Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palleman
Trodde att jag hade specen klar på min XC60 R-design när jag plötsligt började tveka på framhjulsdrift kontra awd.
Någon som har erfarenheter över dessa val? Hur skiljer sig förbrukningen och prestandan. Kanske skiljer det även på skatt och försäkring?
av McBoogie
Palleman skrev:Trodde att jag hade specen klar på min XC60 R-design när jag plötsligt började tveka på framhjulsdrift kontra awd.
Någon som har erfarenheter över dessa val? Hur skiljer sig förbrukningen och prestandan. Kanske skiljer det även på skatt och försäkring?
Jag föreslår att du bygger en bil på volvocars.se och läser om de olika motorerna. D3 FWD och D3 AWD är inte samma motor. FWD är en 2L motor med bättre spec på förbrukning (6,8l vs 7l/100km) och utsläpp (lägre vägskatt) än AWD-varianten som är en 2,4L motor.
av Palleman
Där sa du något angående motorerna. Jag har varit insnöad på D3 AWD och tänkt chippning för att för samma effekt som D5. Men då är det alltså bara D3 AWD som går att chippa till D5 prestanda? Vad ger chippen till 2-liters FWD motorerna?
av mikebike
Palleman skrev:Trodde att jag hade specen klar på min XC60 R-design när jag plötsligt började tveka på framhjulsdrift kontra awd.
Men herregud, efter två sådana här vintrar?
av Palleman
Kruxet är väl då att det inte finns några "chip" till my11 och 2-liters dieslarna?
Varken på BSR eller Polestar finns det några till 2,0 liters dieseln med 163hk/400nm.
av McBoogie
Palleman skrev:Kruxet är väl då att det inte finns några "chip" till my11 och 2-liters dieslarna?
Varken på BSR eller Polestar finns det några till 2,0 liters dieseln med 163hk/400nm.
Case closed eller? :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AWD är ju dyrare i inköp, underhåll, förbrukning skatt osv. Om du är villig att betala kan bara du avgöra.

Jag släpar runt på 2-tons släp hela vintern och då är det kanon och värt pengarna, tjejen klarar sig kanon med 2WD då hon slipper dra släp i snöstorm.

99% av alla taxi som rullar millioner med mil hela vintern Stockholm och Göterborg kör ju 2wd pga att man inte kan räkna hem den extra kostnaden för 4wd
av Palleman
Valet blir nog avgjort till awd. Endast beroende på att man då får den "större" 2,4 l motorn. Hade man fått den motorn även till fwd hade jag nog valt den. Alltid finns det någon hake. Trodde jag kunde "spara" 20 tkr som man kunde lägga på elstolar och rti. Men nu får man väl pruta på något av tillbehören istället. Förresten någon som kan förklara vad som är nytt i rti from my11 förutom skärmen?
av mikebike
VolvoB20 skrev:99% av alla taxi som rullar millioner med mil hela vintern Stockholm och Göterborg kör ju 2wd pga att man inte kan räkna hem den extra kostnaden för 4wd
Man kan aldrig räkna hem den extra kostnaden för större motor, automatlåda, feta fälgar, elstolar, R-design et.c. heller, men likväl säljs de. Jag tar hellre AWD än något av detta.

Om inte annat för att det är så skoj att stå och titta på när folk kämpar för att ta sig in eller ut från parkeringsfickorna här på gatan. :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]