Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Står just i begrepp att köpa en Volvo XC60 av årsmodell 2017 och har förstått att det kan uppstå en del problem med olika funktioner när 2G respektive 3G-nätet stängs ner. Säljaren (privatperson) har ingen aning om vad som händer.
- Hur vet jag om denna bil påverkas eller ej?
- Vad är det allt för funktioner som påverkas?
- Kommer det gå att uppgradera denna bil för att bibehålla funktionerna?
- Kostnad för uppgradering?
- Hur påverkar detta värdet av bilen ifråga och bör man undvika denna och satsa på något annat?
Tacksam för info från er som vet!
Såvitt jag vet så kommer alla modeller fram till 2018 att påverkas. Det som kommer att påverkas är själva appen, starta värmaren, skicka adress, starta bilen, låsa upp/låsa. I USA erbjöds det uppgradering, i Europa har det varit tyst än så länge. Återstå att se om hur det kommer bli.
Vad jag vet så är det väl 2027 som gäller just nu så en XC60 från 2017 men den gamla karossen kommer att påverkas. Ett felmeddelande kommer att lysa att VOC är otillgängligt, förhoppningsvis går detta att programmera bort. Att starta värmaren/bilen kommer gå att programmera in via nyckeldosan.

Hur värdet påverkas vet jag inte.
Verkar vara en riktig soppa detta... En bekant har försökt få ut information via en Volvo-handlare, men dom kunde inte säga någonting alls. Att programmera in via nyckeln, är det något som går att göra redan nu? Klarar man det själv och får man in alla funktioner förutom VOC i så fall? Vad gäller värdet, eller intresset för en sådan bil framöver, så känner jag att man vill ju inte köpa på sig något som blir svårsålt den dagen man ska sälja den vidare. Börjar ju själv tänka i banorna att det kanske är smartare att köpa en 2018 då, även om jag gillar just den bilen jag nu tittat på. Hur ser ni andra på detta?
Pwr4fun skrev: sön 23 mar 2025, 22:58 Verkar vara en riktig soppa detta... En bekant har försökt få ut information via en Volvo-handlare, men dom kunde inte säga någonting alls. Att programmera in via nyckeln, är det något som går att göra redan nu? Klarar man det själv och får man in alla funktioner förutom VOC i så fall? Vad gäller värdet, eller intresset för en sådan bil framöver, så känner jag att man vill ju inte köpa på sig något som blir svårsålt den dagen man ska sälja den vidare. Börjar ju själv tänka i banorna att det kanske är smartare att köpa en 2018 då, även om jag gillar just den bilen jag nu tittat på. Hur ser ni andra på detta?
Det går att programmera via fjärrnyckel: https://www2.bilia.se/biltillbehor/tekn ... _31373064/ gäller till MY17 och neråt.

annars får du köpa en XC60 som är från SPA- dom kanske "får" uppgradering av modemet i framtiden eller någon mjukvara som gör att 4/5G stöds.
Pwr4fun skrev: sön 23 mar 2025, 23:40 Är inte kunnig på SPA annat än att det handlar om någon plattform... Kan den aktuella XC60:an "Classic" från 2017 vara en SPA-bil? Eller hur vet man vilka som är det och inte?
XC60-SPA kom 2018 och ser helt annorlunda ut jämfört med den tidigare modellen.
Jag vill dock minnas att alla SPA har den nyare uppkopplingen som inte berörs av nedstängningen, men det får någon annan bekräfta. :-)
@Pwr4fun, Man programmerar in start av värmare via nyckel alt start av motor. Går inte att ha 2 st samtidigt. Detta görs av Volvo, kostnad ca 3000 kr. Om man vill ha start av värmare är det det man får, resten av bilens funktioner försvinner. Dvs inte kunna logga vart bilen är, skicka adress, låsa upp, eller ringa SOS vid olycka. Så ingen har direkt fått svar av Volvo. Har själv varit inne på att kanske byta till en nyare V60, men har läst en del problem med de + det är så mycket dyrare att byta bil för att få lite funktioner när jag inte kör bil så mycket.
Pratade just med en servicetekniker på en Volvo-verkstad och enligt honom hade man ingen information från Volvo hur man tänker göra med detta, men han ansåg det som osannolikt att dom kommer erbjuda en möjlighet för att uppdatera till 5G. Skulle man göra det så skulle kostnaden bli mycket hög, då en hel datamodul för den uppkopplingen skulle behöva bytas ut. Som exempel nämnde han att de som sitter i idag skulle kosta runt 16.000:- att byta om det behövds på grund av något fel. Tror knappast någon bilägare är beredd att slänga upp så mycket för att uppgradera sin bil. Men det är vad jag tror.
Vad gäller mitt stundande inköp av denna XC60 så tror jag inte att jag avstår från den på grund av konsekvenserna av denna 2G/3G-nedsläckning, utan det är i stället de alltför vanliga rostproblemen i framförallt framskärmarna som får mig att ge upp detta. Hade ingen aning om dom problemen förrän jag idag blev varnad av en bekant och senare läste vad folk tycker om detta. Känns inte som jag vill lägga ett par hundratusen och få rostproblem på köpet. Då får kanske den gamla V70:an rulla vidare ett tag till ;-)

Tänkte bara nämna att om det blir fel p&[…]

Har du provat Main Reset? (dvs lyft batteripolen n[…]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Ingen aning, har inte rört min MAF på 6[…]

Okej så Polestar engineered är inte sp&[…]