Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag upplever att bilen hinkar i sig lite väl mycket. Då vädret inte tillåtit någon aktiv körning så har jag tuffat runt väldigt försiktigt. Och att bilen drar lite mer än vad som är specat vet man ju om som van bilägare. Det är alltid lite önskesiffror. Men jag kör ganska blandat och den tycks dra 0,78. Känns inte det lite väl mycket :?: NU har jag kört för lite ännu för att ha några säkra siffror men ungefär så.

Jag har nämligen hört här på jobbet att folk haft D3 motorer dom klagat på hos Volvo just att dom haft hög förbrukning och sedan fått som uppdaterade på verkstaden och därefter har dom dragit betydlig mindre.

Vore roligt om några mer kunde dela med sig så vi kunde jämföra lite.
MagnusVäxjö skrev:Jag upplever att bilen hinkar i sig lite väl mycket. Då vädret inte tillåtit någon aktiv körning så har jag tuffat runt väldigt försiktigt. Och att bilen drar lite mer än vad som är specat vet man ju om som van bilägare. Det är alltid lite önskesiffror. Men jag kör ganska blandat och den tycks dra 0,78. Känns inte det lite väl mycket :?: NU har jag kört för lite ännu för att ha några säkra siffror men ungefär så.

Jag har nämligen hört här på jobbet att folk haft D3 motorer dom klagat på hos Volvo just att dom haft hög förbrukning och sedan fått som uppdaterade på verkstaden och därefter har dom dragit betydlig mindre.

Vore roligt om några mer kunde dela med sig så vi kunde jämföra lite.
Provkörningsbilen jag körde igår låg på 0,91...
Men D5an med automat drar ju relativt mycket enligt officiell förbrukning (6,3). Så det skiljer 1,5 l och då är din bil helt ny. Den lär ju sjunka efter ett tag. En annan orsak kan vara att du kör/accelererar snabbare än du tror. Det blir lätt så med motorstarka bilar.

Men varför D5an drar 1 l mer med automat än manuell när det bara skiljer 0,5 för D3an är för mig en gåta.
menbj0 skrev:Men D5an med automat drar ju relativt mycket enligt officiell förbrukning (6,3). Så det skiljer 1,5 l och då är din bil helt ny. Den lär ju sjunka efter ett tag. En annan orsak kan vara att du kör/accelererar snabbare än du tror. Det blir lätt så med motorstarka bilar.

Men varför D5an drar 1 l mer med automat än manuell när det bara skiljer 0,5 för D3an är för mig en gåta.
Att förbrukningen skulle sjunka efter ett tag är "bull" den sjunker inte och det har diskuterats i flera andra trådar.
Likaså varför automaten drar mer än en manuell, att få en D5 aut. att gå under 0,75-0,8 blandat är nära nog omöjligt och det lär nog gälla även V60
Steff99, att bilens bränsleförbrukning inte sjunker efter några hundra mil är disskuterat i flera andra trådar som du säger men absolut inte utrett eller bevisat eller bestämt. Däremot om trådskaparens bil har gått närmare 1000 mil, lär förbrukningen inte sjunka ett skvatt som du säger. Har den bara gått några hundra mil, är min uppfattning att förbrukningen kan sjunka 0.4-0-8 l.
supersonic skrev:Steff99, att bilens bränsleförbrukning inte sjunker efter några hundra mil är disskuterat i flera andra trådar som du säger men absolut inte utrett eller bevisat eller bestämt. Däremot om trådskaparens bil har gått närmare 1000 mil, lär förbrukningen inte sjunka ett skvatt som du säger. Har den bara gått några hundra mil, är min uppfattning att förbrukningen kan sjunka 0.4-0-8 l.
Du menar att toleranserna är så låga att det skall slita in sig, då rimmar det väldigt dåligt att första oljebytet kommer efter 3000 mil eller ett år.
Mao så åker alla omkring med metallrester som "slitit in sig" under minst dessa 3000 mil eller ett år.
Under forntiden när man köpte ny bil kom första oljebytet efter 100 mil då stämde din teori.
Men då är det nog inget fel på mina 0,79 som det nu har ökat till. När jag tänker på det så kör jag mer stad än landsväg också.

Men när jag tankar nästa gång skall jag räkna ut vad den dragit och posta det. Är ändå lite intressant att jämföra lite.
;-//
Steff 99 skrev:
supersonic skrev:Steff99, att bilens bränsleförbrukning inte sjunker efter några hundra mil är disskuterat i flera andra trådar som du säger men absolut inte utrett eller bevisat eller bestämt. Däremot om trådskaparens bil har gått närmare 1000 mil, lär förbrukningen inte sjunka ett skvatt som du säger. Har den bara gått några hundra mil, är min uppfattning att förbrukningen kan sjunka 0.4-0-8 l.
Du menar att toleranserna är så låga att det skall slita in sig, då rimmar det väldigt dåligt att första oljebytet kommer efter 3000 mil eller ett år.
Mao så åker alla omkring med metallrester som "slitit in sig" under minst dessa 3000 mil eller ett år.
Under forntiden när man köpte ny bil kom första oljebytet efter 100 mil då stämde din teori.
Men Steff... Självklart vet jag väl om vad nutid innebär. Jag kan ta ett exempel. Min senaste Volvo är en XC60 2.4D (D5 dubbelturbokonstruktion) och den drog 0.85-0.86 första 300-400 milen. Nu har bilen gått snart 3500 mil och den ligger på 0.80-0.81. Samma körsträcka varje dag! Jag upplevde att den gick rått som en traktor också de första milen (fabriksny motor) så det är klart att NÅNTING händer de första milen.

Sen är jag ingen mekare så jag vet inte hur oljan ser ut och om det skulle finnas några rester av nått slag kvar efter en inkörningsperiod men på min förra BMW (530D 235 hk) gjordes första servicen efter drygt 3000 mil och den oljan innehöll lite småskit som BMW meken sa. Helt ovetenskapligt förstås men ändå.

En förbränningsmotor från 2010 är ingen perfekt konstruktion utan det lär säkert hända saker de första milen, är min uppfattning.

De tester som Andreas på forumet hänvisade till, Autobilds långtidstester, låg de flesta testbilar inom nån slags felmarginal efter 10000 mil, en del drog mindre en del mer än som nya.

De bilarna mättes som startpunkt kring 400 mil!

De bilar som istället började mätas vid 0 körda mil, hade alla en lägre förbrukning vid 10000 mil (cirka 0.4-0.8 l mindre), av de tester jag hann bläddra igenom. Kan ju vara slump kanske...... ;-//
MagnusVäxjö skrev:Men då är det nog inget fel på mina 0,79 som det nu har ökat till. När jag tänker på det så kör jag mer stad än landsväg också.

Men när jag tankar nästa gång skall jag räkna ut vad den dragit och posta det. Är ändå lite intressant att jämföra lite.
Tycker det låter helt normalt!
supersonic skrev:
De tester som Andreas på forumet hänvisade till, Autobilds långtidstester, låg de flesta testbilar inom nån slags felmarginal efter 10000 mil, en del drog mindre en del mer än som nya.

De bilarna mättes som startpunkt kring 400 mil!

De bilar som istället började mätas vid 0 körda mil, hade alla en lägre förbrukning vid 10000 mil (cirka 0.4-0.8 l mindre), av de tester jag hann bläddra igenom. Kan ju vara slump kanske...... ;-//
Jag har absolut inte den uppfattningen att mina Dieslar drar mindre, men jag kan hålla med att de kan ha en lite lägre förbrukning i början eftersom flertalet kör lite lugnare första tanken.
Jag brukar dock köra på samma sätt från början, jag kan konstigt nog referera till samma bilar som du eftersom min bruksbil innan denna V70 också var en 530d 07 med 235 hk, den hade jag samma snittförbrukning på under 8000 mil, min nuvarande V70 D5 nu 3000 mil drar absolut inte mindre idag än när den var ny för exakt ett år sedan.
Skulle det vara så att förbrukningen skulle minska så är det inte så att det märks.
Vad du menar med att förbrukningen går ned 0,4-0,8 l jag förmodar att det är på 100km alltså 0,04 -0,08 l /mil mycket av detta får väl räknas inom felmarginalen.
Eftersom jag har variationer mellan tankningar som gör att min förbrukning är mellan 0,72 -0,95 på samma körning och sträckor, beroende på väder och trafik.
Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]