Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har fått ett problem som började innan kylan i oktober men även nu vid kylan och det är enbart när bilen är kall och har stått stila.Problemet är återkommande när bilen stått stilla halva dagen är ingen bil jag pendlar med då jag har gång avstånd till arbetet.
Bilen körs mest till aktiviteter ofta längre sträckor.

D4 fwd manuel växel låda snart 13000mil
Bilen är helt orginal INTE chippad

Problematiken :
Lägger i 1:a växel släpper upp kopplingen precis högst upp kommer detta huggande å det är kraftigt. Är bara på 1:ans växel förekomsten sker inga tendenser på övriga växlar utom backen också har testat på provicera men nej bara 1:a växel och backen då kommer denna förekomst.
Ju varmare bilen blir desto mer avtar detta tills den är helt varm säg 5km körning å då är denna problematik borta.

Det upplevs precis som om bilen får bränsle stop och motorn tappar all ork och hugger förjäkligt. Har något haft samma fel som detta har felsökt motorfäste,broms-alternativ, läst ut felkoder det finns noll att gå på. Dock klarar inte min diagnos data att läsa bränsle flödet om man kan det på dessa bilar låter det vara osagt.Men partikell filter etc klarar diagnosdatan av men inga fel.

Uppskattar om någon har en idé var det vara.
Så där gör min gamla V70, särskilt när den stått fuktigt över natten. Försvann när den fick ny koppling för några år sen men kom tillbaka efter ca ett halvår
Tror det hänger ihop med min körstil, jag nöter för lite på kopplingen så den poleras upp och börjar "klibba" när det är fuktigt. Men när den är varmkörd försvinner problemet så jag står ut med det. Hade en R19 som gjorde precis likadant. Bytte koppling och huggande/tuggande försvann helt.. under ett halvår, sen var det tillbaka.
Dålig motorfästen och momentstag gör antagligen problemet värre men det försvinner inte helt ens om man byter allt.
S80 2011 mystiskt bränslepumps fel

Jajamän det är en 1,6 diesel. Motor:1.6[…]

Dvs, stödlager plus hållare är nu […]

Om det nu är den. Går det att göra[…]

Vad menar du med "aluminium bakaxel"??? […]