Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keeefan
Hej på er,

Jag hade uppe frågan i en annan tråd men den försvann bort i en annan diskusion så därför ställer jag den i en egen rubrik: Vi har tittat på bil och det lutar åt en V60 D3 Automat med Summum + lite till. V60 kommer att bli runt fem tusen dyrare än en V70 med motsvarande utrustning. Vi värderar personligen den modernare V60 plattformen högre än storleken i V70 så frågan för oss är mer andrahandsvärdet på dessa bilar efter fem år och 15 000mil. Vilken kommer ha tappat mest? Någon som vågar sia?
Sen kan man ju även fundera på hur hela modellenserien V60 är prissatt. Tror ni att den är högt prissatt för att ge intryck av exklusivitet eller är den lågt prissatt för att attrahera många kunder? Alltså vad är rimligt att V60 skall kosta jämfört med sina konkurrenter?? Tror man att den kommer den att bli förhållandevis dyrare eller billigare under kommande år.

Lite filosofiskt kanske... synpukter på resonemanget tas tacksammt emot.

/ Keeef
av Tobbev
Jag tycker V60 är bra prisatt med tanke på att den är en modernare bil i många avseenden jämfört med V70. Jag själv valde t.ex en V60 T3 Summum med rätt mycket tillval istället för en V70.

Hur den är prissatt jämfört med konkurrenterna vet jag inte, men jag tycker den står sig bra mot de andra rent tekniskt, så helt ute och cyklar är man nog inte på marknadsavdelningen.

Värdeminskningen är svårt att säga något om, men både V70 och V50 står sig ju rätt bra i värde, så det borde även V60 göra.

Mvh
Tobbe
Användarvisningsbild
av XC60D3
keeefan skrev:Hej på er,

Jag hade uppe frågan i en annan tråd men den försvann bort i en annan diskusion

Nja, jag svarade ju faktiskt..och klipper in samma svar här då

Jag skulle vilja påstå att andrahandsvärdet kommer att vara högre i V60, pga just den modernare platsformen och således mer lättsåld. Tänk alla dessa som känner att de inte har råd med en ny V60 nu... V70 kommer med stor sannolikhet att faceliftas ordentligt om något år, för att mer harmonisera med den nya volvo-looken. Således blir den modellen man köper idag mindre attraktiv.

Jag tror att V60-serien är högt prissatt, för att ge utrymme för höga rabatter och därigenom nöjda kunder :roll:
Den kommer naturligtvis att bli dyrare och inte billigare under kommande år. Allt blir dyrare. Men den tävlar i ett tufft segment och vill gärna tävla mot BMW 3-serien och Audi A4 och jämfört med dessa är den ju rimligt prissatt, trots att den kanske inte alltid når ända fram. Klart är att det är hög premium-känsla i Volvos nya modeller.
av Steff 99
Nu får vi inte glömma att V60 och V70 vänder sig till olika kundgrupper.
V60 är enligt Volvo en sportkombi, litet bagage "sportig look"
V70 är en kombi med stort och fyrkantigt bagage. V70 har alltid vänt sig till barnfamiljer/husägare eller företag som har behov av ett bra last utrymme.
För mej var V60 inget allternativ lika väl som att BMW 3-serien/A4 inte är det pga av att de är för trånga.
Jag kan lova att jag inte är ensam med dessa åsikter.
Men som en kommentar på höga rabatter och andrahandsvärde , så är det det rabatterade kampanjpriset som avgör andrahandsvärdet och inte det priset som finns i prislistan.
Persoligen tror jag att V60 kommer att hålla samma nivå på andrahandsmarknaden som övriga Volvkombi
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag tror att V60 kommer att stå sig en aningen bättre av den enkla anledningen att den är nyare, det är alltid ett sug av nyare modeller. Tror skillnaden är störst ibörjan, men kanske mindre efter fem år.

Hade jag inte haft tre barn så kanske det hade varit ett alternativ eftersom den är en aning skojigare att köra, men jag behöver utrymmena i V70. Men behöver du inte dem, köp en V60 och hyr ett släp eller minibuss de få gångerna du ska till IKEA eller brägårn.. :lol:
av rojo8515
Om 15-20 år är värdet 0:- så frågan är bara hur fort det går dit. Det är ju bara ett säljknep att prata andrahandsvärde, bilar är bara en kostnad. Tänk dig att du köper en styckad gris, när allt i frysen är uppätet är värdet 0:- precis som en bil!
av Steff 99
Helt rätt...men allt som är roligt kostar, man kan leva som emiriten, ensam på en bergstopp och enbart leva på det minimala.
En del blir lyckliga på det, flertalet som finns här på forumet tycker att bilar är ganska kul och som sagt det kostar.
:wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tror V60 kommer falla fortare och mer för efter att ha kollat in S60/V60 så känns den som ytterligare en holland/belgien produkt som följer alla 440/S40/V40/V50, dock lite förfinad, lite lättare och därmed lite bättre väghållning med de som letar några år beggad bil och söker volvo brukar inte riktigt vara den kategorien. S60(gamla)/S80/V70/XC70/XC90 är ju mera robust, kantig, träig att köra dock praktisk och håller i längden som ju även traktorer ju gör :D .
Användarvisningsbild
av PalmE
VolvoB20 skrev:Tror V60 kommer falla fortare och mer för efter att ha kollat in S60/V60 så känns den som ytterligare en holland/belgien produkt som följer alla 440/S40/V40/V50, dock lite förfinad, lite lättare och därmed lite bättre väghållning med de som letar några år beggad bil och söker volvo brukar inte riktigt vara den kategorien. S60(gamla)/S80/V70/XC70/XC90 är ju mera robust, kantig, träig att köra dock praktisk och håller i längden som ju även traktorer ju gör :D .
V60 byggs i Torslanda, S60 däremot byggs i Gent. Men en V60 med en dieselmotor från Skövde är helsvensk :-)-)
Sensorring bak Volvo V40

Hej på er Volvovänner. Sensorringen bak[…]

Letar original gummimattor till V70 -04 och textil[…]

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]