Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svendufva
Jag vill byta bort min XC90 mot en xc60 men skall jag köpa 2,0fwd eller 2.4d awd? Skall ha Automatlåda. Tacksam synpunkter. Ngt tillval man inte kan vara utan? Ngn som provat den mindre dieselmotorn redan?
av frbjerke
Jeg ville ha gått for 2,4 AWD. Mye av poenget med XC60 er jo nettopp AWD, er det ikke?

Øvrige tilvalg (mine anbefalinger);
stereoanlegg med iPod/USB-kontakt (jeg er godt fornøyd med Premium :-) )
Bluetooth HF
running boards (bra å ha når man skal pakke i takboksen og vaske/vokse taket
parksensor foran og bak
adaptiv cruisecontrol (fartholder)
automatgir (smak og behag? mulig, men med cruisecontrol er det DEILIG)
svingbare xenonlys

Så har jeg kanskje glemt noe, men dette er i alle fall noe :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
svendufva skrev:Jag vill byta bort min XC90 mot en xc60 men skall jag köpa 2,0fwd eller 2.4d awd?
Hur ska du använda bilen ?:-/

2,0fwd om du bara ska impa med SUV på grannarna i fina villaförorten och åka till dagis och shopping,

2,4Dawd om du drar tunga släp i lera, brötar i skogen osv.
av EnVolvo
Jag har testat D3 i en V70 med manuell låda.
Jag blev verkligen imponerad, bra bottendrag och jämn gång. Om jag jämför med min BMW 318d -09 håller jag D3 högre.
Jag har beställt en XC60 2.0fwd till min fru. Det känns tryggt att ha henne lite högre upp med bra översyn, det är också enklare med hanteringen av barnstol då vi slipper bocka oss in i bilen.
Hon har inget behov av att stila med en SUV, dra tunga släp eller köra i dynga. Jag vill bara att hon pendlar på säkraste sätt till och från jobbet. ;-)
av Mauricef
Hello
The reason for choosing XC60 D3 was that it´s functional and safety features not for tearing up the countryside or to impress the neighbors. I can get in without having to bend bellow sea level. So good for you who wrote about safety and easy access.
av svendufva
Tack för synpunkterna. Bor ju i Norr med långa vintrar. Drar aldrig släp(förutom det obromsade till tippen 2 ggr/år.) 4hjulsdrift känns inte som ngt. måste men det kan ju vara kul att ha lite potential för uppgradering. Funderar just nu på aut eller manuell. Blir det en 2.4 awd blir det automat men fwd kan jag tänka mig manuell. Jag är ju också lite less dyra oljeläckage från fördelningslådan på xc90:an så man kanske skulle vara ekonomisk för en gångs skull.
Går en Basutrustad D3 FWD man utan momentumpaket att sälja i framtiden?
Användarvisningsbild
av Appel
svendufva skrev:Tack för synpunkterna. Bor ju i Norr med långa vintrar. Drar aldrig släp(förutom det obromsade till tippen 2 ggr/år.) 4hjulsdrift känns inte som ngt. måste men det kan ju vara kul att ha lite potential för uppgradering. Funderar just nu på aut eller manuell. Blir det en 2.4 awd blir det automat men fwd kan jag tänka mig manuell. Jag är ju också lite less dyra oljeläckage från fördelningslådan på xc90:an så man kanske skulle vara ekonomisk för en gångs skull.
Den går säkert att sälja i framtiden, men sannolikt kommer det att finnas bilar med samma motor men med mer utrustning för bara marginellt mer pengar än vad du vill ha. Så risken är att du får gå ner i pris eller vänta länge. Något paket + lite extra är nog att anse som "standard" idag.
av svendufva
Den går säkert att sälja i framtiden, men sannolikt kommer det att finnas bilar med samma motor men med mer utrustning för bara marginellt mer pengar än vad du vill ha. Så risken är att du får gå ner i pris eller vänta länge. Något paket + lite extra är nog att anse som "standard" idag.

-Visst, men erfarenhetsmässigt med en xc 90 utrustad för 110k xtra får man tillbaka typ 5% av det när man säljer den vidare.
av Halvmas
svendufva skrev:
Gällande utrustning så finns det ett par måsten som nyckelavstängning till passagerarsidans krockkudde, tidsstyrning på motorvärmaren och backsensorer. Sedan tycker väl jag att man köper bil till sig själv och inte för en tänkt köpare i framtiden. Därför tycker jag man ska ta med de tillbehör man anser sig ha råd med och vill ha. Jag tycker att både momentum och Summum ger mycket för pengarna. Du som bor i norr tror jag skulle uppskatta de aktiva xenonljusen som följer rattens rörelser för att nämna ett exempel. Pratar du dessutom någon gång ibland i mobiltelefon så följer det utmärkta blåtandshandsfree med i momentum.
av EnVolvo
Vi utrustade min frus bil med momentum, metalliclack, herrgårdsvagnspaket, tidur, parksensor fram, nyckelavstängning till airbag och infällbara sidospeglar.
Herrgårdsvagnspaketet är främst för de laminerade och tonade rutorna, skönt att få lite skugga i bilen och jag upplever att lamineringen verkligen sänker ljudnivån i kupen.
Varken jag eller min fru gillar Volvos skinn, upplever att vi "glider omkring" för mycket på det - kan det vara så att vi inte har några Volvo-rumpor? ;-)
Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]