Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter flera månaders väntan på att någon form av kampanjerbjudande på V60 med T4-motorn skull dyka upp, och en hel del floppade förhandlingsförsök med säljaren för att försöka få köpa en V60 T4 med kampanjrabatt motsvarande Limited Edition-kampanjen till V60 T3, gav jag till slut upp och köpte en BMW 320d Touring automat.

Vid jämförelse med BMW:s löpande kampanjsystem så känns Volvos kampanjer oerhört stelbenta - det tycks vara helt omöjligt att få motsvarande rabatter på de bilar som inte ingår i kampanjen. Problemet är ju att man med kampanjerna prisdumpar bilmodellen så rejält att andrahandsvärdet rimligen måste påverkas på närliggande modeller. Således ekonomiskt oförsvarbart att köpa t.ex. en V60 T4 Summum när V60 T3 Summum i praktiken (i mina slutofferter) kostar 30.000:- mindre och motorn är helt identisk (bara mjukvaran skiljer). Man lär inte få igen en bråkdel av detta vid försäljning.

Problemet är ju bara att jag gillar att köra bil aktivt och ville komma åt T4-motorns lite spetsigare karaktär, men är för feg för att chiptrimma en så ny bil i icke-volvohandeln. Sannolikt kommer väl Polestar heller aldrig att erbjuda något trim till T3-motorn så att den blir som en T4 - hittills har man bara fått sälja trim till toppmodellerna.

Om Volvo däremot kunde ha kampanjat hela sortimentet av V60 från början, som BMW gör med Advantagepaketet, så hade det blivit affär för flera månader sedan. :shock:

Hämtar min BMW på måndag. :lol:
Förstår inte vad du vill riktigt???
Kan ju inte ha varit så himla viktigt att köpa en volvo, om du väljer en BMW istället, pga "utebliven rabatt"?
Hade du kontakt med flera handlare?
Det är T3 modellen som var DRIVe på, rimligen borde ju endast denna modell drabbas av framtida snabbare värdefall.
Det finns personer som kör aktivt även om de köper en begagnad bil, så snacket om att värdefallet skulle drabba T4 köper jag inte.
Är inte T3 1.6 liter och T4 2.0 liter?
Lycka till med BMW:n
/greenbay
Senast redigerad av 1 greenbay, redigerad totalt 0 gånger.
Kampajen är från volvo centralt och inte från handlaren.
Nog tror jag Polestar kommer med det när MY12 kommer så kan man optimera MY11

Du köpte en lager bil när det är en MY10?

greenbay: T3 & T4 är samma motor bara prog.varan som skiljer.

Mvh
Per
Senast redigerad av 2 pergrein, redigerad totalt 0 gång.
Då var det egentligen en BMW du ville ha alltså....
Du jämför alltså att volvo skulle ha kampanjpriser på en hel bilserie med att BMW har kampanjpriser på ett paket? Tycker inte att ditt resonemang håller riktigt.

Men grattis till din nya bil, alltid kul med en ny bil, även om det är fel bil ;)
Då var det egentligen en BMW du ville ha alltså....
Du jämför alltså att volvo skulle ha kampanjpriser på en hel bilserie med att BMW har kampanjpriser på ett paket? Tycker inte att ditt resonemang håller riktigt.

Men grattis till din nya bil, alltid kul med en ny bil, även om det är del bil ;)
greenbay skrev:Förstår inte vad du vill riktigt???
Kan ju inte ha varit så himla viktigt att köpa en volvo, om du väljer en BMW istället, pga "utebliven rabatt"?
Hade du kontakt med flera handlare?
Det är T3 modellen som var DRIVe på, rimligen borde ju endast denna modell drabbas av framtida snabbare värdefall.
Det finns personer som kör aktivt även om de köper en begagnad bil, så snacket om att värdefallet skulle drabba T4 köper jag inte.
Lycka till med BMW:n
/greenbay

Nej. T3 och T4 är samma motor med olika mjukvaror. Den 2,0 Du tänker på hette V60 2,0T och den modellen heter nu mer T5 och är på 240 HK tror jag.
Oki, bara mjukvaran skiljer alltså. eller? Skiljer bromsar, avgassystem ?
/greenbay
Mjukisdjur skrev:Bra leveranstid :)
Hur mycket gick det loss på?
Jäklar, den här tråden blev glödhet på en gång - mitt inlägg var nog lite provokativt! Bilen var en riktigt välutrustad 320d Touring automat MY10 (184hk) med utfällbart drag (sådant som är helt dolt innan fällning) som gått 400mil hos lokala handlaren och kostade 340.000:- minus inbyte när förhandlingen var klar. Tror att likadan bil som ny skulle kosta ca 380.000:- att beställa efter kampanj och lite rabatt (listpris är annars 417.000:-).

Som svar till övriga (framförallt XC60D3) som snabbt svarade på inlägget (frågan om ifall T3 och T4 är samma motor förutom mjukvara är ju redan besvarad av andra): Båda bilarna (V60 T4 och BMW 320d) skulle ha fungerat utmärkt, och jag vill bara påpeka så att ingen tar illa upp att jag blev positivt överraskad av hur pigg V60 T3 var att köra vid provkörning - provkörde flera gånger. Flera saker talade till Volvos fördel - framförallt den interiöra designen och då i synnerhet färgskärmen. Även minnestolarna i summumpaketet, samt skinnet.

Men sedan testade jag alltså BMW:n med automatlåda och insåg hur praktiskt det är i stadstrafik, men för att få en V60 med automatlåda så måste man ju upp ytterligare i pris jämfört med T3 eftersom den inte finns med automat.

Därutöver är ju en del av bilägandet rent emotionellt, och här är BMW riktigt skickliga. Bilen plingar glatt när man startar och lägger i en växel, ytterhandtagen har mysbelysning nedåt etc. Och motorn är ju snål och rapp också.
BMW har bavariakampanjen på i princip samtliga 3-seriebilar, och som tillägg kan man köpa advantagepaketet (väsentligen comfort + dynamic + förvaringspaket, dock ej sportchassit som annars ingår i dynamic) för knappt 25.000:- vilket är klart billigare än listpris för paketen annars.
Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]