Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar vad ni som har erfarenhet av XC60 tycker den fungerar som familjebil (2+2 småbarn) ?

1. Har hört att karosslinjen vid baksätet går så högt att det kan störa utsikten för mindre barn - stämmer det?

2. Bagaget har ju lite mindre volym än V70 men med tanke på att volymen även räknas på höjden så kanske den praktiska upplevelsen är större än specen, dvs att XC60's bagage upplevs som mindre än de faktiska 50 litrarna...?

3. Bagaget kommer ju användas mycket för barnvagn odyl, upplevs det som besvärligt/högt att lyfta i och ur från XC60 (även för en klenare mamma)?

4 Om ni skulle betygsätta bagaget för XC60 respektive V70 vad skulle de då få..? Gärna 1-10 där 10 är bäst och gärna i förhållande till era övriga erfarenheter jämfört med andra bilmodeller...

5. Betygsätt gärna XC60 respektive V70 som helhet när det gäller familjebil (2+2)...

6. Något annat att tänka på eller som ni vill lägga till gällande XC60 eller V70 som familjebil..?

Tack :)
Nikk skrev:Undrar vad ni som har erfarenhet av XC60 tycker den fungerar som familjebil (2+2 småbarn) ?

1. Har hört att karosslinjen vid baksätet går så högt att det kan störa utsikten för mindre barn - stämmer det?

2. Bagaget har ju lite mindre volym än V70 men med tanke på att volymen även räknas på höjden så kanske den praktiska upplevelsen är större än specen, dvs att XC60's bagage upplevs som mindre än de faktiska 50 litrarna...?

3. Bagaget kommer ju användas mycket för barnvagn odyl, upplevs det som besvärligt/högt att lyfta i och ur från XC60 (även för en klenare mamma)?

4 Om ni skulle betygsätta bagaget för XC60 respektive V70 vad skulle de då få..? Gärna 1-10 där 10 är bäst och gärna i förhållande till era övriga erfarenheter jämfört med andra bilmodeller...

5. Betygsätt gärna XC60 respektive V70 som helhet när det gäller familjebil (2+2)...

6. Något annat att tänka på eller som ni vill lägga till gällande XC60 eller V70 som familjebil..?

Tack :)
1. Kan nog stämma om man sätter in vanliga bilstolar. Hur gamla är barnen? Mina är 5 och 7 så jag beställde integrerade kuddar som har två höjdläge. Barnen kommer upp i rätt höjd både för att se ut och för krockgardinen (ifall olycka är framme).
2. Det var en nyhet för mig också. Det skiljer alltså bara 50liter mellan XC60 och V70. Jag trodde det var mer.
3. Visst är öppningen lägre på en V70 men XC60´s öppning sitter inte högt upp tycker jag.
4. Har inte fått min bil än så jag avstår att kommentera.
5. Har inte fått min bil än så jag avstår att kommentera. Det man läser är dock att XC60 fungerar utmärkt som familjebil.
6. Som jag sa tidigare skulle jag satsa på barnsäkerhetspaketet samt nyckelavstängning av krockkudde passagerarsäte. Kör ni ofta långturer är ju ett rear seat entertainment något att titta på.
McBoogie skrev: 1. Kan nog stämma om man sätter in vanliga bilstolar. Hur gamla är barnen? Mina är 5 och 7 så jag beställde integrerade kuddar som har två höjdläge. Barnen kommer upp i rätt höjd både för att se ut och för krockgardinen (ifall olycka är framme).
2. Det var en nyhet för mig också. Det skiljer alltså bara 50liter mellan XC60 och V70. Jag trodde det var mer.
[/quote]

1. Än så länge 1,5 och 0 år.. ;) Men det känns inte som att det är lite lite fönsteryta i baksätet..?

2. Sorry ska vara 60 liter (495 resp 555)
Nikk skrev:
McBoogie skrev: 1. Kan nog stämma om man sätter in vanliga bilstolar. Hur gamla är barnen? Mina är 5 och 7 så jag beställde integrerade kuddar som har två höjdläge. Barnen kommer upp i rätt höjd både för att se ut och för krockgardinen (ifall olycka är framme).
1. Än så länge 1,5 och 0 år.. ;) Men det känns inte som att det är lite lite fönsteryta i baksätet..?

2. Sorry ska vara 60 liter (495 resp 555)[/quote]

Ahh då är det ju inte dags för integrerade kuddar än. :) Då är kanske ett panoramaglastak något att föredra så de kan titta upp på stjärnorna i sina stolar. :)
Vi har tre ungar i vår XC60. Nu är de 2, 4 och 7 år men när vi skaffade bilen var de ett år yngre. Det fungerar utmärkt. Den mer upprätta sittställningen och högre säteshöjden ger en bättre ergonomi vid i och urlastning av barn.

1. Sidolinjen är lite högre än i en V70 men det är lite avhängt barnstolen hur mycket det påverkar. Ingen av våra ungar gnäller på det men minstingen får sträcka på sig för att se saker nära bilen. Problemet är dock så litet att det inte var en faktor för oss.

2. VDA litrar säger väldigt lite om hur stort ett bagage är i praktiken, som du är inne på. Vi upplever det som den största inskränkande faktorn på XC60 är den sluttande rutan. V70 är mer lättlastad pga sin raka ruta.

3. Det är snarare tvärtom, lasthöjden gör att man lättare får in och ur saker, de kommer i rätt höjd direkt och bagaget upplevs mer "välkomnande". Uppskattar också det mindre ljupet som gör det lättare att nå saker långt in utan att krypa.

4. Jämnt skägg skulle jag kalla det - V70 större, XC60 mer lättåtkomlig.

5. Vi valde XC60.... tycker inte V70 är markant bättre på något. Vuxna sitter bättre i baksätet på XC60:n också.

6. När ungarna själva ska klättra i och ur sina bakåtvända stolar är det rätt högt upp de ska, det är krångligare och högre fallhöjd. Det är nog största nackdelen. Fördelen är att det är lättare att lyfta i och ur dem när man ska göra det.

Men för oss är valet enkelt. V70 är en äldre bil som överlag känns mer omodern, iaf i aktuell tappning. Vi har precis hämtat ut vår andra XC60 och är ännu mer nöjda med den här (mer välbyggd, tystare och sensus).
bjornw skrev:Vi har tre ungar i vår XC60. Nu är de 2, 4 och 7 år men när vi skaffade bilen var de ett år yngre. Det fungerar utmärkt. Den mer upprätta sittställningen och högre säteshöjden ger en bättre ergonomi vid i och urlastning av barn.

1. Sidolinjen är lite högre än i en V70 men det är lite avhängt barnstolen hur mycket det påverkar. Ingen av våra ungar gnäller på det men minstingen får sträcka på sig för att se saker nära bilen. Problemet är dock så litet att det inte var en faktor för oss.

2. VDA litrar säger väldigt lite om hur stort ett bagage är i praktiken, som du är inne på. Vi upplever det som den största inskränkande faktorn på XC60 är den sluttande rutan. V70 är mer lättlastad pga sin raka ruta.

3. Det är snarare tvärtom, lasthöjden gör att man lättare får in och ur saker, de kommer i rätt höjd direkt och bagaget upplevs mer "välkomnande". Uppskattar också det mindre ljupet som gör det lättare att nå saker långt in utan att krypa.

5. Vi valde XC60.... tycker inte V70 är markant bättre på något. Vuxna sitter bättre i baksätet på XC60:n också.

6. När ungarna själva ska klättra i och ur sina bakåtvända stolar är det rätt högt upp de ska, det är krångligare och högre fallhöjd. Det är nog största nackdelen. Fördelen är att det är lättare att lyfta i och ur dem när man ska göra det.

Men för oss är valet enkelt. V70 är en äldre bil som överlag känns mer omodern, iaf i aktuell tappning. Vi har precis hämtat ut vår andra XC60 och är ännu mer nöjda med den här (mer välbyggd, tystare och sensus).
Tack för ett utförligt svar!
Instämmer att V70 känns lite omodern men den brukar ju vara utgångsläget för hur en familjebil "ska" vara samt att man får mycket för pengarna... (skulle jag bara gå på estetik så skulle det bli XC60 7 dagar i veckan ;))
bjornw skrev:Vi har tre ungar i vår XC60. Nu är de 2, 4 och 7 år men när vi skaffade bilen var de ett år yngre. Det fungerar utmärkt. Den mer upprätta sittställningen och högre säteshöjden ger en bättre ergonomi vid i och urlastning av barn.

Jag tycker precis som bjornw i alla sakfrågor! Förutom att jag inte håller med om att XC60 är tystare, däremot är den nog aningen mer välbyggd. Och helt klart känns den modernare, lite mer premium medan V70 är "mer bil för pengarna" och rymligare. Kan väl lägga till att ingen av dem är någon gocart på vägen..
PH
perhall skrev: Jag tycker precis som bjornw i alla sakfrågor! Förutom att jag inte håller med om att XC60 är tystare, däremot är den nog aningen mer välbyggd. Och helt klart känns den modernare, lite mer premium medan V70 är "mer bil för pengarna" och rymligare. Kan väl lägga till att ingen av dem är någon gocart på vägen..
PH
Jag (vi) tycker absolut att XC60 är klart och helt märkbart tystare än V70 (2.4D-MY10). Förutsatt att det är liknande options (ex dubbdäck & märke) samt är laminerade rutor på bägge bilarna.
Detta både på asfalt och vintervägar. :D

Hur placerade du barnstolarna när du köpte bilen och ungarna var 1, 3 och 6 år . Antar att du hade 2 bakåtvända stolar + bälteskudde till äldsta barnet då ( och kanske fortfarande ? ). Borde bli trångt att klämma in en eventuell mamma också eller ?
joschua skrev:Hur placerade du barnstolarna när du köpte bilen och ungarna var 1, 3 och 6 år . Antar att du hade 2 bakåtvända stolar + bälteskudde till äldsta barnet då ( och kanske fortfarande ? ). Borde bli trångt att klämma in en eventuell mamma också eller ?
Vi har fortfarande 2 bakåtvända och kommer ha det minst ett halvår till.
Vi har en bakåtvänd fram (4-åringen) och bakom den andra bakåtvända. I mitten bak sitter den framåtvända. Bakom föraren sitter den vuxna. Det är naturligtvis inte "luftigt" men det funkar bra, bättre än i V70 pga mer upprätt sittställning. Vi är inte "bredväxta" men inte heller smurfar. Det är trångt i de flesta bilar som inte gränsar till lastbil, tex Nissan patrol å liknande. Det vi haft svårast med är att hitta två stolar (en framåt och en bakåt) som passar ihop bra med sina olika utstick på olika höjder. Med rätt kombo kan man spara många centimetrar.
Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]