Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v60
Har nu kört lite mer än 100 mil med min V60 T3. Snitthastigheten är 43 km/h och medelförbrukningen är 8,7L/100 km. Vad säger ni om förbrukningen?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Som jämförelse, C70N T5 6MT (dvs manuell), sittfart 37km/h. 15,6l/100km vid pumpen. Dock bränsledriven värmare också.

Det går inte att avgöra om det är bra eller dåligt. Beror helt på körsträcka, körstil, väder och vind. Men jag kan säga att 0,87 i snitt när det är "vargavinter" tycker jag låter väldigt bra! Förmodar att det är uppmätt vid pumpen och inte färddator?
av v60
Är den informationen färddatorn ger mig. Det låter på dig som om man inte kan lita på den?
av perhall
Tycker inte det säger något alls. Jag kan ha 43 i snitthastighet och 0,73 eller 2,02 i förbrukning (på en i grunden törstigare bil). Tom eller full bil? Kört snabbt? Typ av väg? Norrland eller Skåne?

Sen finns det ju absoluta tal som är lite intressanta. Någon har kört sin DRIVe på 0,36 eller, som i en annan tråd, provkört en V70 T5 och fått 1,91 på färddatorn. Inte ens bra om man har kört hårt.../PH
av pergrein
v60 skrev:Har nu kört lite mer än 100 mil med min V60 T3. Snitthastigheten är 43 km/h och medelförbrukningen är 8,7L/100 km. Vad säger ni om förbrukningen?
Nå vad tycker du om motorn då?

Mvh
Per
av Twendor
v60 skrev:Är den informationen färddatorn ger mig. Det låter på dig som om man inte kan lita på den?
Det som står på kjørecomputere er forbruket de siste 100 km.
Det kan bli store forskeller på hvor man kjører. Motorvei, utforsbacke, stadskjøring osv.
Twendor
av Tobbev
Hur känns bilen att köra? Jag tänker på växellåda i kombination med motorn etc? Jag väntar ju på min bil och har aldrig provkört den...
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Twendor skrev:Det som står på kjørecomputere er forbruket de siste 100 km.
Nja, det där stämmer inte. Enligt instruktionsboken beräknas medelförbrukningen utifrån sträckan körd sedan senaste nollställning. Du blandar inte ihop det med sträcka till tom tank? Det grundas nämligen på genomsnittsförbrukningen under de senast körda 30 km.

Har haft min S60 T3 i en vecka och bara hunnit köra 25 mil så det är svårt att uttala sig om bränsleåtgången - speciellt som jag har kört mest korta körningar i rusningstrafik (mycket köbildning på motorvägen) plus att det har varit minusgrader nästan hela veckan. Färddatorn visar just nu 0,92 sedan jag fyllde tanken. Ska bli intressant att se vad den verkliga förbrukningen blir under nuvarande förhållanden och vad man kan komma ner i framåt våren med sommarväg och längre sträcka på landsväg. Jag skulle inte satsa pengar på att man kan klara 0,53, men kanske dryga 0,6. Vad tror ni?

Är väldigt nöjd med bilen ännu så länge. Bra komfort och fullt tillräcklig kräm i motorn för min körstil. Märks att bilen är 9 cm bredare än min gamla V50 när jag ska parkera i trånga P-rutor.
av Tobbev
Hur är bilen på 6'an, dvs hur lågt kan man varva på 6'an och ändå accelerera med annat än snigelfart?
av pianopeter
Hej

Är ny här och hämtade min V60 T3 Summum med Driver support paket i måndags. Grymt nöjd och nåt jag gillar är röststyrning för RTI och tele. Har Iphone 4 o de funkar grymt bra. Jag är väldigt nöjd med denna bil
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]

Alla kunde nog fås med det, men det ingick i[…]

Vägmätare saknas

Tryck på OK/mitt-knappen på höger[…]