Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oscarb
Jag är hobby mekaniker på låg nivå men tänkte att jag skulle ge mig på att byta belägg själv i fram på bilen. På höger sida så var beläggen totalt slut och den ena bromskolven gick inte att trycka tillbaka. Efter lite googlande så kom jag fram till att det var lika bra att byta den så ett nytt är beställt.

Till frågan. Jag har tittat på en massa videos och läst inlägg här gällande att nya oket. Det verkar inte vara något större problem men det som oroar mig är luftningen. På en del ställen står det att man inte behöver lufta när man byter endast ett ok och på andra sidor så står det annorlunda.
Jag känner mig jäkligt osäker på hur jag ska lufta då jag inte vill att det ska bli fel.

Tilläggsfråga: Är det något annat jag bör byta ut samtidigt med okey och nya beläggen? Tänker på bultar, slangar osv?

Kan ni guida mig snälla?
av KalleJ
Fyll oket med vätska innan du monterar oket. Har du också bromsslangs tång som stryper slangen så krävs det minimalt med luftning.
av oscarb
Stort tack för svar! Du säger minimalt med luftning. Jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga. I videon så är det en slang ner i en flaska med bromsvätska i samtidigt som någon bromsar försiktigt? Är det så jag ska göra eller räcker det att öppna nippeln och bromsa försiktigt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns fler viktiga grejer att tänka på. Att inte få bromsslangarna tvinnade och att momentdra glidpinnarna t.ex.
Nipplarna på bromsslangarna har en tendens att rosta fast i båda ändarna. Kan vara en riktig utmaning att få loss..
av klacken
Enkelt om du gör som följer:sätt på en slang och öppna luftnippeln på nya oket,ta loss bromsslang från gamla oket och skruva sedan fast i nya oket,när det inte kommer luftbubblor i slangen mera dra fast nippeln= klart.
av oscarb
KalleJ skrev: fre 18 apr 2025, 16:28 Simpelt, vet du inte hur man luftar så byter du inte bromsok. Iaf inte utan någon som kan hjälpa dig.

Hur ska jag då lära mig ;-)
av Ceska
oscarb skrev: fre 18 apr 2025, 19:20
KalleJ skrev: fre 18 apr 2025, 16:28 Simpelt, vet du inte hur man luftar så byter du inte bromsok. Iaf inte utan någon som kan hjälpa dig.

Rätt inställning ;-)
Användarvisningsbild
av MartinS
oscarb skrev:

Ta hjälp av någon som kan visa/lära dig. Om du är osäker på om ett ok behöver luftas är kunskapsnivån lite för låg tycker jag. Det är inte svåra saker när man kan, men det är väldigt viktigt att det inte blir fel.

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]