Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Jag har nyss skaffat mig en HTC Desire HD med Spotify Premium abonnemang. Tanken var att jag skulle använda Spotify i mobilen (i offline läget) och streama ljudet över blåtand till bilens stereo (Premium Sound Multimedia). Det går fin fint att para ihop telefonen med bilen och streama musiken från Spotify klienten till bilens stereo.

Problemet är däremot ljudkvaliteten... :???: Musiken låter liksom "metallisk" eller hur man nu ska beskriva den... ungefär som att spela en låt med 64kbps eller nåt sånt. Jag har ställt in i Spotify att streama i den bästa kvaliteten, vilket är 160kbps när man kör i mobilen(jag vet, inte det bästa men så dåligt ska det inte låta i 160kbps).
Jag provade att streama de låtar som låg förinlagda på telefonen och de låter som de ska.

Tror ni det kan vara Spotifyklienten som i sig inte duger eller vad tror ni? Jag vet inte om den här frågan hör hemma på något bilforum men jag tänkte om någon kanske märkt av samma sak och vet någon lösning/har svar på frågan. På min förra mobil, visserligen utan Spotify installerat, Sony Ericsson W890i så var ljudkvaliteten över blåtand riktigt bra.

Bilen är för övrigt en S60 MY-11 med Premium Sound Multimedia.
Jag skulle gissa på att det är dålig kvalité på blåtandsöverföringen. Kan du inte koppla in telefonen via kabel och se om det blir bättre? Jag har iofs en iPhone 4 men kör via USB med klockren kvalité!
PalmE skrev:Jag skulle gissa på att det är dålig kvalité på blåtandsöverföringen. Kan du inte koppla in telefonen via kabel och se om det blir bättre? Jag har iofs en iPhone 4 men kör via USB med klockren kvalité!
Om det var problem med BT så skulle ju inte de andra låtarna som TS har på telefonen låta bra.

Kan ju vara i transcodningen mellan spotify bitrate/upplösning och BTs bitrate/upplösning det blir problem.
VolvoB20 skrev:
PalmE skrev:Jag skulle gissa på att det är dålig kvalité på blåtandsöverföringen. Kan du inte koppla in telefonen via kabel och se om det blir bättre? Jag har iofs en iPhone 4 men kör via USB med klockren kvalité!
Om det var problem med BT så skulle ju inte de andra låtarna som TS har på telefonen låta bra.

Kan ju vara i transcodningen mellan spotify bitrate/upplösning och BTs bitrate/upplösning det blir problem.
Missa det, men jag tror ändå kabel är att föredra framför BT i alla lägen ljudmässigt iaf.
PalmE skrev:
VolvoB20 skrev:

Missa det, men jag tror ändå kabel är att föredra framför BT i alla lägen ljudmässigt iaf.
Visst, men så fort motor, ACC, Fläktar o.s.v är igång och bilen rullar med vind och vägljud så tycker jag BT kvaliteten är omöjlig att skilja från kabel och den är ju så praktisk också. Ok, om man står parkerad i ett tyst garage så hör man ju skillanden, helt klart.
hmmm... har sökt runt lite på nätet och problemet verkar ligga i blåtandsöverföringen... Musik över blåtand med min gamla SE lur funkade ju som sagt lysande så det kan nog kanske vara HTCs blåtandsdel som inte håller tillräckligt hög kvalitet. . .

Jag ska försöka testa med kabel och lägga in lite egna låtar i telefonen och testa. Jag har märkt att det framförallt är i diskanten som det börjar låta illa. De låtar som låg förinlagda på mobilen var ju bara Dance musik med mycket bas så det var ju ingen bra jämförelse kanske jämfört med den andra musiken jag körde över Spotify.

Här är det fler som upplever samma sak... : http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=9888
Detta är lite märkligt. En nära vän till mig köpte en HTC Desire HD förra veckan efter att ha haft en SE-värsting. En av dom första sakerna jag hörde efter bytet var hur mycket bättre ljudet var när man lyssnade på musik via BT-stereoheadset (SE-headset).
Tänk på att signalen ska transcodas flera ggr mellan olika digitala format.

CD -> Spotify Server -> Spotify Client -> Bluetooth Server - Bluetooth Client -> Biltereons Fibernät

BT väljer dessutom mellan flera olika codecar vid handskakning.

Om några inte passar bra ihop så kan ljudet bli skumt.

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]