Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#507955
la in denna "teoretiska" fråga på styling undertråden också, men verkar vara lite dött där..så poster den här också.



Hej, får en v60 d5 , med 17 tums njordfälgar, funderar på att ta 235/50 R17 istället för 235/45 R17, några funderingar:

De ringde nu och skall sätta på däcken och uppgradera till polestar på måndag. Funderade ett tag på att sätta på 18 tums mm, men skiter i det då det är en tjänstebil.

18 hade ändå inte "fyllt ut" hjulhusen mer, då det är samma rullomkrets på dem (tex sleipner) som på 17 njord som jag beställt.

Så jag funderar på att be dem slänga på 235/50 istället, ökar rullomkretsen med 3,6%, vilket då skall vara ok då det inom 5% intervallet.

Höjden ökar 2.2 cm, vilket fyller hjulhusen lite bättre. Men frågan är vad som händer med prestanda mm?

Ljudet bör ju minska ytterst lite, då det är mer gummi som "isolerar", 10,4% större profil på 50 mot 45, (antar att 100% ökad profil ger 50% minskad ljud och 50% minskad profil ger 50% ökat ljud, dvs "linjärt")

Acceleration? bör minska? eller öka? läste att d5 (och kanske speciellt med en polestar) gör att bilen är "moment spärrad" på första och andra växeln? om det är sant, borde ju kanske acceleration öka? jag är totalt värdelös på bilar och motorer, men om motorn orkar dra runt de mindre däcken och "lite till", borde ökad rullomkrets tex ge bättre 0-100 kmh? (en sak har jag inte tagit med i "kalkylen", öka rullomkrets, = mer gummi, gummi väger, dvs lite extra vikt som borde försämra lite).

Max fart, öka? Jag läste att max är 230 på vanlig d5, "spärrad", vet inte vad en ospärrad hade gett, 232? 250? Troligtvis inte mer än 235-240, dvs bilen kommer inte "dra" någonting. Med polestar kanske max ökar med 10-15 om spärren hade släppts? Dvs, om motorn orkar dra den i 250, borde då max öka med 3,6% till 238,28 kmh? (jag vet, jag räknar med riktigt petigt, men det är för "sakens skull".

Så kontentan, öka med 3,6% rullomkrets borde enligt teorin och antaganden ovan:

1. minska det ljud som kommer in i bilen via däck (dvs, inga antaganden om ökad hastighet = mer ljud), med 10,4%, dvs teoretiskt 50 decibel blir då 44,8.

1: förbättra 0-100 med 3,6%, dvs från utlovade 7,4 till 7,1336 sec.

2. Öka maxhastigheten från 230 till 238,28 kmh.

Slutsats: Inget att förlora, bara köpa större däck?

(jag vet, jag låter som värsta siffernissen...se det som en teoretisk fråga..:-)
#507968
Högre omkrets = högre utväxling. Det innebär lägre motorvarv för varje given hastighet, så ja ljudet kan minska.
Maxhastigheten kan öka om den orkar.

Accelerationen kommer att bli sämre.
#508028
Kul med en teoretiker till! Håller med crumperts i hans analys. För att förklara ytterligare, tänk om bilen hade hjul i storlek av 5-kronor.

Maxhastighet = väldigt låg
Acceleration = snabbt (förutsatt att du har grepp...)
Ljud = vet inte...

Med större omkrets blir det alltså tvärt om mot vad jag beskrivit
#508035
d98josu skrev:Kul med en teoretiker till! Håller med crumperts i hans analys. För att förklara ytterligare, tänk om bilen hade hjul i storlek av 5-kronor.

Maxhastighet = väldigt låg
Acceleration = snabbt (förutsatt att du har grepp...)
Ljud = vet inte...

Med större omkrets blir det alltså tvärt om mot vad jag beskrivit

det där är ju basic killar, missar man det så har man nog inte ens körkort....ni får läsa mina "antaganden".:-)

låt oss säga att momentbegränsning i växel 1 och 2 fungerar på så vis att volvo har begränsat tiden det tar för motorn att varva upp i dessa växlar, då innebär ökad rullyta självklart ökad acceleration, tills dess att det är motorns kraft som blir den svaga länken. men är motorn "oändligt" stark, och det bara handlar om hur fort motorn tillåts varva, så kommer bilen bli oändligt snabb, vid oändligt stora däck.

Troligtvis är bilen nm begränsad på något annat vis, och då kommer acc att minska

jag vet som sagt inget om hur det fungerar.

sen är ju frågan hurvida det är sant eller inte att bilen är momentbegränsad, är den inte det, så är det en ickefråga, acc kommer att minska.

max-hastighet, självlart, se mina antaganden.

ljud, givet inget annat som spelar in än mer gummi, troligtivs tystare, men tex är nog val av märke viktigare, men som sagt, givet inget annat
#508066
Låter som en mycket märklig lösning för momentbegränsning... Känns extremt osofistikerat. Det borde med 99% trolighet vara reglerat av motorns styrsystem, du kan ju berkäna moment utifrån tändningen om inte annat.

Dina antaganden:


1. minska det ljud som kommer in i bilen via däck (dvs, inga antaganden om ökad hastighet = mer ljud), med 10,4%, dvs teoretiskt 50 decibel blir då 44,8.

1: förbättra 0-100 med 3,6%, dvs från utlovade 7,4 till 7,1336 sec.
Not gonna happen. Det får vara EXTREMT stenåldersaktigt om det är en timer som sköter det. Att kunna kringgå momentbegränsning genom att slänga på större fälgar är nåt de hade tänkt på.

2. Öka maxhastigheten från 230 till 238,28 kmh.
Detta beror på. Om maxhastigheten i dagsläget uppnås pga att varvstoppet nås så kommer maxhastighet att ökas.
Om maxhastighet uppnås innan varvstopp så kommer inget alls att hända.Troligen kommer maxhastigheten att sjunka.
Har du utväxlingen på den samt varvstoppet kända kan du alltså räkna ut detta enkelt.
#508078
Momentet är väl konstant? (om moment är Newton x Meter) och vi ökar hävarmen, dvs radien så minskar kraften motorn levererar = konstant moment. På min geartroniclåda från 2007 så finns momentbegränsning på 1,2 växel.

Fråga: Vad krävs för moment för att tappa fästet på låga växlar. Klarar inte 140 hk motorn at få hjulspinn med standarddäck?
#508085
pakpak skrev: Ljudet bör ju minska ytterst lite, då det är mer gummi som "isolerar", 10,4% större profil på 50 mot 45, (antar att 100% ökad profil ger 50% minskad ljud och 50% minskad profil ger 50% ökat ljud, dvs "linjärt")

1. minska det ljud som kommer in i bilen via däck (dvs, inga antaganden om ökad hastighet = mer ljud), med 10,4%, dvs teoretiskt 50 decibel blir då 44,8.

2. förbättra 0-100 med 3,6%, dvs från utlovade 7,4 till 7,1336 sec.

3. Öka maxhastigheten från 230 till 238,28 kmh.

Slutsats: Inget att förlora, bara köpa större däck?

(jag vet, jag låter som värsta siffernissen...se det som en teoretisk fråga..:-)
Hmmm.. Kommer jag (som vanligt) med lite invändningar :twisted:

1. Ljud är inte linjärt, vad jag kan minnas, utan har en logaritmisk skala. Skillnaden i ljudvolym är nog försumbar, eftersom profilen är (om jag nu räknat rätt) är 9% skillnad 50-profilen är 117,5 vs 45-profilens 105,75. Däremot kan den nog vara lite bekvämare med den högre profilen.

2. Mmm.. just, så. Perfekt vid rödljuset. Nu gäller det bara att få till den perfekta starten :lol:

3. Ja, och det är ju bra med 8km/h mer, hur ofta (och länge) hade du tänkt utnyttja det? :roll:

Eftersom detta är en teoretisk diskussion, så är mina svar även teoretiska :-)-)
#508104
XC60D3 skrev: Hmmm.. Kommer jag (som vanligt) med lite invändningar :twisted:

1. Ljud är inte linjärt, vad jag kan minnas, utan har en logaritmisk skala. Skillnaden i ljudvolym är nog försumbar, eftersom profilen är (om jag nu räknat rätt) är 9% skillnad 50-profilen är 117,5 vs 45-profilens 105,75. Däremot kan den nog vara lite bekvämare med den högre profilen.

2. Mmm.. just, så. Perfekt vid rödljuset. Nu gäller det bara att få till den perfekta starten :lol:

3. Ja, och det är ju bra med 8km/h mer, hur ofta (och länge) hade du tänkt utnyttja det? :roll:

Eftersom detta är en teoretisk diskussion, så är mina svar även teoretiska :-)-)
1. ja, det glömde jag, jag räknar % på en logaritmisk skala.

2. det är fwd också, så redan där fallerar mitt resonemang..:-), så håller med..:-)

3. Här kontrar jag..om 2 månader när jag skall köra till italien....:-), har sträckkört från mallorca, (jag vet, barcelona..), barcelona - gbg 18 timmar, men lyckades överhetta motorn vilket jag fick reda på i efterhand, den bilen var det bara att skrota sen..(en gammal ww golf).

kontentan = projektet läggs ner..:-)
#511249
Ok guys, jag tar mig friheten att jacka in på den här tråden med en fråga som är lite vid sidan om originalfrågeställningen, men ändå lite relaterat till er teoretiska diskussion.

Min fundering är om felvisningen på hastighetsmätaren i bilen påverkas av vilken storlek man har på fälgar/däck. Även jag beställde 17 tums njordfälgar, men de ligger ännu så länge i källaren och väntar på att bli påsatta. Jag glömde kolla vilka däck som satt på innan de lades ner i källaren och jag känner därför inte till däckens exakta mått. Under vintern har jag kört med 16-tums 215/55R16 Goodyear Ultra Grip Ice+. Med dessa däck noterar jag att hastighetsmätaren visar ganska exakt 5 km/h (jämfört med GPS:en vid körning i konstant fart på plan och rak väg) för mycket vid marschfart (har testat i 70, 90 och 110). Detta är en ganska stor felvisning tycker jag. På min gamla bil (V50) vill jag minnas att felvisningen var runt 3 km/h. Frågan är nu om jag kan förvänta mig att sommardäcken ger en bättre exakthet på hastighetsvisningen. Kan det vara så att hastighetsmätaren har kalibrerats mot 17-tumsdäcken och att detta i sin tur ger en större felvisnining när jag kör med 16-tumsdäck?

Jag skulle nog kunna räkna mig fram till detta själv, men ni vet säkert svaret direkt. :)

Notera att jag inte har koll på vilket lufttryck jag har i däcken för tillfället. Lufttrycket torde väl spela in en del i hastighetsvisningen då rullomkretsen påverkas, eller hur?

PS: Vilken felvisning får ni på era S60/V60? Tror ni man kan be verkstaden kalibrera om hastighetsmätaren om felvisningen, med 17-tumsdäcken på, fortfarande är så stor som 5 km/h?

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]