Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

.... helt galet tycker jag och nu ska jag berätta varför jag tycker så.

Nu en rapport från verkligheten, och verkligheten utanför Stockholms tullar,

* Jag har fått punktering 10-15 ggr genom åren. Allt från gamla slitna däck till mina sprillans Continentaldäck på nya V70.
* En gång har jag fått däcksexplotion i ca 120 km/h
* 5-6 ggr av dessa har däcket varit bortom räddning och punkteringsvätska + kompressor var chanslösa,tex stort hål, koord-skada, Coninentaldäcket lossnade från fälgen osv.
* Punktering bak vanligast då framhjulet rullar över spiken, skruven, bulten, sprinten som reser sig och går in i bakdäcket.
* Två ggr hade jag ala S60/V60 inget reservdäck (pga mitt eget fel då jag glömt lägga i det)

Nå, av egen erfarenhet vet jag vad som händer när man inte har reserv i bilen.
1. Den fina blanka bilen förvandlas till 2 ton värdelöst skrot på 10 sekunder, då det inte går att rulla, putta eller bogsera skiten då den står på fälgen med platt däck
2. Man måste ringa assistance, som kan lyft upp bilen i luften för att kunna transportera den.
3. I småland tog det flera timmar innan de dök upp
4. Assistance bogserar inte bilen dit man ska, tex hem, de bogserar till närmsta verkstad även om det är åt andra hållet.
5. Hur många verkstäder är öppna en söndagkväll i småland tror ni, just det ingen.
6. Med hyrbil kan man ta sig hem ett halv dygn senare.
7. Sen går en dag bort när man ska återlämna sin hyrbil och hämta sin egen bil långt bort på en verkstad.

När det istället kunde tagit 5 minuter att slänga på reserven.

Nu skulle jag aldrig vilja sätta mig i en bil utan reservhjul.

PS. Lättvikts reserv tar knappt någon plats och funkar kanon, har kört mer än 15 mil med full packing på lättviktsreserven. Dessutom tar den mindre plats och väger mindre än alla design-styling-tjofräser som volvo häktat på nya V60/S60. Om man nu måste tok-jaga gram och utrymme så är ju inte S60/V60 ens på denna planhalvan med minimalt bagage och en tjänstevikt bortåt 2 ton. (trots man skippa reservhjulet helt)

T.o.m i min Twinturbo-Supra som är superkompakt och dessutom är mycket lätt finns ett lättviksreservdäck, att det inte skulle finnas i en Mellanklassvolvo är ju extremt skrattretande.
Hur många sportbilar har reservhjul ? Tror inte någon som säljs nya idag.
V60 är väl inte heller första Volvon, men nu är jag ut lite på okänt vatten , hade inte V50 T5 lag. sats +kompressor.
Mer parten av alla BMW saknar reserv , men till 5 serien gick att beställa extra för 1000 kr.
Tittar man runt så saknar nog 50% av alla nya bilar reservhjul.
Sedan håller jag med om att det kunde vara option , men jag tror inte att det ens går att få i ett hjul i många bilar.
Så skall du beställa ny bil med nödhjul så har du nog ganska begränsat urval , du får nog köpa på dej lite V70 o ställa på tomten så du klarar dej några år .
:wink:
Vill du ha reservhjul så fins det ett för anna marknad som ligger i bagaget o tar plats. eller så köper du annan bil!

Angående puka så har jag bara fått det en enda gång på alla år jag haft bil (& då var det när jag gena över lastbilsparkeringen där det ligger massa skräp...)

Erfarenhets mässigt så är det få kunder som byter däck, dom flästa ringer volvoassistans (det är ju gratis) Dom som inte har assistans ringer bergare.
bara några få som byter till reservhjul. & om man är en av dom få, så får man köpa en bil som har reservhjul (ingen tvingar dig till att köpa en s60)
Har under mina 26 år på vägarna haft en riktig punktering en enda gång (pyspunka har förekommit men ställer sällan till några större problem) denna enda gång var mitt eget fel skulle köra slut min dubbfria däck och hade inte sett att dom var så snedslitna att corden var framme.
Har under dessa år kört mellan 4-8000 mil per år. Så jag kan definitivt leva utan reserv.
Som det skrevs innan har mycket riktigt V50 T5 bara lagningssats... Min fru har en sån just nu så hon lär kunna beställa sin V60 utan problem nästa vecka.
Farsan har en gammal husbil, den har riktigt reservhjul, inte ett nödhjul.
sist när han bytte däck så snåla han lite o la på reservhjulet, o lät ett av de slitna däcken få bli reservhjul. (det 15 år gammla reservhjulet höll 30 mil)

Så man måste kanske hålla reservhjulet lite färskt om man ska lita på det :-)
En punka på 18 års körande (som dessutom berodde på att jag inte kollat hur slitet däcket var). Dessutom hade jag såklart glömt fylla reservhjulet med luft. Fick köra 30 till närmsta mack 2 mil bort.

Slutsats. Jag kommer inte sakna reservhjulet.
Jag slipper gärna reservhjulet. Har kört i 20 år utan att behöva använda det. När det händer ska jag nog kunna använda den lagningssats som kommer med S/V60.
Under mina drygt 30 år med körkort har jag nog haft punktering vart 5:e år i snitt, fast det var bara en av gångerna som det inte hade hjälpt med punkaspray. Då var hela däcksidan trasig (440 Turbo). Då hade jagett nödreservdäck, men det var tomt. Lyckligtvis hade jag även en konpressor (för att pumpa cykeldäck). :D
av Lazy
Jag har haft en pyspunka på mina senaste 4 bilar under 20år så jag kommer inte heller att sakna reservhjulet i min nya V60, skulle det bli punka så finns det tillfällig hjälp i bilen för att ta mig till närmsta verkstad. :D
Steff 99 skrev:Hur många sportbilar har reservhjul ? Tror inte någon som säljs nya idag.
V60 är väl inte heller första Volvon, men nu är jag ut lite på okänt vatten , hade inte V50 T5 lag. sats +kompressor.
Mer parten av alla BMW saknar reserv , men till 5 serien gick att beställa extra för 1000 kr.
Tittar man runt så saknar nog 50% av alla nya bilar reservhjul.
Sedan håller jag med om att det kunde vara option , men jag tror inte att det ens går att få i ett hjul i många bilar.
Så skall du beställa ny bil med nödhjul så har du nog ganska begränsat urval , du får nog köpa på dej lite V70 o ställa på tomten så du klarar dej några år .
:wink:

Bara för att en tillverkare gör en sak betyder att det är alltid bra?

Ofog att ta bort reservhjulet. Ofoget att man måste lämna in sin bil tillverkstaden för att dem måste nästan montera ned hela fronten för att byta en simpel lampa.

Vissa saker gör biltillverkarna fast att det inte är bra!

Ang V50 så har jag för mig att man kunde välja reservhjul eller lagningslapp + kompressor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]