Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av irie
Har en ny V60 D5 R-Design och funderar på om det är värt att uppgradera med Polestar?
(Är inte intresserad av något annat märke så synpunkter på dessa undanbedes i denna tråd).

Vad är "fördelen" med dom extra kusarna och det ökade vridet?
Är det mest vid körning med husvagn alt. släp som dom kommer till sin rätt eller hjälper dom även mig som inte har dragkrok?

Den korta stund jag kört hittills så är jag riktigt nöjd med originalprestandan, frågan är om det är värt pengarna att till våren uppgradera?

Vad tycker ni? Ser fram emot era synpunkter och/eller erfarenheter.
irie skrev:Har en ny V60 D5 R-Design och funderar på om det är värt att uppgradera med Polestar?
(Är inte intresserad av något annat märke så synpunkter på dessa undanbedes i denna tråd).

Vad är "fördelen" med dom extra kusarna och det ökade vridet?
Är det mest vid körning med husvagn alt. släp som dom kommer till sin rätt eller hjälper dom även mig som inte har dragkrok?

Den korta stund jag kört hittills så är jag riktigt nöjd med originalprestandan, frågan är om det är värt pengarna att till våren uppgradera?

Vad tycker ni? Ser fram emot era synpunkter och/eller erfarenheter.

Allting är relativt. Du har en d5a som ger 205 kusar vilket räcker ganska långt. Hade du som jag istället köpt dig en d3a awd som är exakt samma motor som d5 fast "strypt" av volvo till 164hk så sitter man i en helt annan sits.

Med polestar vinner du 20 hk och får 225 hk om jag optimerar min kommande d3 awd så får jag 61 hk till samma penning förutsatt polestar släpper en uppgradering till d3 awd. Annar får jag vända mig till rica eller bsr och få 245 hk för 8900 kr ink moms vilket även polestar tar för sina uppgraderingar.

Vänligen Mojja
av irie
Inser att allt är relativt, valet föll på D5:an och det ångrar jag inte.

Vid fullast och/eller släpvagn förstår jag att man märker skillnaden (då framför allt med det ökade vridet), det jag undrar över är om jag kommer märka något vid normal "aktiv" körning.

/irie
irie skrev:Inser att allt är relativt, valet föll på D5:an och det ångrar jag inte.

Vid fullast och/eller släpvagn förstår jag att man märker skillnaden (då framför allt med det ökade vridet), det jag undrar över är om jag kommer märka något vid normal "aktiv" körning.

/irie

20 extra hk är alltid 20 extra hk. Jag tror du kommer få svårt att få ner krafterna i backen från 0-50 km/h då det kommer spinna och tugga en massa. Men vid omkörningar från 80-120 km/h kommer du få en helt annan respons skulle jag tro.

Hade en v50 d5 my08a och där tröttnade jag på att stämpla fullt från 0-60 km/h för det bara spann och ryckte i ratten. Men från 80km/h och uppåt var det trevligt med den extra kraft som optimeringen gav. Såg nu att det var en v60 du köpt och att man inte kan få d3 awd till den och då förstår jag verkligen att du valde d5an vilket är hel rätt val.

Jag trodde du hade inhandlat dig en xc bil där d3 och d5 är exakt samma motor vilket det inte är i s60 o v60.

Vänligen mojja
Det känns som betydligt mer än 20hk/40Nm extra! Vilket även ett test visade i Teknikens Värld - S60 D5 awd aut Polestar hade 229hk och ca 500Nm!

Jag gjorde Polestaruppgraderingen på min XC60 D5 aut R-design samma dag som det släpptes. Ångrar det absolut inte! Speciellt draget 80+ blir mycket bättre! Du har ju sportläge också, vilket gör att du kan utnyttja det till max.
av irie
XC90_Executive skrev:Det känns som betydligt mer än 20hk/40Nm extra! Vilket även ett test visade i Teknikens Värld - S60 D5 awd aut Polestar hade 229hk och ca 500Nm!

Jag gjorde Polestaruppgraderingen på min XC60 D5 aut R-design samma dag som det släpptes. Ångrar det absolut inte! Speciellt draget 80+ blir mycket bättre! Du har ju sportläge också, vilket gör att du kan utnyttja det till max.
:)
Det var precis det jag ville höra.
Hade nästan bestämt mig för att uppgradera och nu har jag bestämt mig (väntar dock till sommardäcken kommit på, är ju inte så långt kvar).

Tack för feedbacken!

/irie
På en FWD skulle jag personligen inte vilja ha mer kraft än D5 orginal erbjuder då jag är i det närmaste allergisk mot torque steering. Men å andra sidan skulle jag inte beställa en D5 utan AWD.
XC90_Executive skrev:Det känns som betydligt mer än 20hk/40Nm extra! Vilket även ett test visade i Teknikens Värld - S60 D5 awd aut Polestar hade 229hk och ca 500Nm!

Tillhandahåller inte Volvo/Polstar bilarna till tidningarna? När jag jobbade på Saab så såg man till att bilarna som testades uppfyllde motorspecen med råge, även extra isolering osv fanns för att göra kupén tystare. Men det här var ju 5-6 år sedan så man kanske inte gör så här längre?

Alla bilar som tillverkas ligger ju inom en viss tolerans för effekt och hk, det beror ju på bearbetningstoleranser osv. Så alla D5 or har inte exakt 205hk från fabrik, men jag tror att de iaf har minst 205 hk.
Klar skillnad med Polestar. Bättre "skuff" och response. Men inget att ha vid
lågfart med FWD.

Letar original gummimattor till V70 -04 och textil[…]

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]

Vägmätare saknas

Fast det får du inte.