Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte en begagnad S60 från 2012 direkt från Volvo cars, den har rullat 11k mil. Den fungerade felfritt när jag provkörde den i 30 minuter. När jag köpt och är på väg hem blinkar motorlampan och bilen kan inte köra snabbare än 70km/h. Hade inte kommit längre än 500 meter från butiken så körde tillbaka, de säger att EGR-ventilen är fullt av massa skit, och byter denna gratis dagen efter.

Åker därefter cirka 400 km hemåt och det går helt felfritt på motorvägen. När jag 5 minuter ifrån att komma hem så blinkar motorlampna och det står Motorsystem Service Erfordras. Bilen är nu ännu mer hackig och kan inte köra snabbare än 50 km/h. Har testat att parkera och köra igen men samma problem blinkar.

Tillägg: Efter att ha letat runt lite, kan det var kopplingsgivaren? Farthållaren fungerade inte heller när jag körde på motorvägen hem, kanske borde ha prövat detta innan jag köpte bilen. Har ingen erfarenhet av bilar men köpte ju en från volvo cars retail för att slippa sån här skit.

Eftersom det är en classic bil direkt från volvo cars har jag sex månaders garanti på den, skall ringa till dom imorgon. Men min fråga till er bilkunniga är om jag helt enkelt skall reklamera denna? De har sagt att jag kan höra av mig <500 mil eller inom sex månader om jag får fler dolda fel med bilen. Är det värt att fortsätta be dom laga den eller skall jag helt enkelt leta ny bil?
Jag skulle byta direkt. Det är en Måndags exemplar.
Fel 2 gånger på en vecka vid köp från Volvo Cars?????
Nej tack. Köp en annan likadan.
Reg Nr så man kan kolla lite om historiken?
Kanske du kan ringa tidigare ägare och fråga lite om det är problem bil.
EssJay skrev: tor 10 apr 2025, 19:41 ..Efter att ha letat runt lite, kan det var kopplingsgivaren? ..
Nu har jag en äldre generation, när kopplingsgivaren strular så tänds varningslampor och farthållaren vägrar fungera. Men den går inte in i limp-home mode eller går hackigt..
Sånt kan rimligen inte bero på kopplingsgivaren. Måste vara något annat, du behöver få felkoder utlästa.
Limp-home brukar tyda på något fel som gör att avgasreningen inte fungerar som utlovat.
Det händer dock att jag har fel, lika jobbigt varje gång :-D
sicnarf skrev: tis 15 apr 2025, 17:53 Jag skulle byta direkt. Det är en Måndags exemplar.
Pratade med Volvo Kungsängen, han säger att de vill ha tre försök på sig att få laga bilen, efter det kan jag få reklamera. Den är inne på volvo nu för felsökning och lagning i Göteborg, fakturan skickas till Stockholm. Gillar ju bilen annars, den är i riktigt fint skick men vet inte hur slitna alla delar är då jag inte kan detta, men ser inte någon rost och så vidare vid motorn eller yttre.

Tänker att jag ger dom 1-2 försök att laga den annars har han sagt att jag kan reklamera. Vi får se hur detta blir.
sicnarf skrev: tis 15 apr 2025, 17:53 Jag skulle byta direkt. Det är en Måndags exemplar.
Jag ringde den tidigare ägaren en man i 60-års åldern som har haft bilen sen 2014. Han sa att han aldrig haft ett enda problem med bilen och att han besikta den nu i oktober månad 2024 utan några besvär. Den har mest stått i garaget, därav låga miltalet, de bytte bil pga. att testa någonting nytt. Så att jag tänker att mekanikerna får kika på den.
sicnarf skrev: ons 16 apr 2025, 19:30 Skönt för dig. Ge bilfirman en ny chans då. Men är märkligt att du fick 2 stora fel på en vecka om förra ägaren sagt den var felfri innan.
Tycker också det. Kan det vara så att en dieselbil samlar på sig massa skit genom att bara stå okörd i ett par månader? Och eftersom bilen är så hackig och stannar på 2000 varv, kan det vara växellådan? Har märkt att om jag gasar väldigt långsamt så växlar den upp eventuellt och då går det att köra den. Håller jag inne gasen så växlar den inte alls. Undrar om det är samma EGR-ventil som strular, någonting med turbon?
Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är d[…]