- Igår, 12:17
#1609625
Har en V60 D5 (5cyl) från 2014 som snart gått 25.000Mil.
Det började i höstas att den gick ojämnt precis vid start, första 15-20 sekunderna, den går upp och ner i varv, väldigt "rått" men den går på alla cylindrarna och den startar snabbt och lätt.
Den går bara ojämnt när det är under 10 plus och aldrig om man använder motorvärmaren. Den måste vara helt "genomkall" för att gå ojämnt, kör man på morgonen och låter den stå till lunchtid gör den inte så, men låter man den stå hela dagen så gör den så igen.
Bilen går som den ska annars efter dessa första oroliga sekunderna, inga problem alls.
Den ryker inte och inga missljud, den går upp i arbetstemperatur som den ska och håller sig där.
Det som är gjort för att försöka åtgärda problemet är:
Nya glödstift
Nytt glödstiftrelä
Kablagen till glödstiften uppmätta och inget fel på dessa
Servad i höstas med Olja, oljefilter, luftfilter och bränslefilter.
Har testat "STP DIESEL INJECTOR CLEANER"
EGR ventilen ser ren och fräsch ut invändigt
Har kollat alla slangar och kablar och ser inget slitage eller hål på någon slang, allt ser helt och fint ut.
Inga felkdoer i vida eller med annan felkodsläsare.
(Batteriet bytt 2023)
Det verkar inte ha något med glödstiften att göra då "allt" detta är bytt.. kan det vara någon tempgivare som ger fel info till något trots ingen felkod?
Den gör ju som sagt endast såhär om den är helt "genomkall", så det måste vara något temperaturstyrt..?
Det började i höstas att den gick ojämnt precis vid start, första 15-20 sekunderna, den går upp och ner i varv, väldigt "rått" men den går på alla cylindrarna och den startar snabbt och lätt.
Den går bara ojämnt när det är under 10 plus och aldrig om man använder motorvärmaren. Den måste vara helt "genomkall" för att gå ojämnt, kör man på morgonen och låter den stå till lunchtid gör den inte så, men låter man den stå hela dagen så gör den så igen.
Bilen går som den ska annars efter dessa första oroliga sekunderna, inga problem alls.
Den ryker inte och inga missljud, den går upp i arbetstemperatur som den ska och håller sig där.
Det som är gjort för att försöka åtgärda problemet är:
Nya glödstift
Nytt glödstiftrelä
Kablagen till glödstiften uppmätta och inget fel på dessa
Servad i höstas med Olja, oljefilter, luftfilter och bränslefilter.
Har testat "STP DIESEL INJECTOR CLEANER"
EGR ventilen ser ren och fräsch ut invändigt
Har kollat alla slangar och kablar och ser inget slitage eller hål på någon slang, allt ser helt och fint ut.
Inga felkdoer i vida eller med annan felkodsläsare.
(Batteriet bytt 2023)
Det verkar inte ha något med glödstiften att göra då "allt" detta är bytt.. kan det vara någon tempgivare som ger fel info till något trots ingen felkod?
Den gör ju som sagt endast såhär om den är helt "genomkall", så det måste vara något temperaturstyrt..?