Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Känner/hör ett litet knäppljud i växelspaken varje gång hastigheten hamnar strax under 20km/tim på min V60 D3.
Någon som har koll på om det är ett normalt ljud för denna motor/växellåda eller om jag ska kontakta volvo för en kontroll?
av pergrein
Jasså, det ljudet finns kvar ännu :evil:
Det är spärren så att man kan få i backen som släpper.
Har det på min S80 och har fått leva med det men man har som vant sig med det ljudet..

Mvh
Per
av Lazy
pergrein skrev:Jasså, det ljudet finns kvar ännu :evil:
Det är spärren så att man kan få i backen som släpper.
Har det på min S80 och har fått leva med det men man har som vant sig med det ljudet..

Mvh
Per
Jag kan nog också leva med det, bara det inte skadar något.
Har du kontaktat volvo ang. detta och vad sa dom?
av pergrein
Jo, dom har bytt själva spärren men det blev inte bättre...

Mvh
Per
av Lazy
Bilia säger att detta ljud finns på många manuella 6växlade volvo bilar idag, nu hoppas jag att fler här på forumet kan höra av sig om ni har samma problem eller om jag ska gå vidare med detta för att få det åtgärdat.
av Berrakalle
Har aldrig haft en bil med knäppande växelspak men nu har jag fått det. Kul att se att det inte är ett enstaka problem. Jag har kört 200 mil med min V60 D3. Det låter inte mycket men jag tycker det är otroligt irriterande. Gär detta att åtgärda? Jag byter märke om detta inte går att lösa.
av Lazy
Berrakalle skrev:Har aldrig haft en bil med knäppande växelspak men nu har jag fått det. Kul att se att det inte är ett enstaka problem. Jag har kört 200 mil med min V60 D3. Det låter inte mycket men jag tycker det är otroligt irriterande. Gär detta att åtgärda? Jag byter märke om detta inte går att lösa.
Jag har kontakt med en verkmästare på bilia som ska höra av sig till mig om det går att åtgärda, han ska kolla om det går att sätta något dämpande på backspärren.

Tycker också att det är mycket irriterande framför allt vid krypkörning i köer då detta knäppande återkommer ofta, nu ökar jag volymen på radion vid dessa tillfällen för att slippa höra det så mycket.

Betalar man 300tusen för en ny bil idag så ska inte något sådant här finnas. :-(O)
av Lazy
Fick idag besked ang. knäppljudet i växelspaken, och volvo inväntar fler klagomål och då ska man se vilken åtgärden blir? ??:-/
Användarvisningsbild
av PalmE
Ynot skrev:Fick idag besked ang. knäppljudet i växelspaken, och volvo inväntar fler klagomål och då ska man se vilken åtgärden blir? ??:-/
Kanske ska rapportera in min också då, har samma ljud. Det jobbiga är att jag hade säkert inte tänkt på det om jag inte hade läst det här på forumet. Men det är ju helt klart irriterande när man nu vet om det. :evil:

Ska bränslepumpen gå igen även ma[…]

Om jag inte ser fel så sitter förgrenin[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lyser[…]

Chippning av 940ltt 1996

Har bytt ut samtliga 5 tändkablar nu. Allt &a[…]