Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dovd
Multiremmen har gått av för andra gången med ett och ett halvt års mellanrum. Jag har känt på alla hjulen och tycker att de känns okej, så jag tror att spännaren behöver bytas. Förhoppningsvis har kamremmen klarat sig !

Nu till frågan: hur byter jag spännaren? Det är en T60 på bilden där jag drar för att spänna loss remmen. Sedan ser ut att vara endast en mindre torksbult i mitten som håller spännaren på plats, kan det stämma? Kan jag ta bort hjulet på spännaren utan problem för att komma åt?

Supertacksam för svar!
Multiremsspannare.jpg
Multiremsspannare.jpg (576.92 KiB) Visad 1021 gånger
Kolla så frihjulet (remhjulet) på generatorn fungerar, finns massor på Youtube om detta. Det skall dra generatorn när du snurrar åt ena hållet och "frirulla" åt det andra.
OK, tack så mycket. Det visste jag inte, jag ska kolla.

Jag har lyckats ta loss spännaren nu och det var bara en torx-bult som höll den på plats. Ganska enkelt. Hjulet på spännaren var svårare att ta av eftersom den rör på sig när jag vrider på bulten, men jag kom åt med rätt skaft tillslut utan att ta bort den
Säkring elmotorvärmare 1.8F

Det finns ett väldigt enkelt och effektivt […]

Har jag CarPlay eller ej?

TS bild på ratten visar en vy från ios[…]

Den stora annons-tråden

56 mil på 35 år. https://www.blocket.s[…]

745 ojämn tomgång

2-3-2 är problem med blandningen. Tjyvluft &a[…]