Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
I alla tider har jag hört att det inte finns en ABS-krans på V60 då den funktionen sitter inbyggd i hjullagret. Men nu har jag observerat något som liknar en krans på min V60. Jag har hittat en drivknut på bildelsbasen som har samma krans/ring.

Någon som vet hur det egentligen ligger till, vad är det som sitter på drivknuten om inte en ABS-krans? Den har nämligen blivit skadad efter att jag borrade ut en trasig ABS-givare.
dricknut.jpg
dricknut.jpg (83.95 KiB) Visad 50 gånger
Kuggar är ett äldre systemet och magnetiskt i lagret är ett nyare system. Det beror på årsmodell. Bytte hjullader på dotterns Peugot 107 -07 där är magnetiskt lager. Hennes (dotterns) förra bil Mazda 6 -07 hade kuggar, då gränsen går väl ungefär där. Mazdan var i slutet på sin tillverkning period och Peugoten var i sin början.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja, men vad är kuggarna på drivknuten ovan? Jag googlade mig fram till att det är en tätning och har inte med ABS'en att göra, men varför har tätningen kuggar?
Hjälp med parkeringssensor

Instruktionerna är för eftermontering av[…]

Volvo v70 1999 2.4

Läs gärna ut felkoder, universal OBD-l&a[…]

Abs problem

Beror på vad du har för motor på […]

ABS-krans på V60?

Ja, men vad är kuggarna på drivknuten o[…]