Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2kire
Står i valet mellan att köpa en v50 1.6 drive s/s Business Premium och en v60 drive (1,6d) kinetic. Två olika bilar, V50:ian i det närmaste fullutrustad, v60:in i budgetutförande. Priset blir detsamma. Vilken ska jag välja?

Tacksam för synpunkter.
av wanvik
Nu kör ju jag en rätt gammal V50 T5 AWD Summum från 2005, som långtifrån är någon miljöbil, men har nyligen varit och provkört V60 med T3-motorn och även inspekterat interiören i V50. Det som framförallt frapperar är att interiören i V50 nu börjar kännas lite till åren, framförallt mittkonsolen som numera mest ser trött ut, samt att kupén i jämförelse med V60 är aningen trång. V60 har alltså betydligt piffigare inredning, men om budgeten är begränsad så kan utrustningen tänkas bli så skral i basversion att bilen känns fattig. V50-chassit är ju för övrigt inte på något vis dåligt. Bagageutrymmena i allt väsentligt likvärdiga enligt min mening.

Personligen tror jag att märkeskannibalismen som diskuterats inom Volvo efter introduktionen av V60 mest kommer att drabba V50, snarare än V70 (beroende på den sistnämndas större bagageutrymme). Men vid nyköp av V60 skulle jag absolut sikta på åtminstone momentum som utrustningsnivå. Annars hellre övervintra några år med en välutrustad V50 och införskaffa V60 när budgeten tillåter adekvat utrustning.

Du har inte funderat på en V60 T3 till kampanjpris, antar jag?

För övrigt skulle jag undvika aluminiumimitationen i mittkonsolen vid inköp av V50. Den blir snabbt rätt repig och ful.
av 2kire
T3 är inget alternativ då jag vill prova dieselmotor.

Lutar annars åt v60-alternativet. Det känns inte som att momentumpaketet på v60 ger så mycket. Standardutrustningsnivån på v60 är bättre än v50 varför kinetic kanske räcker. Det enda jag i sådana fall kommer sakna är parkeringsvarnaren bak.
av wanvik
OK. Själv skulle jag nog välja momentum till V60 främst för xenonljusen och stereon - resten kan kvitta (förutom backvarnaren, då).
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Har gått från V50 till V60. Kupén och bagaget är naturligtvis större på V60. Tror
doch att andrahandsvärdet blir bättre på V60:n då nuvarande V50 borde vara i
slutet av sin karriär. Fords Focus kommer ju som en ny modell nu och nuvarande
V50 bygger ju på samma plattform som nuvarande Focus. Någon som vet hur det
blir med nästa V50? Har förövrigt kört en hel del Focus Kombi -10 i miljöutförande
och tycker att den är ett bra alternativ till V50 drive, främst pga bättre utrymmen.

Om du skall köpa V60 tyckar jag att Kinetic-utförandet är OK som grund. Spetsa med
bättre stereo dock.

Tycker att du skall stå fast vid diesel, de bensin V60 jag har kört förefaller dra mkt
bensin.... Tror också dieseln kommer att ha bättre andrahandsvärde.
av Lazy
Har också bytt från V50 till V60 och den största skillnaden tycker jag är komforten vid långkörning där V60 är bekvämare/roligare att köra, sen tycker jag också att designen på V60 är snyggare och D3 motorn tycker jag en pärla, har nu en förbrukning på 0,61 blandad körning (ej färddatorn) :D
Användarvisningsbild
av Guligan
Sett mellan valen som TS nämner så kan i alla fall jag rekommendera V60 alla dagar i veckan. Du skriver också att du skall köpa bilen (privat)? Andrahandsvärdet på en V50 om än aldrig så välutrustad kommer inte att vara i närheten av en V60.
Användarvisningsbild
av CD_Sweden
Har också bytt till v60 från v50, bilen känns större, mer ombonad, och förbaskat tyst med laminerade rutorna i herrgårdspaketet.
V50 är däremot mycket lättare att parkera med, med sin fyrkantiga form, så bor man i stan och får leta parkering ofta kan det vara bra med V50:an nätta mått och bättre svängradie.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Heller en rejäl bil före en massa sumflum-paket

Var jag tvungen att väja mellan en fullutrustad V50 och en halvutrustad V60 så blev det V60
av irie
Jag hade valt V60 före V50 då det är en roligare, snyggare och nyare bil. Tror dessutom att andrahandsvärdet blir högre på V60'n.

Hade dock aldrig köpt en V60 Kinetic, om priset är så kritiskt att du inte har råd med Momentum så hade jag nog valt V50'n. Hellre en "gammal" modell med mycket utrustning än en ny modell med fyra hjul och en ratt (läs Kinetic).

/irie
Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]