Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Som det är nu har jag beställt mig en xc60 d3 awd med automat. Tanken är att optimera bilen första veckan jag får den.

Har aldrig förr ägt en bil med automat och det jag kört i automatväg är farsans E 350 cdi med 7g låda. Den bilen är helt underbar med automat.
Hade en xc60 d5 awd automat med mig upp till fjällen i vintras och den kändes ok vid normal körning men vill man köra om lite bilar eller dra på lite extra kändes det bekvämare att växla den manuellt än låta automaten sköta jobbet.

Jag sökte efter sportfunktionen som jag sett vissa andra skriva om men hittade den inte på denna bil.

Ska man låta automaten stå kvar i ordern eller ska man kanske skippa den och lägga pengarna på annan trevligare utrustning?

Nu vill jag veta hur ni hade valt och varför ni hade gjort just det valet.

M.v.h Mojja
Användarvisningsbild
av ortus
Jag hade valt manuell, alla dagar. Jag tycker det tar bort lite av känslan när man kör automatare. Det är ju med växlingen som du skapar din egen stil och du kan själv experimentera dig fram. Sen spelar det ju klart in hur mycket man kör. Rullar man 3000 och uppåt om året kan det vara bekvämt med automatare.

Jag hade kört på en manuell och lagt till något annat roligt. (Det kan också bero på att jag är 18 år, fruktansvärt prylgalen och en riktig detaljälskare! ;))
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gillar du bekvämlighet, silkesmjuka växlingar och har en softad körstil och inte drar tunga släp så ta automataren om det är ok att det tar 1-2 dl mer per mil.
av mojja
VolvoB20 skrev:Gillar du bekvämlighet, silkesmjuka växlingar och har en softad körstil och inte drar tunga släp så ta automataren om det är ok att det tar 1-2 dl mer per mil.
Bränsleförbrukningen är för min del totalt skitsamma, Värdeminsknigen är bra mycket värre. Drar en del båt på sommaren ca 1700 kg tankad och lastad.

Bekvämlighet gillar man ju massor utav och ju äldre man blir desto mer bekvämare vill man ha det.

Vänligen Mojja
av Moody
Tycker definitivt automat hör till biltypen. Tror också att merkostnaden betalar sig bra när du väl ska sälja den sen. Automat och utrustningspaket betalar sig bra numera på andrahandsmarknaden (i vissa fall tom mer än inköpskostnaden)
av Twendor
Helt klart automat.
Og ja, en D3-awd har sportsfunksjon på automaten. Og den er helt super :-)-)

Jeg har selv en XC60 med automat(my10) og jeg er godt fornøyd med den. Den fungerer godt.
Men den ble skikkelig "STENALDER" etter å ha kjørt en my11 i 290 km i dag!
Det har virkelig blitt endringer, og med sportsfunksjonen fungerer den mye bedre. Den var mye mere "PÅ" når den var i sport.
Opplevelsen ble ikke mye dårligerer ved at utkoblet DSTC= SPORT DSTC. Den gjør bilen mere kjørbar.
Og med det nye Volvo Sensus systemet virker bilen mere moderne.
Det går mot et snarlig bilbytte for meg. Det blir å bestille ny XC60 R-Design med automat.
Vennlig hilsenTwendor
Användarvisningsbild
av Guligan
Moody skrev:Tycker definitivt automat hör till biltypen. Tror också att merkostnaden betalar sig bra när du väl ska sälja den sen. Automat och utrustningspaket betalar sig bra numera på andrahandsmarknaden (i vissa fall tom mer än inköpskostnaden)
Nu har du ju själv besvarat din ursprungliga fråga.
Är bränsleförbrukningen utan vikt, du tycker automat passar till biltypen samt att ekonomin är ok: Då är det väl inget att tveka på.

Personligen så specar jag hellre upp en ny bil med annat roligt än lägger 17 Tkr på en aut.

Förmodligen är en XC60/XC70/XC90 mer lättsåld som beg med aut.
av Qualia
Automat skulle jag välja, mycket med bekvämare att köra..
Har ju dock bara kört manuell, skulle det vara en S60 skulle jag säkert ta manuell, men nu e ju XC60 litet större bil, auto..
av Twendor
Med automat på XC60 og Driver supportpakke. Virker den adaptive cruisecontrolen som Kø assistent. Den fungerer mellom 0-200 km/h.
Det er bare med automat at denne funksjonen virker!
Mvh Twendor
Användarvisningsbild
av petkas
Välj aut.sportfunktionen finns där(XC60 D3 AWD,AUTOMAT),jag var o kollade det,bilen anlände till helmia i torsdags,hämtar ut den 2011-04-04 :wink:

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]

Vägmätare saknas

Fast det får du inte.

Ok, tack för svar. Väldigt intressant. […]