Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patjoh82
Hej
Har en V60 D4 2014 (181hk) där kopplingen ramlat ner helt mot golvet och går ej frikoppla längre.

Började för cirka en månad sedan med att koppling inte gick hela vägen upp, saknades typ 2cm.
Tänkte att detta var något mindre bekymmer och tänkte att jag tar detta senare.

Igår ramlade den plötsligt ner helt i golvet, fungerade kanske 10 växelbyten till och sen fungerade det inte alls.

Vet inte vart jag ska börja med detta.
Kollade på en video där de luftade systemet.

Dock får jag inte ut någon luft från nippeln, skruvade ut den som mest 6-8mm men sen vågade jag inte mer.

Tips på felsökning för hela problemet mottages gärna.
Samt hur långt ut vågar man släppa nippeln?
Vanligt fel att slavvylindern vid växellådan ger upp. Men i ditt fall kan det vara huvudcylindern eftersom du hittat spår av olja vid pedalen. Luftningsnippeln lossas ett 1 till 2 varv, men det går inte attlufta med tryck om inte kopplingen är i toppläget. Koppling och även broms funkar enkelt uttryckt så att med pedalen i toppläget kan vätska rinna in i cylindern från behållaren , när man sedan trycker ned pedalen stängs en ventil till behållaren och vätskan kan inte rinna ner.
Tack för snabbt svar, jag ska kolla hur både huvud och slav byts ut och beställer sedan de som jag klarar av att byta själv.

Då kan jag sluta med att försöka lufta då 😀
Bra förklarat!
Du har väl kontrollerat att du har tillräckligt mycket bromsvätska? Bromsarna och kopplingen delar reservoar och är nivån låg (behöver inte vara tom) så får du problem först med kopplingen. När du fyllt på bromsvätska behövs det troligen luftas enligt videon ovan.

Nu låter det som om du har problem med läckage. För att byta slavcylindern måste växellådan ner. Det är ett stort jobb. Huvudcylindern är lättare, men inte direkt enkel, att byta.

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]

Gäller tidigare modeller som jag förs[…]

Har varit på en ej Volvo verkstad De få[…]