- tis 14 dec 2010, 21:25
#476952
.... helt galet tycker jag och nu ska jag berätta varför jag tycker så.
Nu en rapport från verkligheten, och verkligheten utanför Stockholms tullar,
* Jag har fått punktering 10-15 ggr genom åren. Allt från gamla slitna däck till mina sprillans Continentaldäck på nya V70.
* En gång har jag fått däcksexplotion i ca 120 km/h
* 5-6 ggr av dessa har däcket varit bortom räddning och punkteringsvätska + kompressor var chanslösa,tex stort hål, koord-skada, Coninentaldäcket lossnade från fälgen osv.
* Punktering bak vanligast då framhjulet rullar över spiken, skruven, bulten, sprinten som reser sig och går in i bakdäcket.
* Två ggr hade jag ala S60/V60 inget reservdäck (pga mitt eget fel då jag glömt lägga i det)
Nå, av egen erfarenhet vet jag vad som händer när man inte har reserv i bilen.
1. Den fina blanka bilen förvandlas till 2 ton värdelöst skrot på 10 sekunder, då det inte går att rulla, putta eller bogsera skiten då den står på fälgen med platt däck
2. Man måste ringa assistance, som kan lyft upp bilen i luften för att kunna transportera den.
3. I småland tog det flera timmar innan de dök upp
4. Assistance bogserar inte bilen dit man ska, tex hem, de bogserar till närmsta verkstad även om det är åt andra hållet.
5. Hur många verkstäder är öppna en söndagkväll i småland tror ni, just det ingen.
6. Med hyrbil kan man ta sig hem ett halv dygn senare.
7. Sen går en dag bort när man ska återlämna sin hyrbil och hämta sin egen bil långt bort på en verkstad.
När det istället kunde tagit 5 minuter att slänga på reserven.
Nu skulle jag aldrig vilja sätta mig i en bil utan reservhjul.
PS. Lättvikts reserv tar knappt någon plats och funkar kanon, har kört mer än 15 mil med full packing på lättviktsreserven. Dessutom tar den mindre plats och väger mindre än alla design-styling-tjofräser som volvo häktat på nya V60/S60. Om man nu måste tok-jaga gram och utrymme så är ju inte S60/V60 ens på denna planhalvan med minimalt bagage och en tjänstevikt bortåt 2 ton. (trots man skippa reservhjulet helt)
T.o.m i min Twinturbo-Supra som är superkompakt och dessutom är mycket lätt finns ett lättviksreservdäck, att det inte skulle finnas i en Mellanklassvolvo är ju extremt skrattretande.
Nu en rapport från verkligheten, och verkligheten utanför Stockholms tullar,
* Jag har fått punktering 10-15 ggr genom åren. Allt från gamla slitna däck till mina sprillans Continentaldäck på nya V70.
* En gång har jag fått däcksexplotion i ca 120 km/h
* 5-6 ggr av dessa har däcket varit bortom räddning och punkteringsvätska + kompressor var chanslösa,tex stort hål, koord-skada, Coninentaldäcket lossnade från fälgen osv.
* Punktering bak vanligast då framhjulet rullar över spiken, skruven, bulten, sprinten som reser sig och går in i bakdäcket.
* Två ggr hade jag ala S60/V60 inget reservdäck (pga mitt eget fel då jag glömt lägga i det)
Nå, av egen erfarenhet vet jag vad som händer när man inte har reserv i bilen.
1. Den fina blanka bilen förvandlas till 2 ton värdelöst skrot på 10 sekunder, då det inte går att rulla, putta eller bogsera skiten då den står på fälgen med platt däck
2. Man måste ringa assistance, som kan lyft upp bilen i luften för att kunna transportera den.
3. I småland tog det flera timmar innan de dök upp
4. Assistance bogserar inte bilen dit man ska, tex hem, de bogserar till närmsta verkstad även om det är åt andra hållet.
5. Hur många verkstäder är öppna en söndagkväll i småland tror ni, just det ingen.
6. Med hyrbil kan man ta sig hem ett halv dygn senare.
7. Sen går en dag bort när man ska återlämna sin hyrbil och hämta sin egen bil långt bort på en verkstad.
När det istället kunde tagit 5 minuter att slänga på reserven.
Nu skulle jag aldrig vilja sätta mig i en bil utan reservhjul.
PS. Lättvikts reserv tar knappt någon plats och funkar kanon, har kört mer än 15 mil med full packing på lättviktsreserven. Dessutom tar den mindre plats och väger mindre än alla design-styling-tjofräser som volvo häktat på nya V60/S60. Om man nu måste tok-jaga gram och utrymme så är ju inte S60/V60 ens på denna planhalvan med minimalt bagage och en tjänstevikt bortåt 2 ton. (trots man skippa reservhjulet helt)
T.o.m i min Twinturbo-Supra som är superkompakt och dessutom är mycket lätt finns ett lättviksreservdäck, att det inte skulle finnas i en Mellanklassvolvo är ju extremt skrattretande.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.