- tor 10 mar 2011, 17:51
#507955
la in denna "teoretiska" fråga på styling undertråden också, men verkar vara lite dött där..så poster den här också.
Hej, får en v60 d5 , med 17 tums njordfälgar, funderar på att ta 235/50 R17 istället för 235/45 R17, några funderingar:
De ringde nu och skall sätta på däcken och uppgradera till polestar på måndag. Funderade ett tag på att sätta på 18 tums mm, men skiter i det då det är en tjänstebil.
18 hade ändå inte "fyllt ut" hjulhusen mer, då det är samma rullomkrets på dem (tex sleipner) som på 17 njord som jag beställt.
Så jag funderar på att be dem slänga på 235/50 istället, ökar rullomkretsen med 3,6%, vilket då skall vara ok då det inom 5% intervallet.
Höjden ökar 2.2 cm, vilket fyller hjulhusen lite bättre. Men frågan är vad som händer med prestanda mm?
Ljudet bör ju minska ytterst lite, då det är mer gummi som "isolerar", 10,4% större profil på 50 mot 45, (antar att 100% ökad profil ger 50% minskad ljud och 50% minskad profil ger 50% ökat ljud, dvs "linjärt")
Acceleration? bör minska? eller öka? läste att d5 (och kanske speciellt med en polestar) gör att bilen är "moment spärrad" på första och andra växeln? om det är sant, borde ju kanske acceleration öka? jag är totalt värdelös på bilar och motorer, men om motorn orkar dra runt de mindre däcken och "lite till", borde ökad rullomkrets tex ge bättre 0-100 kmh? (en sak har jag inte tagit med i "kalkylen", öka rullomkrets, = mer gummi, gummi väger, dvs lite extra vikt som borde försämra lite).
Max fart, öka? Jag läste att max är 230 på vanlig d5, "spärrad", vet inte vad en ospärrad hade gett, 232? 250? Troligtvis inte mer än 235-240, dvs bilen kommer inte "dra" någonting. Med polestar kanske max ökar med 10-15 om spärren hade släppts? Dvs, om motorn orkar dra den i 250, borde då max öka med 3,6% till 238,28 kmh? (jag vet, jag räknar med riktigt petigt, men det är för "sakens skull".
Så kontentan, öka med 3,6% rullomkrets borde enligt teorin och antaganden ovan:
1. minska det ljud som kommer in i bilen via däck (dvs, inga antaganden om ökad hastighet = mer ljud), med 10,4%, dvs teoretiskt 50 decibel blir då 44,8.
1: förbättra 0-100 med 3,6%, dvs från utlovade 7,4 till 7,1336 sec.
2. Öka maxhastigheten från 230 till 238,28 kmh.
Slutsats: Inget att förlora, bara köpa större däck?
(jag vet, jag låter som värsta siffernissen...se det som en teoretisk fråga..
Hej, får en v60 d5 , med 17 tums njordfälgar, funderar på att ta 235/50 R17 istället för 235/45 R17, några funderingar:
De ringde nu och skall sätta på däcken och uppgradera till polestar på måndag. Funderade ett tag på att sätta på 18 tums mm, men skiter i det då det är en tjänstebil.
18 hade ändå inte "fyllt ut" hjulhusen mer, då det är samma rullomkrets på dem (tex sleipner) som på 17 njord som jag beställt.
Så jag funderar på att be dem slänga på 235/50 istället, ökar rullomkretsen med 3,6%, vilket då skall vara ok då det inom 5% intervallet.
Höjden ökar 2.2 cm, vilket fyller hjulhusen lite bättre. Men frågan är vad som händer med prestanda mm?
Ljudet bör ju minska ytterst lite, då det är mer gummi som "isolerar", 10,4% större profil på 50 mot 45, (antar att 100% ökad profil ger 50% minskad ljud och 50% minskad profil ger 50% ökat ljud, dvs "linjärt")
Acceleration? bör minska? eller öka? läste att d5 (och kanske speciellt med en polestar) gör att bilen är "moment spärrad" på första och andra växeln? om det är sant, borde ju kanske acceleration öka? jag är totalt värdelös på bilar och motorer, men om motorn orkar dra runt de mindre däcken och "lite till", borde ökad rullomkrets tex ge bättre 0-100 kmh? (en sak har jag inte tagit med i "kalkylen", öka rullomkrets, = mer gummi, gummi väger, dvs lite extra vikt som borde försämra lite).
Max fart, öka? Jag läste att max är 230 på vanlig d5, "spärrad", vet inte vad en ospärrad hade gett, 232? 250? Troligtvis inte mer än 235-240, dvs bilen kommer inte "dra" någonting. Med polestar kanske max ökar med 10-15 om spärren hade släppts? Dvs, om motorn orkar dra den i 250, borde då max öka med 3,6% till 238,28 kmh? (jag vet, jag räknar med riktigt petigt, men det är för "sakens skull".
Så kontentan, öka med 3,6% rullomkrets borde enligt teorin och antaganden ovan:
1. minska det ljud som kommer in i bilen via däck (dvs, inga antaganden om ökad hastighet = mer ljud), med 10,4%, dvs teoretiskt 50 decibel blir då 44,8.
1: förbättra 0-100 med 3,6%, dvs från utlovade 7,4 till 7,1336 sec.
2. Öka maxhastigheten från 230 till 238,28 kmh.
Slutsats: Inget att förlora, bara köpa större däck?
(jag vet, jag låter som värsta siffernissen...se det som en teoretisk fråga..
