Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min offert jag fått på V60'n (T3) står det att PTC element är standard, men om man tittar i tllbehörslistan kan man välja till "PTC snabbuppvärmning av defrosterluft" för 1500kronor? Är detta en ytterligare funktion eller är PTC standard i Sverige och att det finns i prislistan en miss??
Det är ett keramiskt element (samma som i en lös kupévärmare). Detta sigger innanför utblåset för vindrutan och ser till att du har varm luft redan innan bilen är varm. Det räcker för att frosta av rutan men inte till att värma kupén. Bilen måste vara igång för att den skall fungera.

Jag hade gärna sett att de integrerade en elektrisk värmare med högre effekt på detta sätt så att man slapp ha den löst på golvet :roll:
Tack, men vad det är vet jag... undrar bara om det är standard och varför det då finns med i prislistan? Är funktionen i sig helt automatisk (så att jag som användare inte gör eller märker någonting annat än att jag förhoppningsvis har värme snabbare) eller är det någon "knapp" eller "handhavande" som aktiverar den?
grålle1 skrev:Tack, men vad det är vet jag... undrar bara om det är standard och varför det då finns med i prislistan? Är funktionen i sig helt automatisk (så att jag som användare inte gör eller märker någonting annat än att jag förhoppningsvis har värme snabbare) eller är det någon "knapp" eller "handhavande" som aktiverar den?
Sorry - missförstånd där.... :)

Så fort du trycker på defrosterknappen så aktiveras den. Ingen extra knapp eller så. Ex 2,5FT är standardutrustad med denna funktion. Iaf var det det i min Summum. Vet inte hur det är på V50 dock.
Ingen fara :D verkar vara standard på V60 T3 iaf!?
Någon som vet hur jag kan ta reda på om min XC60 summum har detta? Det finns ju som en separat post i prislistan för min årsmodell och står inget om att det skall vara inkluderat i summum.

/Martin
Alternativt starta bilen med kall motor och när det är kallt i kupén, kommer det varmluft från defrostermunstyckena direkt så vet du!

Måste säga att jag tycker det fungerar bra, även om jag har motorvärmare och kupévärmare oftast så märks det tydligt att PTC'n gör nytta de gånger bilen är kall och utan värmare.
grålle1 skrev:Alternativt starta bilen med kall motor och när det är kallt i kupén, kommer det varmluft från defrostermunstyckena direkt så vet du!

Måste säga att jag tycker det fungerar bra, även om jag har motorvärmare och kupévärmare oftast så märks det tydligt att PTC'n gör nytta de gånger bilen är kall och utan värmare.
Hur varmt skall det bli? Jag provade igår med kall bilmoch det kommer ju halvljummen luft efter 20-30sek, men jag skulle inte kalla den varm riktigt?

/Martin

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]