare än A4 Avant. Det kan ju vara så enkelt att man helt enkelt gillar V60 bättre än A4.
Det bästa är ju att försöka provköra både T6 och D5. Jag har inte haft möjligheten att köra V60 T6 men jag gissar att det skiljer sig en del i körupplevelse gentemot D5. Bägge är fina motorer så det är nog mest smaksak. Men för att inte D5 ska kännas som ett sömnpiller om man jämför så är en Polestar uppgradering att föredra ;-//
Användarvisningsbild
av StringerBell
mojja skrev:
StringerBell skrev:

Ser att du kör v50. Var även jag i det träsket 5 år totalt en my07 s40n och en v50 my08a, Dessa droskor kan ej jämnföras med v60 s60 i byggkvalitet och upplevd kvalite.
Håller med till 100%. 60/70/80 modellerna var helt enkelt för stora för mitt behov. Jag har inte min egen bil som referens för Volvos byggkvalitet. Men jag menar att Audi ändå har ett försprång. Det man mera objektivt kan säga är att Volvo har fina utrustningspaket som - enligt mig - är avgörande när man väljer mellan BMW/MB/Audi å ena sidan och Volvo å den andra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vad blev det för kablar nu, om man får […]

Chippning av 940ltt 1996

Då har du bland de bästa chipen på[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäller […]

Inkörning av ny V60 T6 2026