Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa,

Är ny här på forumet.

Har en V60 D5 Automat. Var nyligen (Dec 2010) inne på verkstad för att någon sak i motorn skulle bytas ut. Tror det var någon form at "dieseltrycksrör" eller liknande. Det var något som skulle göras på alla bilar av den modellen, alltså en "obligatorisk" uppgradering av något slag. Var egentligen inne med bilen för ett annat ärende på verkstan när de sa att de ville byta det där röret samtidigt för att det måste göras.

Undrar om någon annan som gjort samma uppdatering har upplevt att bilen känns annorlunda i motorn efteråt? Jag märker en markant skillnad. Tycker att motorn känns betydligt mindre responsiv och rent av slöare. Får inte alls samma "bett" i gasen och upplever mycket mer turbo-fördröjning än tidigare, dvs får vänta längre på kraften. Kan trycka ned gaspedalen en lång bit utan att det händer så mycket.

Märker också ett annat ljud i motorn. I vissa lägen skårrar det liksom när gasen är konstant på en viss nivå. Så att man vill lätta eller öka gasen lite bara för att slippa (miss)ljudet.

Tyckte helt enkelt att motorn och bilen kändes betydligt trevligare och roligare att köra innan den här komponenten byttes ut. Även i sportläget (har automaten) tycker jag den blivit mycket segare. Tidigare var sportläget blixtsnabbt och responderade direkt på gasen, nu får jag fördröjning på att den vill in i turbo innan kraften kommer. Tycker V60n var grymt fin att köra tidigare så hoppas det är något man kan få tillbaka. Även växlingarna kändes snabbare och mjukare innan (vilket förstås kan vara en illusion pga att motorn är annorlunda nu.. vet ej).

Några andra som har liknande erfarenheter?
Svårt att säga om automatlådan kan påverka så här mycket på egen hand.

Jag började fundera på om delen de bytte ut i motorn helt enkelt gjort den slöare. Läste någonstans att Volvo hade haft problem med någon komponent i motorn på dessa V60 som gjorde att trycket blev för högt eller liknande. Kanske har man nu satt i en komponent med lägre tryck som gör att respons och kraft känns betydligt sämre? Bara en lekmannagissning förstås :)

Eftersom jag även tycker motorljudet och hela känslan i motorn blivit annorlunda kanske det är både en förändring i motorn och nollställning i växellådan som spökar. Allt kändes mycket tightare i motorn innan uppdateringen.

När bilen var ny var känslan i motor och växellåda extremt positiv. Jag blev väldigt förvånad hur sportig den var att köra jämfört med olika V70 jag haft tidigare (2.4D och D5 av senare modell). Kraften kom direkt från låga varv. Kunde lätt accelerera utan att blanda in turbon och när turbon väl var med fick man en rejäl skjuts. Nu måste jag i princip alltid upp i turbo för att få samma känsla. Känns som en hel del av vridmomentet och kanske 50hk är försvunna nu ungefär...

Har bokat tid för att få det kollat nästa vecka. Ska bli intressant att höra vad de hittar. Jag hoppas de hittar något som blivit felinställt eller liknande så att detta inte är hur det är meningen att vara med den nya komponenten i motorn...
VAd jag vet så är det tryckrören till spridarna som har ett felaktigt moment när de drogs från fabriken, och de får inte dras åt efteråt. De är väl bara detta som byts vad jag vet
crumpets skrev:Du tror inte de nollställde automatens inställningar? Den ska väl anpassa sig efter körstil med tiden. Har den återgått till en dötrist fabriksinställning kan det ju ta ett tag att "komma igång" igen.
Vad jag har förstått är lådan INTE adaptiv på det sättet.

Den "adapterar" på två sätt.

A. Den växlar sportigare omedelbums om den detekterar att föraren flyttar gaspedalen snabbt upp och ned.

B. Den adapterar genom att justera in hydraultycket så att respektive växling ska ske mjukt för att kompensera ev slitage och egenheter i varje enskilld låda.

Finns alltå ingen funktion som lär sig hur du är som förare.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Förr så räknade bilen på sista 20km körning eller något sådant. Tror inte den gör det längre.
Här är informationen......

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=adaption
Momentum skrev:Ja jag vet inte, och har nog inte till fullo heller insett vad man menar
Men dels ska lådan ändra växlingsmönster om man är "hastig" med gasen, har jag själv tydligt upplevt
Kod: Markera allt
"In normal conditions the gearshifts take place at relatively low speeds in order to reduce fuel consumption. With rapid accelerator pedal movements the Transmission Control Module (TCM) automatically changes over to sport mode. 
Sen försöker lådan lära sig att växla "bra" o mjukt, detta genom att försöka lära sig genom sina "misstag", sker som bäst under konstant gaspådrag och oljan mellan 65 °C and 110 °C, detta är nog vad som menas med att lådan har förmåga till adaption igentligen
Kod: Markera allt
Adaptation
The Transmission Control Module (TCM) monitors each gearshift to achieve consistent and gentle gearshifting in all driving conditions. This is achieved by means of the control module either lowering or raising the hydraulic system pressure which is used during the gearshift itself. The changes in pressure level are stored in the control module memory when the vehicle is shut down, and are retrieved when starting. This provides improved gearshift comfort and improved service life for the transmission.
Complete adaptation applies when the following conditions have been fulfilled:

-the position of the accelerator pedal is constant
-oil temperature between 65 °C and 110 °C. 
Vet inte om det är så det är eller inte.

Från verkligheten (som ni även fått se på film) så är min aut.låda väldigt "på". Jag kör å andra sidan hårt helatiden. Men skulle man ta det lugnt, och sedan få för sig att köra "aktivt" i ett par kurvor så ställer den om sig direkt och då håller den kvar växlarna och motorbromsar innan kurvorna, istället för att växla upp. Det är ganska enkelt att få fram. Detta gäller dock lådor utan sportläge.

Går startmotorn rent och bra med kräm?[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]

Vägmätare saknas

Fast det får du inte.

Ok, tack för svar. Väldigt intressant. […]