Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
mikebike skrev:Synd att den inte finns i kombination med AWD och manuell växellåda. :roll:
:-)-)

I back that up.. hade varit väldigt mer intressant om de fanns med manuell växellåda.. ( även fast jag troligtvis inte hade haft råd med den på ett par år :mrgreen: )

Även fast automaten som satt i V60 D5 som man provkörde för ett par veckor sedan var extremt behaglig att köra så är de känslan att växla själv som är halva upplevelsen med en bil med en kraftig motor i.
av mikebike
opA skrev:Även fast automaten som satt i V60 D5 som man provkörde för ett par veckor sedan var extremt behaglig att köra så är de känslan att växla själv som är halva upplevelsen med en bil med en kraftig motor i.
Ja, har man en motor med väl tilltaget vridmoment vill man ju kunna köra på höga växlar och känna hur stark den är. Utan slirande momentomvandlare och kick-down.
Visserligen är jag handikappad, men så länge jag kan växla själv vill jag göra det. Inte heller känns det rimligt att betala extra för en växellåda som ger sämre prestanda och högre förbrukning. :roll:
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av opA
mikebike skrev:Ja, har man en motor med väl tilltaget vridmoment vill man ju kunna köra på höga växlar och känna hur stark den är. Utan slirande momentomvandlare och kick-down.
Visserligen är jag handikappad, men så länge jag växla själv vill jag göra det. Inte heller känns det rimligt att betala extra för en växellåda som ger sämre prestanda och högre förbrukning. :roll:
Så sant, så sant ! Kunde inte skrivit de bättre själv ! :-)-)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Jag måste säga att MY11 automatlådor på V60 och S60 awd med största motorerna är grymt distinkta och fina. Sportläget (manuellt) är särskilt på T6an väldigt fint. Jag skulle kunna tänka mig vara utan manuell med denna automat som subsitut. Dock är det enormt tråkgit att DSTC inte går att koppla ur längre.
av Robertson
I menyn MY CAR kan man välja att stänga av DSTC. Jag har dock haft mycket glädje av den de senaste dagarna då den har parerat flertalet sladdar. Tycker det känns kul och tryggt när systemet går in och hjälper en så pass mycket. Men det kanske är för att jag är ovan vid sådana finesser.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Robertson skrev:I menyn MY CAR kan man välja att stänga av DSTC. Jag har dock haft mycket glädje av den de senaste dagarna då den har parerat flertalet sladdar. Tycker det känns kul och tryggt när systemet går in och hjälper en så pass mycket. Men det kanske är för att jag är ovan vid sådana finesser.
Tack för info. Letade länge innan jag blev klok på detta. Tidigare fanns inställning i reglaget tilll blinkers eller placerat i en knapp på mittkonsollen. Instruktionsboken är lite luddig också som skriver att inställningen under My Car är lika med "sport-läge". Och sportläget får Du ju in genom att föra växelspaken till höger på automaterna. Men anti-spinn kopplas dock inte ur då. Därav förvirringen. Inte heller Volvos egen personal har kunnat svara på detta när jag ställt frågan. Men ska testa själv snart....går anti-spinn att stänga av som tidigare kan V60 AWD T6/D5 bli en RIKTIGT bra bil :-)

Anti-sladdfunktionen är grymt kul första gångerna man upplever den. Man kan köra in i kurvor betydligt snabbare än annars. Blir liksom automatiska handbromssladdar i tvära 90 graders kurvor.
av Steff 99
Det står tydligt i instruktionsboken att DSTC inte går att stänga av, men att det kan reduceras i och med att man väljer sportläge.
DSTC är väl en kombination av antisladd och antispinn, vad som händer när man kopplar ur, är att effekten på motorn inte stryps lika abrupt.
Jag kan garantera att det går att köra väldigt aktivt med DSTC i sportläge. 8)

Skall man åka riktigt fort krävs det nog en annan bil som är mer byggd för att åka racing.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]

Alla kunde nog fås med det, men det ingick i[…]

Vägmätare saknas

Tryck på OK/mitt-knappen på höger[…]