Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av aikputte
Hej!

Jag provkörde en V60 D5 med manuell sexväxlad låda nyligen och det var första gången jag körde en bil med sex växlar.
Jag var nervös varenda gång jag skulle växla till sexan för att jag skulle lägga i backen istället. Är det möjligt att kunna göra det eller finns det någon spärr mot det?

Annars tycker jag det skulle vara bättre att ha backen till vänster om ettan med en spärr som man trycker upp först.
av Lazy
aikputte skrev:Hej!

Jag provkörde en V60 D5 med manuell sexväxlad låda nyligen och det var första gången jag körde en bil med sex växlar.
Jag var nervös varenda gång jag skulle växla till sexan för att jag skulle lägga i backen istället. Är det möjligt att kunna göra det eller finns det någon spärr mot det?

Annars tycker jag det skulle vara bättre att ha backen till vänster om ettan med en spärr som man trycker upp först.
Ja det finns en backspärr som slår ifrån automatiskt när hastigheten hamnar under 15km/h.
Det går inte att få i backen av misstag.
Jag har en s60 T5 med sexväxlad manuell. Där sitter backen bredvid ettan och har en spärr där man först måste trycka ner spaken innan man kan lägga i den. Lustigt att det ser olika ut till olika motorer.
x000x skrev:Jag har en s60 T5 med sexväxlad manuell. Där sitter backen bredvid ettan och har en spärr där man först måste trycka ner spaken innan man kan lägga i den. Lustigt att det ser olika ut till olika motorer.
Backen har samma läge på min vxllåda. V60 T3
Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]