Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som rubriken lyder.

Ventilkåpan började läcka lite försiktigt med olja. Så tog mig an jobbet själv att byta denna packning samt vakuumpumpens packning.
Jobbet innefattade även att samtliga 4 injektorer togs ur, jag plockade isär dem helt och rengjorde alla dess komponenter från små fjädrar till små cylindrar, därefter pillade jag ihop injektorerna precis så som dom var innan isärtagningen påbörjades.
Injektorhålen ner i cylindern rengjordes även dessa och injektorerna fick ny packning och kopparbricka.
Lade ner en hel del tid på dessa spridarna samt hålen ner i ventilhuset.

Jag har återmonterat allting igen, men när jag försöker starta motorn så går den inte igång.
Jag har testat med hjälp av Icarsoft cr pro plus att köra bränslepumpen ett tag. Trycket där i bränslelågdelen ligger i idle på 99 kpa och vid bränslepumpsdrift ökar den till cirka 224 kpa.
Vid idle så ligger bänslehögtrycket på 0,45 mpa och vid försök vid start av bilen går det trycket upp till cirka 35-37 mpa.
Efter misslyckad start, med tändningen fortfarande på så hörs ett snabbt klickande/tickande ljud från där spridarna sitter.
Jag tror det är spridare nr1 som ger sig ifrån detta klickande då det inte finns någon mer elektronik runt det området.

Jag undrar om trycket på 35 mpa är tillräckligt för att starta bilen?
När bränslepumpen är aktiv så kommer det ingen diesel från spridarens ovankant om jag lossar lite på muttern där.
Borde det inte sippra ur diesel om man lossar den?
Fick tips att testa startgas, men är osäker då det verkar vara delade meningar kring det till en dieselbil.
Någon som kan tänkas ha någon idé?
Tack på förhand.

Hälsningar
Capative

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]