Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vicster
Jag hade tänkt beställa en ny S60 nu i dagarna, men har fortfarande inte bestämt mig för vilken.

Motorn får bli en T3:a pga. den generösa kampanjen, helt enkelt finns det ingen mer prisvärd motor just nu (möjligtvis någon diesel om man kör långt).
Bilen kommer vara en pendlarbil på vardagar (3 mil tur och retur) och "sportbil" på helgerna (jämfört med V70:n).

Jag har varit runt i Göteborgsområdet för att hitta en R-design att provköra men hittills har det inte funnits en enda. Har någon något tips på handlare i närheten så hojta till! :)
Men, hur stor skillnad gör egentligen Sport-chassit i R-design jämfört med det "dynamiska" som finns i S60 original?

Vad skulle du välja? En Summum med teknikpaket, kompass-backspegel, backkamera, PDC fram och bak mm eller en mer eller mindre clean R-design?
Användarvisningsbild
av opA
Nu säger jag bara vad jag uppfattar dig som person; Den som gillar de sportigare..

Så jag hade, om jag var du, valt r-design :)
av vicster
Jo, det är rätt. Jag är 18 om några dagar (körkort på G) och ska tillsammans med päronen hemma bli delägare i en ny S60 och jag vill helst ha R-design men vill ändå veta hur mycket chassit skiljer sig - men vad man har läst så verkar det vara viss skillnad.
Designen på R-design faller mig inte helt i smaken gällande plastiga bumpers fram och bak, där jag nästan gillar original bättre men annars är den såklart snyggare :P

(Färsk artikel om S/V60 R-design: http://www.automotorsport.se/news/22409 ... b%C3%A4st/)
Användarvisningsbild
av XC60D3
Jag gillar vad R-designen gör för utsidan. Det är ju två ganska olika val, där du lägger på utrustning för att få samma slutpris på bilen. Du får ju lite mer pryttlar i bilen, men samtidigt så tycker jag en del av dina tillval är mer nice-to-have än need-to-have. Om du suktar mycket efter det som summum erbjuder, så kanske four-C chassit hade varit ett bättre tillval än backkamera och.....kompassbackspegel...?
av vicster
Mjo, det är helt klart så. Men eftersom jag endast går in med 10% så kan inte jag bestämma allt heller.
Kompassbackspegel kostar 500kr innan ev. rabatt i summum, vilket är försumbart och egentligen helt onödig. Däremot aut. avbländande kan vara bra att ha vid mörkerkörning kan jag tänka mig.
Backkamera tror jag också är nice att ha men kanske mer är en gimmick som är rolig de första dagarna. Eller är den också användbar?

Four-C är tyvärr uteslutet pga. för stor kostnad (nästan 20k).

Summum är bra eftersom vi är två förare (elstol mm.) men R-design är ju antaligen så mycket roligare!
Ångest x 1000 :???:
av vicster
Höhö :D En annan har bara två parkeringsplatser så kan inte ha egen bil, utan får "nöja mig" med att bli delägare i en av familjens två bilar så länge jag bor hemma :P
Användarvisningsbild
av XC60D3
vicster skrev:
Summum är bra eftersom vi är två förare (elstol mm.) men R-design är ju antaligen så mycket roligare!
Ångest x 1000 :???:
Absolut är det ett bra val om man är många förare av bilen. Men det hindrar ju inte dig från att välja R-Design och lägga till elstolen för 8k. Så kan du skippa teknikpaketet om du nu inte absolut vill ha keyless. Men om du själv har lite svårt för R-Design, så kanske det valet är svårare att motivera för de andra 90% av bilen. Med tanke på vad du får utöver i summum, jämfört med R-design.
av vicster
Var och kollade på den igår (provsatt, fick inte åka...) och tycker den är snygg, men är mer intresserad av chassit än den extra designen även om jag uppskattar sportigheten. Men så var jag ju inte ensam ägare...

Elstol med R kan kanske vara möjligt om det finns extra prutmån, men tror det blir svårt på redan T3-kampanj och Volvo-rabatt dessutom :roll: Men klart bra förslag, ska tipsa om detta :D

Ni som har provat båda varianterna får gärna dela med er av era erfarenheter och vad ni valde.
av Linqid
Får man fråga varför du ska gå in med 10 % i affären? Om dina föräldrar ska köpa en ny bil för 300' kan det ju lika gärna kvitta att gå in med 10 %. Varför inte bara låna bilen vid behov istället?

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]