- fre 07 jan 2011, 22:44
#485409
Hej allihopa,
Är ny här på forumet.
Har en V60 D5 Automat. Var nyligen (Dec 2010) inne på verkstad för att någon sak i motorn skulle bytas ut. Tror det var någon form at "dieseltrycksrör" eller liknande. Det var något som skulle göras på alla bilar av den modellen, alltså en "obligatorisk" uppgradering av något slag. Var egentligen inne med bilen för ett annat ärende på verkstan när de sa att de ville byta det där röret samtidigt för att det måste göras.
Undrar om någon annan som gjort samma uppdatering har upplevt att bilen känns annorlunda i motorn efteråt? Jag märker en markant skillnad. Tycker att motorn känns betydligt mindre responsiv och rent av slöare. Får inte alls samma "bett" i gasen och upplever mycket mer turbo-fördröjning än tidigare, dvs får vänta längre på kraften. Kan trycka ned gaspedalen en lång bit utan att det händer så mycket.
Märker också ett annat ljud i motorn. I vissa lägen skårrar det liksom när gasen är konstant på en viss nivå. Så att man vill lätta eller öka gasen lite bara för att slippa (miss)ljudet.
Tyckte helt enkelt att motorn och bilen kändes betydligt trevligare och roligare att köra innan den här komponenten byttes ut. Även i sportläget (har automaten) tycker jag den blivit mycket segare. Tidigare var sportläget blixtsnabbt och responderade direkt på gasen, nu får jag fördröjning på att den vill in i turbo innan kraften kommer. Tycker V60n var grymt fin att köra tidigare så hoppas det är något man kan få tillbaka. Även växlingarna kändes snabbare och mjukare innan (vilket förstås kan vara en illusion pga att motorn är annorlunda nu.. vet ej).
Några andra som har liknande erfarenheter?
Är ny här på forumet.
Har en V60 D5 Automat. Var nyligen (Dec 2010) inne på verkstad för att någon sak i motorn skulle bytas ut. Tror det var någon form at "dieseltrycksrör" eller liknande. Det var något som skulle göras på alla bilar av den modellen, alltså en "obligatorisk" uppgradering av något slag. Var egentligen inne med bilen för ett annat ärende på verkstan när de sa att de ville byta det där röret samtidigt för att det måste göras.
Undrar om någon annan som gjort samma uppdatering har upplevt att bilen känns annorlunda i motorn efteråt? Jag märker en markant skillnad. Tycker att motorn känns betydligt mindre responsiv och rent av slöare. Får inte alls samma "bett" i gasen och upplever mycket mer turbo-fördröjning än tidigare, dvs får vänta längre på kraften. Kan trycka ned gaspedalen en lång bit utan att det händer så mycket.
Märker också ett annat ljud i motorn. I vissa lägen skårrar det liksom när gasen är konstant på en viss nivå. Så att man vill lätta eller öka gasen lite bara för att slippa (miss)ljudet.
Tyckte helt enkelt att motorn och bilen kändes betydligt trevligare och roligare att köra innan den här komponenten byttes ut. Även i sportläget (har automaten) tycker jag den blivit mycket segare. Tidigare var sportläget blixtsnabbt och responderade direkt på gasen, nu får jag fördröjning på att den vill in i turbo innan kraften kommer. Tycker V60n var grymt fin att köra tidigare så hoppas det är något man kan få tillbaka. Även växlingarna kändes snabbare och mjukare innan (vilket förstås kan vara en illusion pga att motorn är annorlunda nu.. vet ej).
Några andra som har liknande erfarenheter?