Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Volvovänner,

Vi har kikat på en ny V60 D3 Summum i Göteborgstrakten med nedan extrautrustning:
Automatlåda
Metalliclack
Nyckelavstängning krockkudde
Tidur för tillsatsvärme
Delbart drag
Besiktning drag
Lastrumsmatta
Skålade gummimattor

Priset vi nått är 339800kr. Är detta rätt pris eller finns det mer att plocka tror ni? I så fall på vad? Vilka argument är användbara? Vi lämnar inget inbyte och köper bilen kontant som vanliga konsumenter.

Alla tips och övriga synpunkter på denna kombination tas tacksammt emot.

/ Keeefan
Micke008 skrev:Vad hamnar priset på när du bygger den på Volvocars.se?
Den landar närmare 377tkr på volvcars.se. Känns som en ´helt ok rabatt, men så är jag inte den bästa förhandlaren iofs. En ren personlig uppfattning är att det är ganska mycket pengar för den bilen så som den är specad. Men som sagt, det är Min åsikt.
Ca 375 kkr i konfiguratorn. Nu tar den förvisso inte hänsyn till ev. erbjudanden. Men det skulle i så fall ge 9,4% rabatt. Bra pris. Å andra sidan så är det ju T3 Momentum 22kkr billigare än konfiguratorn just nu. Så det är svårt att sia om hur många procent du egentligen har fått. personligen tycker jag inte att Summum är prisvärt. Lite el-lull lull och skinnklädsel.
Låter som en bra rabatt men det är rätt höga listpriser och få rabatter på V60 jämfört med t ex V70.

Summum bör vara en bra affär. Dels får man 17" (kostar iofs bara 2000 annars har jag för mig med de smalare 215-50-17), dels helskinn. Och eftersom det är ett paket blir andrahandsvärdet bättre än om man köper grejerna separat.
PH
Hej och tack för era synpunkter. Visst, V70 är runt femtusen billigare med snarlik utrustningsnivå men för vår del har vi ingen direkt nytta av att V70 är större utan värdesätter hellre den sportigare looken och modernare plattformen som V60 har. Frågan är snarare andrahandsvärdet om fem år/15 000mil på dessa båda bilar. Vilken kommer ha tappat mest? Någon som vågar sia?
Sen kan man ju även fundera på hur hela modellenserien är prissatt. Tror man att den är högt prissatt för att ge intryck av exklusivitet eller är den lågt prissatt för att attrahera många kunder? Alltså vad är rimilgt att V60 skall kosta jämfört med sina konkurrenter. Innebär det att den kommer den att bli förhållandevis dyrare eller billigare under kommande år.

Mycket att tänka på... synpukter på resonemanget tas tacksammt emot.

/ Keefan
Det tillhör väl inte vanligheten att man kampanjar en ny modell direkt, eller så gör man detta för att skapa ett högre intresse.
Att sedan höja priset är nog inte rätt väg, ser man till V70 så har Volvo haft så kallade kampanjer på den de senaste 10 åren...
keeefan skrev:Frågan är snarare andrahandsvärdet om fem år/15 000mil på dessa båda bilar. Vilken kommer ha tappat mest? Någon som vågar sia?
Sen kan man ju även fundera på hur hela modellenserien är prissatt. Tror man att den är högt prissatt för att ge intryck av exklusivitet eller är den lågt prissatt för att attrahera många kunder? Alltså vad är rimilgt att V60 skall kosta jämfört med sina konkurrenter. Innebär det att den kommer den att bli förhållandevis dyrare eller billigare under kommande år.

Mycket att tänka på... synpukter på resonemanget tas tacksammt emot.

/ Keefan
Jag skulle vilja påstå att andrahandsvärdet kommer att vara högre i V60, pga just den modernare platsformen och således mer lättsåld. Tänk alla dessa som känner att de inte har råd med en ny V60 nu... V70 kommer med stor sannolikhet att faceliftas ordentligt om något år, för att mer harmonisera med den nya volvo-looken. Således blir den modellen man köper idag mindre attraktiv.

Jag tror att V60-serien är högt prissatt, för att ge utrymme för höga rabatter och därigenom nöjda kunder :roll:
Den kommer naturligtvis att bli dyrare och inte billigare under kommande år. Allt blir dyrare. Men den tävlar i ett tufft segment och vill gärna tävla mot BMW 3-serien och Audi A4 och jämfört med dessa är den ju rimligt prissatt, trots att den kanske inte alltid når ända fram. Klart är att det är hög premium-känsla i Volvos nya modeller.

För mig var det egentligen inget val, då jag tycker att XC60 är såå mycket snyggare än både Q5 och X3. Att den dessutom är ca 40kkr billigare än motsvarande Q5 och X3 var liksom bara bonus :)
Här är förresten en V70 III :lol:

Bild
Senast redigerad av 4 XC60D3, redigerad totalt 0 gång.
XC60D3 skrev:
För mig var det egentligen inget val, då jag tycker att XC60 är såå mycket snyggare än både Q5 och X3. Att den dessutom är ca 40kkr billigare än motsvarande Q5 och X3 var liksom bara bonus :)
Var beställde du bilen och blev det en XC60 D3 AWD ?

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]

Vägmätare saknas

Fast det får du inte.

Ok, tack för svar. Väldigt intressant. […]