Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Står inför att beställa en ny XC60 D5 AWD Manuell.
Undrar bara lite ang om man behöver nivåreglering eller inte då jag hänger på en 1800 kg husvagn, isf, skilljer det sig nåt mellan Momentum och R-design?
Hur är stolarna, jämfört mellan R-design och standard?
Står mao och väljer mellan R-design och summum pkt, så finns det mer aspekter så mottages de gärna.

Mvh Anders
acr32 skrev:Hej!
Undrar bara lite ang om man behöver nivåreglering eller inte då jag hänger på en 1800 kg husvagn, isf, skilljer det sig nåt mellan Momentum och R-design?
Står mao och väljer mellan R-design och summum pkt, så finns det mer aspekter så mottages de gärna.

Mvh Anders
Det finns egentligen bara ett sätt att finna ut detta, det är att du själv testar vad som passar dej bäst.
Du är den ende som vet hur du kommer att använda bilen.
Speciellt stolarna där är det en liten skillnad skålningen och klädseln, men det är du som skall sitta i stolarna, mao så är det bara du som kan avgöra vad som passar din kropp bäst
Jag väntar på en XC60 det blev en summum därför att vissa saker i R-design saknades och vissa som jag inte ville ha.
Så jag kommer att ha R-design på utsidan och summum på insidan.

Den bilen du beställer nu borde vara en MY -12 och vilka förändringar som kommer till den vet man väl inte ännu.
Leveranstiden är låååååång, jag har väntat på min sedan slutet av september och den lär komma om 6 veckor
Steff 99 skrev:
acr32 skrev:Hej!

Mvh Anders
Det finns egentligen bara ett sätt att finna ut detta, det är att du själv testar vad som passar dej bäst.
Du är den ende som vet hur du kommer att använda bilen.
Speciellt stolarna där är det en liten skillnad skålningen och klädseln, men det är du som skall sitta i stolarna, mao så är det bara du som kan avgöra vad som passar din kropp bäst
Jag väntar på en XC60 det blev en summum därför att vissa saker i R-design saknades och vissa som jag inte ville ha.
Så jag kommer att ha R-design på utsidan och summum på insidan.

Den bilen du beställer nu borde vara en MY -12 och vilka förändringar som kommer till den vet man väl inte ännu.
Leveranstiden är låååååång, jag har väntat på min sedan slutet av september och den lär komma om 6 veckor
Ja du har helt rätt, ska självklart testa stolarna och ev även testköra bägge innan beställning.
Men detta med nivåregleringen blir svårare då husvagnen står uppställd på en vintercamping och det inte blir läge att testa med den förrän till våren. :cry:
Undrar därför om någon har någon erfarenhet om det behövs eller inte, jag har nu en V70-10 2.4D och den skulle behövt nivåreglering vid dragning av min vagn iaf.
Hej!
Vore jag du skulle jag inte tveka o beställa nivåreglering. Att aldrig bekymra sig om bilens köregenskaper försämras vid si o så mycket last i bilen, på kroken mm. Har haft det på mina fyra senaste bilar och kommer ha det i fortsättningen oxo. Drar själv en vagn på 1500kg. Har beställt nivåreglering till min kommande XC70 D3 AWD som jag förhoppningsvis kan hämta om ett par veckor :D
Jag kör nu XC 60 och har tidigare haft en XC 70 -08 båda dessa utan nivåreglering. Med en rätt lastad husvagn har jag klarat mig utmärkt utan nivåreglering.
Har en vagn som har 2000 kg totalvikt. Märks knappt när man hänger den bakpå.
Petzzon skrev:Jag kör nu XC 60 och har tidigare haft en XC 70 -08 båda dessa utan nivåreglering. Med en rätt lastad husvagn har jag klarat mig utmärkt utan nivåreglering.
Har en vagn som har 2000 kg totalvikt. Märks knappt när man hänger den bakpå.
Utgår ifrån att din vagn är en boggie och har då troligen ett ganska moderat kultryck. Min vagn är enkelaxlad och har ett kultryck på ca 100 kg olastad. :-O)
Sen när man lastat bagaget och husvagnen fullt + 4 personer i, så...... Ja min V70 sjunker ner markant iaf...
Det jag undrar över är om det är skillnad mellan XC60 och V70 i detta hänseende, på kompisens Ford Kuga, så märktes det knappt att vagnen hängdes på! :roll:
XC90_Executive skrev:Känner du att du inte behöver aut.nivåreglering så kan jag rekommendera R-design! Betydligt trevligare att köra, skönare stolar etc.
Är grymt kluven mellan pkt Summum resp R-design.. Vill absolut inte att den ska vara stötig, gillar inte den blåa instrumenteringen och att elinfällbara speglar mm saknas (vet att det går att beställa x-tra).. Tycker dock att den är snygg som nerlackad, 2-färgat läder och snyggare fälgar mm.
En grej som funderas på åxo är det här med automatlåda, då jag mest åker landsväg och prioterar lite lägre förbrukning än komforten i automat, lägre pris mm. Men å andra sidan så..... ??:-/
Är du van vid fjädringskomforten i V70II ska du inte ta R-design eller välja överstora fälgar. XC60 har inte lika komfortabel fjädring som V70 ens med standardsättningen. Dock är som sagt R-design ganska mycket snyggare, våra grannar har en svart Summum och vi har en svart R-Design och det är verkligen stor skillnad.

Åker du mest landsväg så skiljer det nog inte så mycket förbrukningsmässigt mellan manuell och aut. Vår automatare ligger på ca 0,8, då är det nästan bara landsväg. Jag kan nog tycka att den här typen av "glidar-låtsas-suv" ska ha automatlåda.

Lycka till med ditt val!
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]