Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fantomen81
Hej alla!
Jag är helt ny på detta forum och jag vill bli Volvo-ägare.
Men jag är inte speciellt kunnig med bilar och jag behöver hjälp. Är detta fel tråd så ber jag om ursäkt!

Jag har hittat en annons, på vad jag tycker en fin Volvo.
Hur vet jag att den är bra? :-o
Vad ska jag ”leta” efter? Finns det några kända problem med just denna årsmodell?
Är den prisvärd?
Ska jag klistra in länken till annonsen här eller brukar ni diskutera sånt via PM?
Hoppas på hjälp.
Mvh Marcus
av UnleashFusion
Fantomen81 skrev: ons 16 apr 2025, 12:19 Hej alla!
Jag är helt ny på detta forum och jag vill bli Volvo-ägare.
Men jag är inte speciellt kunnig med bilar och jag behöver hjälp. Är detta fel tråd så ber jag om ursäkt!

Jag har hittat en annons, på vad jag tycker en fin Volvo.
Hur vet jag att den är bra? :-o
Vad ska jag ”leta” efter? Finns det några kända problem med just denna årsmodell?
Är den prisvärd?
Ska jag klistra in länken till annonsen här eller brukar ni diskutera sånt via PM?
Hoppas på hjälp.
Mvh Marcus
Du kan länka annonsen i tråden.
eftersom det gäller en D4 (icke AWD) så beror det om det är den med 163hk med 6växlar eller den med 181hk med 8växlar. Vi kallar dom för femcylindriga(163) eller VEA(fyrcylindriga(181) .

Den med 163 är mer berövad(motorn) men runt omkring såsom multirem eller kamrem som sliter(vid mycket otur) och så trasslar den in sig och kan isig skada topplock(motorn) och runt om.

181 är såkalla VEA den nyare motor men den kan vi säga.. har problem(har du tur så är den "felfri men det kan jag inte bedöma genom bilder. EGR- problem, i samband behövs fylla på med motorolja efter x mil. balansaxelproblematiken och säkert något/några välkända fel finns.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Den motorn som (D4204T5) har skapat många sömnlösa nätter för en del ägare, för andra går den utan problem.
Jag har D4204T14 i min V60, den ska visst vara en uppdatering. På drygt 24K mil har jag bara behövt fylla olja en gång (några dl) mellan servicear.
av Fantomen81
Hej.
Tack för svar!!
Låter bra det ni skriver, men utanför min kunskap. 😅

Det är denna som jag hittat:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1002518880

Ska kolla lite på Car.info för se vad det är för motor, det borde stå där?

Den lilla kunskap jag har så verkar denna bilen vara bättre än min nuvarande SEAT Leon ST -21..

Men tror ni denna bilen är prisvärd, och bra första Volvobil så håller ett par år? Ska så klart vårda den så gott jag kan.

*EDIT
Hittade denna precis. Den verkar bättre? Och har annan motor?
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1002520002

/Marcus
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vill minnas att flera ägare haft problem med generatorn på D6-hybriden..
Användarvisningsbild
av S65D
Problemet med balansaxlarna återfinns på väldigt många VEA-bilar, även nya. Det finns en stor provrummet om det men är det en enda person av alla som skrivit som fått nån typ av haveri? Det finns de VEA som drar olja (det gäller även exempelvis den äldre femcylindriga motorn) och får problem med EGR. Råkar du ut för det har du otur, snarare än att du har tur om du slipper det. Men allt är relativt. Det går går emot en ju mer milen gått och ju äldre den är. Se vad de finns för möjligheter till garanti (och vad den täcker) och kontakta tidigare ägare för att höra vad de upplevt. Finns en del trådar om D5/D5 plug-in-hybrid som resulterat i kostsamma reparationer. Det ihop med det relativt låga antalet V60 som faktiskt har den motorn hade jag tittat efter nåt annat.
av Fantomen81
Oj..
Tack för era svar!!

Nu blir jag ”rädd” att skaffa äldre Volvo.
Framförallt i min prisklass runt 150.000.

Det går inte sortera bort de större problemen när man kollar runt på t.ex. Blocket, Bilweb m.fl.?
Tänkte om ni kanske hade något tips hur jag kan leta? 😊

/Marcus
av kievY
Hur mycket kör du på ett år? Finns ju bensin som är bra hållbara motorer. T3/T4 alt T5 men då får man räkna med att den drar lite mer. Jag har en T4 automat och ligger på ca 0.72-0.75 på sommaren, har varit nere på 0.65 med den.
Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är d[…]